Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Håkan får arenan
att studsa av eufori

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Håkan Hellström spelade inför en expolderande publik.
Foto: Alexander Donka

Det är Håkan Hellströms år i år. Det är dans, dans, dans på Hovet.

Men det är också dags att stryka ”Känn ingen sorg för mig Göteborg” från repertoaren.

1974 står det på Håkan Hellströms linne. Det är Håkans födelseår och det betyder att han blir 40 nästa år. Genom att göra 2013 till sitt – skiva, film, turné – har han tagit ut firandet i förskott. Och när han avslutar den över två timmar långa konserten på Hovet med ett Las Vegas-show-nummer tänker jag att han kanske tagit det lite långt.

Missförstå mig inte.

Jag VILL att Håkan Hellström ska ta ut svängarna mer. Göteborgaren har ett kompetent och själfullt band plus en låtlista som är så välrepeterad att man nästan blir irriterad. Han äger varenda perfekt slipad stavelse i sina låtar, varje ord som publiken ”spontant” sjunger utan hans hjälp, varje ärligt överrumplad reaktion. Ingen kan göra sin egen musik så perfekt skev, med flit.


Men tack vare de paradoxerna gör han en rakt igenom safe spelning. Ingenting överraskar (utom möjligen showslutet då).

Men som jag önskar att tjommen skulle våga vinkla, välja bort och förfina sin värld ännu mer.

Nu har jag hört danspartiet med ”Ramlar”, ”Känn ingen sorg för mig Göteborg” och ”Uppsnärjd i det blå” så många gånger att jag inte längre kan bedöma om låtarna är bra eller inte. De är lika sönderspelade som ”Yesterday” eller ”Imagine” i min värld och har blivit någonting annat än låtar. Men publiken får fnatt när de spelas. Den eufori och överenergi som studsar runt i arenan när de exploderar är en upplevelse och kick som går att likställa med att åka Balder på Liseberg. Visserligen är det är just den känslan många i publiken kommit för att vara en del av. Men hitparaden har blivit så förväntad att den börjas kännas pliktskyldig.


Och en artist med den status Håkan Hellströms har borde han inte se det som en skyldighet att spela sina värsta sprattelalster.

Det är fjärde gången jag ser Håkan i år. Men jag vill kicka undan förutsägbarheten.

Jag vill höra ”Jag vet vilken dy hon varit i”, ”Det tog så lång tid att bli ung”, ”Försent för Edelweiss” och ”Dom där jag kommer ifrån” istället.

Jag vill att Håkan fortsätter plocka upp och utveckla låtar som är relevanta i den musik han gör idag. ”Klubbland” från uppsamlingsalbumet från 2006 är ett lysande exempel. Från att ha varit en udda fågel när den kom är discolåten nu en av hans starkaste livenummer, och ingår i en supersnygg synthsektion med bland annat ”Pistol” från senaste skivan.

Avslutande balladen ”Det är så jag säger det”, titelspåret från Håkan andra album, är också magnifik i sin skörhet. Elva år efter att den släppts.


I mellansnacken, som tonats ned betydligt sedan i somras, pratar Håkan om musik som eskapism. Han svarar på debatten om att hans musik innehåller allt för lite av den verkliga vardagen. I mina hörlurar handlar Håkan Hellströms senaste skivor om just en snart 40-årig svennes vardag. Inte om blöjbyten och bankmöten, men om det mentala, det som pågår inom de fysiska väggarna.

Håkan sjunger det förstås bäst själv, i låten ”Shelley”: ”Åh, en sån där natt då vi behöver någonting, som hjälper över mörka vatten.”

Så bra var konserten – låt för låt

Bara dårar rusar in

En ensam trumpet, en stor vit gitarr och en sällsamt försiktig version. Vackert.

Du kan gå din egen väg

Stammningen gör sig så mycket bättre i liveversionen och allsången är omedelbar.

Dom kommer kliva på dig igen

Konserten dundrar vidare i tematiskt logisk fortsättning.

Street hustle

Saxofonfokuserad och blåögd soul för alla vuxenfans.

Kärlek är ett brev skickat 1000 gånger

Orgeln gråter och Håkan vrålar i tidernas tryckare.

Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din

Hellström kastar kavajen och kickar igång kvällens dansrockparti.

Gullbergs kaj paradis

Publiken på sittplatserna står upp om en säger.

Jag har varit i alla städer

Håkan plockar upp gitarren, Mattias Hellberg förstäker på munspel i det episka stycket.

Gårdakvarnar och skit

Gaishyllningen framförs av känslosam sång av Håkan mot instagramfiltrerade bilder av hav på videoskärmarna.

Shelley

Låten inleds med Håkan på knä och avslutas med tusentals händer i luften.

Regnbågar och förhoppningar 3

Början av låten från 2002 mixas in i...

Klubbland

Låten som bara växer och växer sedan den släpptes 2006. Nu i ännu syntigare version.

Pistol

Som förstås övergår i senaste skivans syntigaste stund. Allsången blir till i charmig kanon.

Tro och tvivel

Med bakgrunden i sitt tal, ja tal, om musiken som eskapism blir låten ännu större.

Uppsnärjd i det blå

Sprattelpop från Hellströmtidernas begynnelse.

Vid protesfabrikens stängsel

Andäktig stämning i den psalmliknande låten, med tunga trummor och mörka pianotoner.

Känn ingen sorg för mig Göteborg

Vad skulle hända om Håkan skippade den här sönderspelade låten? Som experiment? Jag är på.

Ramlar

Energin, euforin sprutar ut över Hovet som konfettibomber.

Valborg

Håkan sitter längst fram på scen och publiken sjunger första versen i den stillsamma balladen.

En midsommarnattsdröm

Här har man blivit bortskämd med gästartister som Thomas Öberg så det blir en blekare version, trots att Håkan drar på hög hatt.

Det är så jag säger det

Gammal låt han plockat upp det här året. Så precis, stämningsfull och vacker i 39-åriga Håkans lungor.

EXTRANUMMER:

När lyktorna tänds på andra sidan bron

Håkans arenarock pyntas av scenografi som ser ut som blandning mellan stjärnhimmel och ett julpyntat Drottninggatan.

Det kommer aldrig vara över för mig

Singeln är helt överösig – mer synth, mer arena, mer rock och snabbare än orginalet.

Kom igen Lena

Med risk för fortköringsböter bara trampar Håkan på gasen i tredje extranumret.

Du är snart där

Håkans klassiska avslutningslåt kan gärna fortsätta hela natten med sin hoppfulla melankoli, sina John Lennon-gitarrer och sitt strilande konfettiregn.

Fri till slut

Roddarna kommer upp på scen och börjar plocka av i och iscensatt testbild lyser på monitorerna. Lite väl showigt, men rätt kul.

Håkan Hellström

Var: Hovet, Stockholm

Publik: 9 307.

Vem: Håkan Georg Hellström har släppt sju soloalbum. Tidigare spelade han i Broder Daniel och Honey is Cool. I somras kom filmen ”Känn ingen sorg” som baseras på Håkans låttexter och hans konserter har hittills i år fått inte mindre än tre fullpottare i Expressen.

Vad: Hellströms Stockholms-stopp på vinterturnén, som i morgon fortsätter till Västerås. Övriga konsertdatum är 18/12 Linköping, 19/12 Umeå, 20/12 Örebro, 21/12 Uppsala, 27/12 Husvkvarna, 28/12 Karlstad.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.