Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Gräns" gör succé – nu avslöjas bakslaget innan framgångarna

Tio år efter världssuccén med ”Låt den rätte komma in”, erövrar John Ajvide Lindqvist Cannes med ännu en övernaturlig berättelse. Foto: META SPARK & KÄRNFILM
Skådespelarna Eero Milonoff och Eva Melander. Foto: IAN LANGSDON / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Foto: MIA AJVIDE / ORDFRONT

Tio år efter världssuccén med ”Låt den rätte komma in”, erövrar John Ajvide Lindqvist Cannes med ännu en övernaturlig berättelse.

Trollsagan ”Gräns” är det största svenskhoppet på filmfestivalen, och har redan hyllats av den internationella kritikerkåren.

För Ajvide Lindqvist innebär det en efterlängtad filmcomeback efter skräckundret som kom av sig.

– Nu äntligen! Jag är så glad, och har varit så orolig hela tiden, säger han.

Det var för exakt tio år sen som ”Låt den rätte komma in” trollband världen med en alldeles särskild kombination av rörande socialrealism och isande skräck. Filmen vann Robert De Niros filmfestival i Tribeca, och därefter väntade ett segertåg som resulterade i en amerikansk remake och internationell stjärnförfattarstatus för John Ajvide Lindqvist som kom att hyllas av självaste Stephen King.

Sen tog det stopp. ”Hanteringen av odöda” har efter över ett decennium i utveckling fortfarande inte uppenbarat sig, och även Tomas Alfredsons och John Ajvide Lindqvist uppföljande projekt i form av en ny ”Bröderna Lejonhjärta” stötte på problem.

–  Vi höll ju på med ”Astrid Lindgren”-grejen rätt länge. Vad bra det hade kunnat bli! Jag var väldigt nöjd med det manuset. Men det gick inte, säger John Ajvide Lindqvist frustrerat.

 

LÄS MER: Hollywoodstjärnornas protest i Cannes – starka gesten 

 

Du nämnde tidigare att dina övriga projekt ”fastnat” I USA?

– Det är inget jag egentligen kan prata om. Men det fanns en viss entusiasm i USA på grund av ”Låt den rätta komma in”. Många människor blev berörda utav den, även i filmbranschen. Det finns många som har en liten trasslig pojke inom sig. 

– Sen blev svenskarna lite förförda av den entusiasmen och ville förlägga projektet dit i stället och göra en amerikansk film. Och så har det gått vilse på vägen. Det har hänt ett par gånger.

– Men nu äntligen. Jag är så glad, och har varit så orolig hela tiden medan de ”preppade". Bara de inte får för sig att göra den på engelska. Jag vill verkligen att den ska vara på svenska.

Varför?

– Många av mina berättelser är specifikt svenska och något svårdefinierbart går förlorat, speciellt med den här berättelsen som handlar mycket om skogen, den svenska naturen, och ett svenskt mytologiskt väsen – ett troll. Det är väldigt svårt att överföra till ett annat land.

Trots det har ”Gräns” gått hem hos den kräsna Cannes-publiken. Filmen som bygger på en novell ur samlingen ”Pappersväggar” har bearbetats av Isabella Eklöf och Ajvide Lindqvist själv, och premiärvisades förra veckan i Debussy-salen. 

Det blev inte bara stående ovationer, utan även lysande recensioner i branschpressen:

”En spännande intelligent mix av romantik, nordic noir, socialrealism och övernaturlig skräck som utmanar och omstörtar genrens konventioner,” skriver Variety, medan Hollywood Reporter främst vill hylla skådespelarna och jämför Eva Melanders insats med Charlize Therons Oscarsvinnande prestation i ”Monster”:

”Gräns lyckas som ett gripande drama, främst på grund av sina två huvudrollsinnehavare, som båda gör ett förstklassigt arbete under sina tunga silikonmasker.”

Vad Ajvide Lindqvist redan på förhand beskrev som ”århundrandets mest skruvade sexscen” tycks inte ha gått någon recensent oberörd förbi, och Hollywood Reporter förutspår att filmen kommer att bli en snackis världen över.

Det bådar gott inför fredag, då en jury ledd av skådespelaren Benicio del Toro utser vinnarna i ”Un certain regard”. Det är en sidosektion i Cannes för nyskapande och djärv film, där bland annat Ruben Östlund vann pris med ”Turist” 2014. Något som kom att bli ett slags prolog för hans Guldpalm i Cannes. 

John Ajvide Lindqvist själv tror på filmens chanser:

– Jag vet inte, men det här kan gå riktigt bra!

Och hur ser det ut för dina övriga filmprojekt?

– Det är två stora grejer som är precis på gränsen till att det ska bli grönt ljus. 

Comebacken verkar med andra ord vara ett faktum.

 

LÄS MER: Anna Serners krav: Fler kvinnor bakom kameran 

 

"Låt den rätte komma in"

Premiär: På Göteborgs filmfestival 2008, men tog sig sen snabbt vidare till Robert De Niros Tribeca, där den vann.

Regissör: Tomas Alfredson som fick en internationell karriär tack vare filmen.

Manus: Bygger på boken med samma namn, och omarbetades till film av författaren själv.

Handlar om: En kärleksfull vänskapsrelation mellan en mobbad pojke och en vampyr i Blackeberg. 

Priser: Otaliga. Trots det fick filmen aldrig chans på en Oscar eftersom Sverige istället valde att skicka ”Maria Larssons eviga ögonblick”, något som lite efterklokt kom att kritiseras. 

”Gräns”

Premiär: Nu på filmfestivalen i Cannes.

Regissör: Ali Abbassi som tidigare gjort det danska skräckdramat ”Shelley”.

Manus: Bygger på en 50 sidor lång novell ur samlingen ”Pappersväggar” (2006) och har bearbetats till långfilm av Ajvide Lindqvist själv och Isabella Eklöf.

Handlar om: En kärlekshistoria mellan två troll i Kapellskär.

Priser: Tävlar i sidosektionen Un certain regard, där bland annat Ruben Östlund vunnit med ”Turist” tidigare. 

 

"Gräns"

Premiär: Nu på filmfestivalen i Cannes.

Regissör: Ali Abbassi som tidigare gjort det danska skräckdramat ”Shelley”.

Manus: Bygger på en 50 sidor lång novell ur samlingen ”Pappersväggar” (2006) och har bearbetats till långfilm av Ajvide Lindqvist själv och Isabella Eklöf.

Handlar om: En kärlekshistoria mellan två troll i Kapellskär.

Priser: Tävlar i sidosektionen Un certain regard, där bland annat Ruben Östlund vunnit med ”Turist” tidigare. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!