Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Fortsatt boom för digitala musiken

Foto: Spencer Platt

Spotify och liknande tjänster drog in över 350 miljoner kronor till de svenska musikbolagen under första halvåret.

Den digitala försäljningen står nu för tre fjärdedelar av musikmarknaden i Sverige.

Mest spelat just nu

1. Let her go – Passenger
2. Thrift shop (feat. Wanz) – Macklemore och Ryan Lewis
3. Uncover – Zara Larsson
4. När Solen Går Ner – Aki
5. Scream & Shout – will.i.am
6. I could be the one (Nicktim) – Avicii och Nicky Romero
7. Can't hold us (feat. Ray Dalton) – Macklemore och Ryan Lewis
8. Just give me a reason – Pink

 

Listan visar de mest spelade låtarna på Spotify i Sverige under första halvåret 2013.

Källa: Spotify (TT)

– De strömmande musiktjänsterna har anammats av de svenska konsumenterna på en väldigt, väldigt bred front, konstaterar Ludvig Werner, vd för musikbolagens branschorganisation Ifpi Sverige.

Färsk statistik från Ifpi och Grammofonleverantörernas Förening (GLF) visar att den totala musikförsäljningen uppgick till nästan en halv miljard kronor under första halvåret 2013. Det motsvarar en ökning med 12 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Digital boom

Det är den fortsatta boomen för de digitala tjänsterna som ligger bakom den totala ökningen. Den digitala försäljningen, som i princip består av intäkter från Spotify, ökade med 33 procent. Försäljningen av fysiska skivor minskade i stället med 24 procent.

– Förra året, när vi för första gången på länge såg en stor uppgång, så var vi väldigt försiktiga med att tala om trendbrott. Det ligger närmare till hands att göra det i dag, säger Werner.

Han räknar nu med en rejäl försäljningsökning även på helårsbasis.

– Jag tror att det finns goda förutsättningar för att det blir en ökning på någonstans mellan 8 och 10 procent.

Långt till toppen

Även om musikförsäljningen nu ökar igen så ligger den långt under nivåerna kring millennieskiftet, då den årliga omsättningen låg på över 1,5 miljarder kronor.

TT: Kommer vi nå tillbaka dit någon gång?

– Ja, det tror jag faktiskt. Men jag tycker inte riktigt att jämförelsen är relevant, utan man måste utgå från att vi har en ny typ av marknad. Och den här nya marknaden borde kunna ha en stark tillväxt i ett antal år till, säger Ludvig Werner.

Trots den dramatiska nedgången för fysiska skivor tror han att både cd- och vinylskivor kommer att finnas kvar under överskådlig tid. Under första halvåret ökade vinylförsäljningen med hela 50 procent, påpekar Werner.

– Men volymerna är väldigt små. Jag ser det mest som rolig kuriosa.