Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Finns ingen rättvisa alls i juryns beslut

Nomineringarna till årets Guldbaggegala
Ingen rättvisa alls i beslutet att ignorera ”En komikers uppväxt”, menar Maria Brander.Foto: SF Studios
Tage Danielsson och Hasse Alfredsson syns i Jane Magnussons dokumentär.Foto: STELLA PICTURES REPORTAGEFOTO
Levan Akin har gjort ”And then we danced”, som är Oscarsnominerad. Foto: PELLE T NILSSON / SPA SPA | SWEDISH PRESS AGENCY

Totalt noll nomineringar till ”En komikers uppväxt” och Hasse & Tage-dokumentären. Men sju till ”Quick”, sex till ”Eld & lågor” och fyra till ”Sune”.

Det finns ingen rättvisa alls i det, och om Jonas Gardell eller Johan Rheborg vill genomföra någon form av traditionell bojkott, har de min förståelse.

Förra året var det ju Filip och Fredrik som nobbade galan efter att deras hyllade ”Tårtgeneralen” till stora delar ratats av jurygrupperna. Som en del av protesten fick istället Filip Hammars mamma Tiina Hammar gå upp och ta emot publikens Guldbagge: ”De är sura för att de inte fick fler nomineringar”, sa hon från scenen. 

Det är förstås en kupp som på många sätt kändes symptomatisk för tv-duons patenterat trotsiga attityd, men deras besvikelse var samtidigt inte obefogad. ”Tårtgeneralen”, ”Ted” och Jane Magnussons Ingmar Bergman-film glömdes bort förra året. Den senare hade till och med prisats som bästa dokumentär på European Film Awards (typ Europas Oscar), men ansågs ändå inte värdig ens en nominering.

Så nu på onsdagen började jag ana oråd redan tidigt under presskonferensen, då juryns ordförande Anna Carlson inledde med något som närmast liknade ett försvarstal på förhand. Tydligen var det fel att anklaga juryn som en hel kropp eftersom den faktiskt är uppdelad i fyra grupper, där den ena gruppen inte vet vad den andra röstat på.

Så kan man ju också tänka. Om inte annat om man vill slippa kritik: It wasn’t me. Det var inte jag.

Hur som helst så har den här månghövdade Guldbaggejuryn återigen skapat ett startfält där somliga filmer behandlas nästan som om de inte fanns: Jane Magnusson verkar exempelvis stå extremt lågt i kurs – hennes film blev, skandalöst nog, inte nominerad i år heller. För hennes Hasse & Tage-doku räckte det varken med kvalitet (den har årets tredje högsta recensionsindex bland svenska filmer) eller kvantitet (den är även en av årets mest besökta filmer). 

”En komikers uppväxt” där både Johan Rheborg och Jakob Eklund hyllats för sina prestationer kammade även den noll. ”Quick” som fått något sämre recensioner än Gardell-filmen fick däremot sju, och leder därmed nomineringsligan tillsammans med (den rättmätigt prisade) ”And then we danced. ”Eld & lågor”, floppen som fått representera den svenska filmkrisen 2019, fick sex nomineringar. Den ljummet mottagna ”Sune - best man” fick fyra, inklusive bästa film och regi.

Det finns liksom ingen logik i den här fördelningen. ”And then we danced” är visserligen årets bästa film, ”Quick” är en snygg produktion. Att filmer ibland snuvas hör galasäsongen till, men att Guldbaggen framstår som ett så pass godtyckligt pris pekar på ett behov av förändring och självrannsakan i juryarbetet.

David Dencik som Thomas Quick. Foto: Ragna Jorming / Ragna Jorming
Roy Andersson kan vinna pris för bästa regi. Foto: SHUTTERSTOCK / REX TT NYHETSBYRÅN
Levan Akins Oscarsnominerade ”And then we danced” är favorit att ta hem priset för årets film. Foto: ANDREAS HILLERGREN/TT / TT NYHETSBYRÅN
Gustaf Skarsgård och Matias Varela som Martin Schibbye och Johan Persson i ”438 dagar”.Foto: ADAM IHSE/TT / TT NYHETSBYRÅN

MARIA BRANDERS TIPPNINGAR 

Bästa film

”438 dagar”

”And then we danced”

”Om det oändliga”

”Sune - best man”

Brander tippar: ”And then we danced” – leder nomineringsligan och blev även filmen vi skickade till Oscar.

 

Bästa regi

Levan Akin (”And then we danced”)

Roy Andersson (”Om det oändliga”)

Jon Holmberg (”Sune - best man”)

Pella Kågerman och Hugo Lilja (”Aniara”)

Brander tippar: Roy Andersson prisades med Silverlejonet i Vendig för bästa regi, och det bör väl räcka även här.

 

Bästa kvinnliga huvudroll

Pernilla August (”Britt-Marie var här”)

Vigdis Hentze Björck (”Fågelfångarens son”)

Emelie Garbers (”Aniara”)

Sanna Sundqvist (”Ring mamma!”)

Brander tippar: Klurigt. Det står mellan Augusts mäktiga rutin, och Garbers’ lite lågmäldare porträtt i ”Aniara”. Chansar på Garbers, på grund av nytt ansikte.

 

Bästa manliga huvudroll

Levan Gelbakhiani (”And then we danced”)

Jonas Karlsson (”Quick”)

Johannes Kuhnke (”Jag kommer hem igen till jul”)

Gustaf Skarsgård och Matias Varela (”438 dagar”)

Brander tippar: Tuff kategori. Men Levan Gelbakhiani känns ändå självklar, och har även varit nominerad på European Film Awards för prestationen.

 

Bästa kvinnliga biroll

Evin Ahmad (Ring mamma!”)

Alba August (”Quick”)

Sissela Benn (”Sune - best man”)

Bianca Cruzeriro (”Aniara”)

Brander tippar: Min egen favorit här är Bianca Cruzeiro och hennes starka närvaro i ”Aniara”.

 

Bästa manliga biroll

Tomas von Brömssen (”Sune - best man”)

David Dencik (”Quick”)

Ulf Stenberg (”Fraemling”)

Bachi Valishvili (”And then we danced”)

Brander tippar: David Denciks förvandling i Quick är en attraktion även helt utan filmen.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.