Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

The Square – ett satiriskt mästerverk

Inför den svenska galapremiären av ”The Square” berättade Ruben Östlund att hans film handlar om ”ansvarstagande på individuell och samhällelig nivå”. Det är en professorsaktig beskrivning av en film som både är väldigt vågad och vansinnigt rolig.

THE SQUARE

Dramakomedi

Sverige. Av Ruben Östlund. Med Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West, Terry Notary. Längd: 2:22. Från: 11 år.

Här finns scenen där journalisten Anne (Elisabeth Moss) och konstkuratorn Christian (Claes Bang) slåss om en använd kondom, och det helt oförglömliga crescendot där performanceartisten Olegs (Terry Notary) performancenummer som apa under en uppklädd galamiddag helt spårar ur i primitiva drifter.

Ögonblicken fullkomligt vibrerar, och är omöjliga att slita sig från. Skulle jag nämna en brist hos den här nära 2,5 timme långa filmen, så är det att nyckelscenerna tenderar att bli självlysande öar som flyter omkring lite planlöst i berättelsen. Liksom i ”Turist” har Östlund valt att dissekera den ovanligt privilegierade vite mannen, nu i form av den attraktive konstkuratorn Christian vars nedstigande från piedestalen börjar den dag han blir bestulen, och bestämmer sig för att ta sina ägodelar tillbaka. Det leder till att han tappar greppet om jobbet med konstinstallationen ”The Square”, vilket i sin tur får skandalösa följder.

Utöver analysen av den mänskliga naturen, finns här även en klockren satir över både konst- och pr-världen. Med exakta detaljer och knivskarpa iakttagelser är det omöjligt att sluta grunna på ”The Square”.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!