Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Filip Hammars taktik – för att lösa reklambluffen

Filip Hammar och Fredrik Wikingsson. Foto: Anders Ylander / GT/Expressen
Filip Hammar. Foto: ALEX LJUNGDAHL

I våras uppdagades att tv-profilen Filip Hammar utnyttjats i reklam för kryptovaluta.

Tv-profilen polisanmälde händelsen och har nu anlitat ett team för att gå till botten med bedrägeriet, uppger Breakit.

– Det känns alldeles för jävligt, sa Filip Hammar i maj om identitetskapningen.

Bluffreklam för kryptovalutor med kändisar som lockbete har blivit allt vanligare på Facebook.

Bland annat har författaren Camilla Läckberg och journalisten Fredrik Strage utnyttjats i detta.

Tv-profilen Filip Hammar är troligtvis den svensk som drabbats värst av identitetskapningen. Under våren sågs han göra reklam för bitcoin på diverse sociala medier – mot sitt godkännande.

– Jag har börjat få mycket mess och mejl från folk som satsat pengar i det här och det känns alldeles för jävligt. Jag lider med de här människorna verkligen, sa Filip Hammar i slutet av maj.

Tv-profilen polisanmälde bluffen – men anmälan lades snabbt ner. På grund av teknikaliteter, skriver Breakit som granskat reklambluffen i sociala medier närmre.

Men nu har polisen återupptagit Filip Hammars anmälan.

Och tv-profilen tycks inte ha några planer på att ge upp kampen mot bedragarna – han har nämligen anlitat ett helt team av jurister och teknikkunniga som arbetar med ärendet.

Teamet samlar bevis och spår för att kunna röja bedragarna, uppger Breakit som varit i kontakt med Magnus Löfgren på teamet, som även är it-ansvarig på Filip Hammars produktionsbolag Nexiko.

”Vi har låtit jurister göra en bra utredning, så vi kompletterar anmälan med information. Vi har också spårat en del av sajterna till vissa servrar”, berättar Magnus Löfgren till Breakit och tillägger:

”Nu har vi skickat så mycket material att jag tror att de inte kommer att lägga ned utredningen”. 

Facebook lägger 3,7 miljarder dollar – på säkerhet

Facebooks nordiske kommunikationschef Peter Münster har tidigare berättat hur man jobbar för att motverka illegal reklam på sina plattformar.

”Vi blir hela tiden bättre på att identifiera konton och administratörer som bryter mot våra regler. Många av dessa annonser kommer från falska profiler, vilket vi har blivit mycket bättre på att ta bort under det senaste året. Bara under de första tre kvartalen av 2018 tog vi bort över 2 miljarder falska konton. Vi är ännu inte i mål, och det kommer att fortsätta att vara en stor uppgift, då vi står inför kreativa och intelligenta motståndare.” skriver Peter Münster på mejl.

Facebook själva uppger att 1,8 miljarder inlägg med spam togs ner under första kvartalet av 2019. Av dessa 1,8 miljarder inlägg ska 99 procent upptäckts av Facebook själva – innan användare hann anmäla.

Enligt Peter Münster lägger Facebook 3,7 miljarder dollar på säkerhet i år, vilket är ökning från 3 miljarder dollar i fjol rapporterar Breakit.

Expressen söker Filip Hammar.