Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Falcianis bråk med Margaux – efter fansens kritik

Margaux Dietz publicerade några bikinibilder på Instagram – och det fick många att reagera. Foto: / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ
Bilderna var ett samarbete med modejätten Calzedonia, ett företag som tidigare avslutat sitt samarbete med Nicole Falciani. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES
Margaux Dietz. Foto: Instagram

Margaux Dietz publicerade några bikinibilder på Instagram – och det fick många att reagera. 

Bilderna var ett samarbete med modejätten Calzedonia, ett företag som tidigare avslutat sitt samarbete med Nicole Falciani.

”Pengar är inte allt och jag tycker det är problematiskt när andra influencers väljer att samarbeta med ett sådant företag”, skriver Falciani på Instagram.

Det var för drygt en vecka sedan som influencer-profilen Margaux Dietz, 28, delade med sig av två bikinibilder på sin Instagram.

Bilderna var ett samarbete för den italienska modejätten Calzedonia, och det fick många följare att reagera.

Det rör sig nämligen om samma företag som tidigare avslutat sitt samarbete med Instagram-profilen Nicole Falciani, 22.

Anledningen var att hon hade fått ett mejl från företaget där de skrev att hon var ”för tjock”.

”De sa det på ett mycket snällare sätt och de skrev att de tycker att min kropp har förändrats lite för mycket sedan förra året och att deras produkter kräver ett särskilt fysiskt utseende, framför allt för att kunna framhäva produkten”, skrev Nicole på Instagram då.

Kritiken mot kollegan

Och nu går Falciani ut med ett meddelande på Instagram där hon ifrågasätter influencer-kollegans beslut:

”Jag har fått ganska många DM’s efter att en annan stor influencer för några dagar sen publicerade ett samarbete med Calzedonia. Man får självklart samarbeta med vem man vill. Men jag anser att man som influencer har ett ansvar. Oavsett om man vill eller inte.”

”Att göra samarbeten är en stor del av vår inkomst då vi når ut till många, därför är det extra viktigt att man tar sitt ansvar och är kritisk mot de företag man ska företräda. Särskilt när det handlar om något så känsligt som kvinnokroppen. Pengar är inte allt och jag tycker det är problematiskt när andra influencers väljer att samarbeta med ett sådant företag”.

Ifrågasätter samarbetet

Sedan dess har många fans valt att ifrågasätta influencerns samarbete med klädjätten. Margaux Dietz har inte bemött kritiken offentligt, men hon besvarar några av följarnas kommentarer genom att säga att hon svarar alla via DM i stället.

https://www.instagram.com/p/By7eg1moz2r/?utm_source=ig_web_copy_link https://www.instagram.com/p/By24iI1IRSK/?utm_source=ig_web_copy_link

Expressen har sökt Nicole Falciani och Margaux Dietz.