Siw Malmkvist började sin karriär i en talangtävling. Nu har hon skrivit sin memoar- bok. Foto: Christer Wahlgren
Siw Malmkvist började sin karriär i en talangtävling. Nu har hon skrivit sin memoar- bok. Foto: Christer Wahlgren

"Jag var avundsjuk på Lill-Babs"

Publicerad
Uppdaterad
De har varit kollegor i mer än 50 år. Men än i dag känner Siw Malmkvist att Lill-Babs är hennes största konkurrent.
- Jag har alltid tyckt att hon är så jäkla snygg och det har ofta gjort mig lite avundsjuk, säger Siw Malmkvist i sin memoarbok "Tunna skivor av mig". Vi träffas på Garden Hotel i Malmö kvällen innan innan 73-åriga Siw ska vara en av stjärnorna vid den stora Git Gay-galan på Malmö Stadsteater.
1995 gjorde Siw, Lill-Babs och Anne-Louise Hanson en krogshow tillsammans på Hamburger börs i Stockholm vilket sedan ledde till turnén "Tre tjejer".
"Jag vet att jag kunde stå i kulissen och höra att Barbro fick en massa applåder när hon gjorde sina solonummer och då tänkte jag: Det där ska jag slå - det hon kan göra kan jag göra mycket bättre!", skriver Siw i boken "Tunna skivor av mig".
Siw skriver att konkurrensen med Lill-Babs, 72, känns starkare än med Anne-Lousie eftersom de är närmare varandra i ålder och att de slog igenom samtidigt. Ibland föll det sig så illa att de spelade in samma låt.

Började i talangtävling

- Det var ju så på den tiden, skivbolagen hade hittat en bra låt som man snabbt översatte till svenska, sen var det bara in i studion. Jag hade kontrakt med Metronome och Lill-Babs jobbade med stora konkurrenten Karusell.
Det är en ofta lustfylld läsning att följa Siw Malmkvist från uppväxten i ett fattigt statarhem i Borstahusen fram till bokens sista kapitel under frågan, "Är det verkligen jag som är den där Siw Malmkvist".
Liksom dagens unga popstjärnor som kommit fram via "Idol" började Siw i dåtidens talangtävling som hette Flugan och arrangerades av dåtidens ledande popmagasin Veckor-Revyn.
- Vad jag kan sakna i dag är mer personliga, karaktäristiska röster. Ett undantag är Amanda Jenssen. På min tid stod rösterna ut, Monica Zetterlund, Lill-Babs och jag. Det var helt olika typer av röster och uttryck.
- Nu är det mycket så att de kvinnliga rösterna studerar Celine Dion och Whitney Houston och gör det bästa för att kopiera just dessa röster.
Varför ger man sig på ett jätteprojekt som att skriva sina memoarer efter 55 år i branschen?
- Det började med att jag ville skriva ner min tidiga historia till mina barn och barnbarn så dom fick veta vad jag sysslat med i min ungdom. Konstigt nog ringde Norstedts förlag mig just som jag börjat skriva och frågade om jag ville skriva mina memoarer.
Det ville Siw eftersom hon även skulle få hjälp med visst research vad gäller hennes egna rötter.

"Har floppat en gång"

Natten innan vi träffas har Siw åter blivit farmor. Sonen Henrik har fått en dotter som Siw just fått en bild av på mobiltelefonen.
- Jag ville veta mer om min pappa som aldrig fick veta vem som var hans pappa och hans mamma. De dog när han var ganska liten.
Enda "problemet", som Siw ser det, är att hon aldrig floppat. Hennes karriär har varit spikrak och fri från skandaler.
- Jag har floppat en gång och det var en krogshowen "Par i äss" med Roffe Bengtsson som hade premiär på Kronprinsen i Malmö. Inget funkade och jag kände det redan premiärkvällen men jag var snäll och sa inget.
Premiären var inte lyckad men man arbetade om showen och när den nådde Stockholm hade fiaskot förvandlats till succé.
Vilken är enligt dig din största hit?
- "Tunna skivor", säger hon utan att behöva tänka efter. Precis som boken.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag