Måns Zelmerlöw är programledare för Eurovision Song Contest Foto: Marcus GustafssonMåns Zelmerlöw är programledare för Eurovision Song Contest Foto: Marcus Gustafsson
Måns Zelmerlöw är programledare för Eurovision Song Contest Foto: Marcus Gustafsson
Samtidigt gjorde han reklam för mobiloperatören Tre. Foto: TreSamtidigt gjorde han reklam för mobiloperatören Tre. Foto: Tre
Samtidigt gjorde han reklam för mobiloperatören Tre. Foto: Tre

Tre backar - tar bort reklam med Måns

Publicerad

Nu stoppas Måns Zelmerlöws reklamfilm.

Detta efter att SVT hört av sig till teleoperatören, som först hävdade att man hade rätt att visa materialet i ett år, och krävt ett stopp.

"Måns har inte haft något avtal som lovat något under sin karensperiod", skriver programledarens manager Sandra Miller i ett sms.

Måns Zelmerlöw syntes på tisdagen i ett reklamklipp på sociala medier, vilket SVT:s Kulturnyheterna var först med att rapportera. Tre stod bakom reklamfilmen, och till en början fanns det även på företagets hemsida - något som togs bort.

Klippet var en spelning i en av attraktionerna på Gröna Lund som Måns Zelmerlöw gjorde efter en tävling.

Enligt SVT Kulturnyheterna spelades reklamen in den 11 april i år, och lades bland annat upp på Youtube den 22 april. Men både Tre och Måns Zelmerlöws pressansvariga menar att avtalet avslutades i februari.

Programledarna har karenstid

SVT:s regler gör generellt gällande att en programledare inte får arbeta med kommersiell verksamhet samtidigt som programmet är i gång.

Det finns även en karenstid kring programmet, som i grunden på SVT gäller i två veckor före och efter programmet för externa personer som anställs samt inhoppare.

I grunden får man inte delta i marknadsföring, som inte har med sin egen yrkeskarriär att göra - till exempel om man är artist - vilket gäller för externa anställda och tillfälliga inhoppare i SVT.

 

LÄS MER: Hårda kritiken mot Eurovision efter bilden

 

SVT krävde att klippen skulle tas ned

Under tisdagen krävde SVT att Tre skulle ta ned klippen.

– Det ska försvinna. Allt material som ligger kvar och ligger uppe ska bort. Måns manegement har sagt att de ska kontakta Tre om det, sa Johan Bernhagen, exekutiv producent för Eurovision, till SVT tidigare under dagen.

Men Tre hävdade att man hade rätt att använda materialet i ett år.

– Det tänker inte vi ta bort, det har vi rätt till att distribuera och använda, enligt de avtal vi har. Tolv månader efter det har publicerats. Vi har haft ett samarbete med Måns sedan 2015, det ligger saker som publicerades för nästan ett år sedan, det ligger också kvar digitalt. Det är lite det som är grejen när man publicerar saker i sina egna digitala kanaler. Men vi har inget avtal med honom i dag. Det är inte reklam som ska gå i tv eller planerar att göra det, sa Kamran Alemdar, informationschef för Tre, tidigare under dagen.

Tre: "Tar bort allt relaterat"

Senare stoppade Tre reklamfilmen, som bland annat låg ute på Youtube och företagets Facebooksida.

"Nu har vi haft ett bra samtal med Måns Zelmerlöws management och tar bort allt relaterat material på vår hemsida och i våra digitala kanaler. Vi gillar Måns och vill som så många andra se honom göra succé i Eurovision Song Contest", skriver Kamran Alemdar i ett mejl.

Sandra Miller, Måns Zelmerlöws manager, säger att det inte funnits något avtal under Måns Zelmerlöws karenstid.

"Måns har inte haft något avtal som lovat något under sin karensperiod", skriver hon i ett sms.

 

LÄS MER: Lynda Woodruff gör comeback i Eurovision

 

Tidigare under dagen förklarade hon:

– Han har haft en kampanj för längesedan. Det ligger ute en dokumentation av en konsert som var priset i en tävling. Den kommer också för säkerhets skull att plockas bort. Men det är ingen reklamkampanj.

Lili Assefa: "Finns inget avtal"

Lili Assefa, pressansvarig för Eurovision Song Contest:

– Enligt Måns management finns det inget avtal. Det gick ut långt innan Måns gick in i sin karenstid med SVT. Så länge det är, behöver han inte redovisa varje avtal han har gått in på, så länge det inte påverkar vårt avtal. Det avtalet var avklarat. Avtalet gick ut långt innan Måns gick in i avtal med oss och innan karenstiden, säger hon och fortsätter:

– Vi vet vad som står i vårt avtal. Sandra har sagt att det inte finns något avtal med Tre. Då har vi sagt, lös det här. Nu är det löst, då är konflikten utagerad för vår del.

Charlotte Perrelli figurerade inför Melodifestivalen i en reklam för en telefonoperatör, detta resulterade i att hon fick titulera sig gästartist, men ej programledare.

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag