Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Avundsjukan mot Sverige som kan sänka John Lundvik i kväll

Christer Björkman förstår inte kritiken från Eurovision-fansen. Foto: OLLE SPORRONG
Måns Zelmerlöw erkänner att det finns en oro för Sveriges inflytande. Foto: OLLE SPORRONG

TEL AVIV. Det svenska Eurovision-undret  väcker fientliga känslor runtom i Europa – och nu riktar upprörda röster stark kritik mot hur Sverige kan gynnas av Christer Björkmans position i musiktävlingen.

Eurovision-vinnaren Måns Zelmerlöw förstår fansens oro – samtidigt som Christer Björkman slår tillbaka mot de hårda anklagelserna.

– Det är så konstigt med den här misstänksamheten. Så konstigt, säger Christer Björkman.

Tittar du på Eurovision?

Sveriges framfart i Eurovision Song Contest under 2010-talet kommer att gå till historien. Gulderan har gett sex topp-femplaceringar och två vinster – Loreen 2012 och Måns Zelmerlöw 2015.

Den europeiska publiken har vant sig vid att Sverige skickar välproducerade bidrag och proffsiga scennummer. Men de höga förväntningarna kan ligga oss i fatet. Det menar journalisten William Lee Adams, som sedan tio år driver Eurovision-sajten Wiwibloggs. 

– Sverige har en stadig fanskara. Men det finns också Sverige-hatare, en motrörelse som växt sig allt starkare, säger William Lee Adams och fortsätter:

– Benjamin Ingrosso fick riktigt låga poäng av tv-tittarna förra året, och många jublade högt när han inte fick röster. Det handlar i grund och botten om avundsjuka. Om man själv misslyckas är det lätt att vända aggressionen utåt.

Enligt William Lee Adams finns det kritiska röster som hävdar att den svenska succéformulan är för välpolerad och klinisk.

– Sverige, Spotifys hemland, producerar många låtar som skulle kunna vara framtagna av en algoritm. Det kan låta väldigt generiskt. Visst, de gör dig på gott humör. Men det blir upp till artisten att ge dem själ, säger han.

Oron för likriktning

Spår av den distinkta stilen hörs i flera av bidragen, och Sveriges närvaro i tävlingen är dominant. I finalen finns svenska låtskrivare och producenter bakom en rad bidrag, som Danmark, Estland, Malta, Nederländerna, Schweiz och Storbritannien.

”Heroes”-sångaren Måns Zelmerlöw berättar att det finns en oro bland Eurovisionfans att överrepresentationen av svenska låtskrivare gör att de olika länderna förlorar sin särprägel.

– Halva charmen med den här tävlingen är det kitschiga. De senaste åren har vi sett vinnare som Netta och Salvador Sobral, som står för genuinitet. För tävlingens skull hade det varit väldigt bra om något annat land än Sverige vinner, säger han.

Måns Zelmerlöw tror dock inte vi har sett slutet på Sveriges framgångssaga ännu.

– Vi har tagit tävlingen seriöst väldigt länge och skickat bra svensk pop. Vår låtskrivarstil och sound passar allt bättre. Det finns ett hatkärleksförhållande, men inga fans skulle ha något emot att få Eurovision i Sverige igen, vi har gjort väldigt bra tävlingar, säger han.

Christer Björkmans makt

Mannen bakom Sveriges succé i Eurovision är Christer Björkman. Under 18 år har Christer Björkman jobbat med den svenska Melodifestivalen, och i fem år har han stått som tävlingsproducent för Eurovision Song Contest. I teamet finns flera andra svenskar, som produktionschefen Ola Meltzig.

Enligt den finska ”Iltalehti”-journalisten Mari Pudas finns det en uppfattning om att Christer Björkmans inflytande i tävlingen kan gynna Sverige mer än andra länder.

– Det är en fördel för Sverige. Finska Eurovision-fans vet att Björkman är svensk och tycker att han gynnar svenskar. De tycker att det är orättvist och irriterande, säger hon.

Aran Bade, reporter, på Nederländska ”RTL Boulevard”, menar att artisterna gagnas av att den svenska produktion har stor kunskap om hur Eurovision fungerar.

– Att flera svenskar jobbar med produktionen gör att det svenska tävlingsteamet vet lite mer om vad som är möjligt att göra av scennumren, säger han.

Björkman slår tillbaka mot anklagelserna

Enligt Christer Björkman har den svenska produktionen skaffat en expertis på att göra programmet genom att de har gjort det själva tätt, två gånger. 

– Vi har gjort det bra, vilket gjort att flera ”host broadcasters” engagerat ett antal av oss. För att inte behöva uppfinna hjulet igen, säger han.

Tävlingsproducenten slår tillbaka mot anklagelserna om att det skulle gynna Sveriges bidrag att han är tävlingsproducent för Eurovision.

– Vi har ingenting med själva showen att göra. Nä jag fattar inte. Det är så konstigt med den här misstänksamheten. Så konstigt, säger han och fortsätter:

– Jag har lyckats bli bra på att göra det här tv-programmet bra, och det är jag jävligt stolt över. Är det makt? Ja, om kunskap är makt kanske det är makt. Det är väl en makt att få utveckla det här tv-formatet, men makten är ju tv-mässig. Så nej, jag fattar inte.