Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Erotiska underkläder trend bland kedjorna

Sensuellt samarbete. Kappahl har med hjälp av "50 shades of Grey" skapat en underklädeskollektion.
Foto: Mikael Sjöberg
Elle MacPherson 599 kr, 299 kr.
Foto: - -
Åhléns, 149 kr.
Foto: - -
Freya 819 kr.
Foto: - -
Evollove, 449 kr.
Foto: - -
Fauve 869 kr, 479 kr.
Foto: - -
Triumph 699 kr, 449 kr.
Foto: - -
Kappahl 299 kr, 99 kr.
Foto: - -
Triumph 1 199 kr.
Foto: - -
H&M, 249 kr.
Foto: - -
Gina Tricot 299 kr.
Foto: - -
Lindex 179 kr, 79,50 kr.
Foto: - -
Hanky panky, 899 kr.
Foto: - -
Gina Tricot 149 kr.
Foto: - -
H&M 79,50 kr.
Foto: - -
Fifty Shades of KappAhl.
Victoria Silvstedt för Lindex.
Gisele Bundchen för H&M.
Amelia of Swegmark.
1 / 19

Hur ser det ut därunder i dag?

Nåt rejält i bomull eller spetsar, strass, rosetter, volanger och kanske en behå dekorerad med extra band ovanför bysten som sticker fram en gnutta i urringningen när du helt oplanerat lutar dig framåt?

Kappahl hoppas att bokserien 50 Shades of Grey har gjort kvinnor sugna på läckra underkläder och har slagit sina påsar ihop med bokens författarinna E.L. James.

Svenska reklampelare har återigen tapetserats med spetskantade underkläder.

Den här gången är avsändaren Kappahl, som hoppas att succéböckerna ska ge draghjälp år avancerade underkläder:

- Jag vet redan att det finns en stor försäljningspotential i läckrare underkläder. Victorias Secret har kommit till Sverige via flygplatser och utomlands är det jättevanligt med butiker som specialiserar sig på sådant. Men oftast är det dyrt att köpa exklusivare underkläder och här kan man få något exklusivt för en mindre slant, säger Kappahls sortiment- och designdirektör Carina Ladow.

Smyckesdesignern Lina Friberg, 33, är helt för principen.

- Det är viktigt att få känna sig snygg och sexig, även om ingen annan kommer att se plaggen.

Också till vardags:

- Jag trivs i den här typen av underkläder. De gör att man både känner sig sensuell och bekväm och det är en bra kombination. Och det är trevligt att kunna ta fram speciella underkläder så det inte bara blir vardag i förhållandet, säger hon.

Inget nyskapande

Elin Frendberg, om- världsanalytiker och beteendevetare på analys- och strategiföretaget United Minds kommenterar satsningen:

- Böcker kan starta krig och revolutioner, självklart kan böcker också påverka konsumentbeteenden, säger hon.

Däremot anser hon inte att greppet är särskilt nytt.

- Att sälja sexiga underkläder med sex känns för mig inte särskilt nytt eller nyskapande, det har testats förut och fungerat och kommer säkert att göra det den här gången också. Personligen tycker jag att Kappahls transparenta initiativ att offentliggöra sina leverantörer är mycket mer modernt och intressant, säger Elin Frendberg.

Vilken underklädeskollektion gillar du bäst?

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.