Ernst Kirchsteiger, 58, syns ofta i tv-rutan och med program som "Sommar med Ernst" och "Sommartorpet" har han blivit en av Sveriges mest populära programledare.
Ändå gick hans bolag med förlust mellan 2011 och 2012.
2011 uppgick förlusten till 1 035 000 kronor. 2012 var den på 50 000 kronor.
Krister Rosén, Ernst Kirchsteigers agent förklarade det dåliga resultatet så här:
– Vi har gjort investeringar som måste betalas de första åren. Vi hoppas att det är lyckade satsningar och att vi får igen pengarna. Det vet vi inte. Det är en stor chansning, risk. Vi hoppas naturligtvis att grejerna ska gå bra.
Investeringarna var bland annat till för att tillverka möbler och inredningsdetaljer.
Det visade sig att det var en chans värd att ta – för nu har vinden vänt för Ernst Kirchsteiger. Hans bolag tjänar nu miljoner.
LÄS MER: Inspelningsfusket som TV4 inte visar
Ernst Kirchsteigers miljonvändning
Redan vid 2013, ett år efter tidigare förlusten, började bolaget gå plus. Det låg då på ett överskott på 300 000 kronor.
Sedan dess har överskottet ökat. 2014 låg det på 659 000 kronor och förra året kunde Ernst bolag stoltsera med ett överskott på nästan 2 miljoner kronor.
LÄS MER: Ernst-bluffarna som TV4-tittarna inte får se
Varumärksexperten Niklas Turner Olovzon säger att Ernst Kirchsteigers varumärke är väldigt starkt, och menar att det faktum att man kan nämna honom bara vid förnamn för att folk ska förstå vem han menar visar på hur etablerad han är i svenskars hjärtan.
– Det är få personer man kan nämna enbart vid förnamn, som Carola. Ernst är en sådan. Han har blivit ett begrepp, och har en unik position, säger Turner Olovzon.
Han tror också att Ernst Kirchsteiger kommer fortsätta vara populär, och att han har förvaltat sitt varumärke smart med olika produkter utöver sina tv-program.
– Skulle man tröttna på Ernst skulle man redan ha gjort det. Han har en ljus framtid, spår Niklas Turner Olovzon.
Ernst Kirchsteigers agent Krister Rosén har avböjt att kommentera.
Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.