Ernst avslöjad – av detaljen i tv-rutan

Publicerad

Ernst Kirchsteiger drar in miljoner – och samtidigt tjänar han uppemot 50 000 kronor per avsnitt på att visa upp sina egna produkter i rutan. 

I "Jul med Ernst" syns ljusstakar som säljs på Kirchsteigers hemsida – och TV4-profilen produktplacerar friskt även i sina andra program på kanalen. 

– Är det nånting som jag är ointresserad av så är det pengar, har Ernst Kirchsteiger tidigare sagt. 

Ernst Kirchsteiger är inredningsbranschens mesta mysgubbe – och på torsdagskvällen är det premiär för årets julspecial i TV4, "Jul med Ernst". 

TV4-profilen har tjänat bra de senaste åren, tack vare sin exponering i rutan. 

Det egna bolaget Ernst Kirchsteiger AB omsatte förra året 5,4 miljoner kronor – bolaget drar bland annat in pengar från försäljning av inredningsprodukter från egna varumärket Ernst Form. 

Det är dessa produkter som syns i rutan då Ernst Kirchsteiger julstökar. I Torsdagens avsnitt skymtas tre ljusstakar av galvaniserad metall, som hos återförsäljare kostar mellan 89-100 kronor. 

Även i sommarprogrammet "Sommar med Ernst", som sändes i åtta avsnitt på TV4, syns produkter från det egna varumärket, inklusive ljusstakar och pappershållare. 

Ernst Kirchsteigers egna ljusstakar står på bordet i TV4-programmet "Jul med Ernst".

PR-experten: "Extremt värdefullt"

– Produktplacering i exempelvis inredningsprogram är extremt värdefullt, naturligtvis, säger Niclas Lövkvist, vd för PR-byrån Agency. 

John Aleman, kommersiell direktör på mediebyrån Dentsu Aegis, uppskattar att exponeringen kan vara värd upp till 50 000 kronor per avsnitt. 

– Värdet är ju att du befinner dig i det absoluta finrummet med en produkt. I sig har ju det ett stort värde, säger John Aleman och fortsätter: 

– Kirchsteiger har ju en trogen och lojal tittarskara, som älskar honom. Han utstrålar en manlighet samtidigt som han har en kvinnlig sida, det attraherar ju naturligtvis människor.

Ernst Kirchsteiger: "Ointresserad" av pengar

Förra årets "Jul med Ernst"-premiär sågs av 997 000 tittare – och det tredje och sista avsnittet 2016 sågs av fler än en miljon. 

Flera av sommarens avsnitt av "Sommar med Ernst" lockade tittarskaror på över 800 000 människor. 

 

LÄS MER: Ernsts bolag gör rekordresultat

 

Ernst Kirchsteiger har dragit nytta av framgången, och passade i somras på att unna sig en aktieutdelning om 800 000 kronor ur bolaget. Men han menar att pengar egentligen inte intresserar honom:

– Är det nånting som jag är ointresserad av så är det pengar, vad är en lycklig människa? Jag tror inte att det är den som har mest pengar när den dör som är den lyckliga, sade han i podcasten "Värvet" tidigare i år. 

Inredningsprofilen vill att hans miljonimperium ska finnas kvar även efter han har gått bort. Och för honom är det självklart att det är hans söner som ska fortsätta vårda det han satt i gröda – varumärket Ernst. Hans son Ludvig Kirchsteiger, 28, arbetar redan som varumärkeschef på familjeföretaget. 

Expressen har sökt Ernst Kirchsteiger via hans agent. TV4 avböjer att kommentera.

 

LÄS MER: Ernst Kirchsteiger om pengarna 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag