Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"En väldigt liten klick styr hela branschen"

mer conan på gång. Den svenska producentduon Joakim Zetterberg och Fredrik Malmberg är i full färd med att färdigställa en plan för nästa film i serien om "Conan - Barbaren". Foto: Thomas Engström

LOS ANGELES. Det lilla svenska företaget ville till Hollywood. De köpte - på vinst och förlust - rättigheterna till en karaktär som inte setts på bio sedan 1982.

Nu är det lilla företaget inte så litet längre och under 2013 ska de ta självaste Arnold Schwarzenegger tillbaka till den roll som sparkade i gång hans mastodontkarriär, med just den där karaktären från 1982.

Conan Barbaren.

- Ska man göra det så ska man göra det bra. Vi ser att det här kan bli en triologi om det blir bra, säger Fredrik Malmberg, vd för Paradox Entertainment till Expressen.

Bor tillsammans i LA - har familjer i Sverige

Namn: Fredrik Malmberg och Joakim Zetterberg.

Från: Stockholm.

Ålder: 50 respektive 37 år.

Familj: Bor tillsammans i LA men har familjer i Sverige.

Bor: West Hollywood.

I Hollywood sedan: 2004.

Älskar LA på grund av: "Folk i resten av USA verkar ogilla LA så mycket att för oss som bor här blir allt vi vet som vår egna lilla hemlighet. Vi har hur mycket kultur här som helst".

Svenska vänner i Hollywood: Stark koppling till The Killing-skaparna från företaget The Factory. Finns även i samma sfär som Filip Hammar.

Aktuella med: En ny film i serien om "Conan - Barbaren" med Arnold Schwarzenegger i huvudrollen.

FAKTA

De blågula inslagen i Hollywood blir bara fler och fler.

Men hur lever våra svenska stjärnor där borta i Los Angeles?

I en ny artikelserie hälsar Expressen på hos ­celebriteterna och ber dem berätta om sina liv i världens mest stjärntäta område.

I dag är det filmproducenterna Fredrik Malmbergs och Joakim Zetterlunds tur.

Ett möte här i Hollywood börjar med ett fast handslag. Kostym är inget måste trots att det är mångmiljonaffärer som ska göras upp. Ritualen fortsätter med ett race i namndroppande - vem känner vem och vem har intygat att den andre är värd att jobba med?

Är det som i "Entourage" (tv-serien)?

- Ja, Entourage är Hollywood nedkokt i 30-minutersavsnitt, säger Fredrik Malmberg, vd för produktionsbolaget Paradox Entertainment.

- Det handlar väldigt mycket om vem du känner. Det är en väldigt stor bransch men en väldigt liten klick människor som styr den, säger han vidare.

Pendlade i början

Han kom till USA för över åtta år sedan för att starta upp den amerikanska verksamheten ur det svenska moderbolaget.

Det slutade med att amerikanska Paradox bröt sig loss och är i dag ett helt eget amerikanskt bolag, om än med svenska ägare och svensk ledning.

- Fredrik pendlade i början, men så fort han var i Sverige stannade allting upp här borta. Man måste vara här. Det handlar så mycket om informella möten - "låt oss ses över en drink i kväll", säger Joakim Zetterberg, ansvarig för Paradox arbete med merchendise, tillika sambo med Malmberg.

Vårt eget informella möte sker på en Sushirestaurang i Beverly Hills. När vi kliver in sitter de båda med varsin mobiltelefon och tappar ivrigt på touch-skärmarna.

De är i full färd med att färdigställa en plan för nästa film i serien om "Conan - Barbaren".

Just det. DEN Conan.

Det var med den titeln som Hollywoodsagan började för Paradox och det är den som nu ska ta företaget framåt och uppåt.

Letade superhjältar

- Vi startade med Conan 2001. Vi hade en katalog av titlar, men den var för gammal och för nordisk. Jag fick i uppdrag att hitta ett varumärke som det gick att göra en stor konceptfilm av, säger Fredrik Malmberg.

Eftersom Paradox genom historien jobbat mycket med tv-spel, brädspel och fantasyprodukter föll det sig naturligt att börja leta bland de oexploaterade superhjältekaraktärerna där ute.

Conan hamnade högst på listan.

- Det låg i en legal struktur som gjorde att vi kunde köpa rättigheterna till varumärket. Så det gjorde vi, säger Malmberg.

Pengarna rullade in i ganska snabbt - för repriser, försäljning av kringprodukter och alla böcker som kom ut.

Men den första filmen om Conan (med Jason Momoa i huvudrollen) gjorde de först för knappt två år sedan.

Vissa skulle kalla den en flopp.

- Det var inget misslyckande för den förlorade inga pengar för producenterna. Men jag kan inte säga att den var lyckad, för då skulle den ha blivit en vinst-maskin, säger Malmberg.

Första egna filmen

Fram till nyligen har Paradox i första hand jobbat med andra producenter, både för film och kringprodukterna. Finansierat och hjälpt till utan att vara ägare av varumärken.

På väggarna på kontoret i Flynt Building, också i Beverly Hills, hänger film-affischerna från några av dessa projekt. Såsom "Freelancers" med Robert De Niro och Forest Whitaker. En direkt-till-dvd-film som enligt Malmberg bara handlade om att dra in flis.

Den var, trots de kända namnen, aldrig nära en biolansering.

- Du vet vad du får bara av att titta på den här affischen, säger han om skådespelarna som springer runt med pistoler.

- Det är en action. Det finns en stor marknad för sådana här filmer, framför allt utanför USA.

Paradox första helt egna film är precis färdiginspelad och heter "Reasonable Doubt" och har Samuel L. Jackson i en huvudroll. Den ska gå på bio - den är av en större kaliber. Dock inte så stor som nästa film om Conan.

Den med Arnold Schwarzenegger.

"Han tände på alla cylindrar"

- Då krävs en stor studio. I det fallet kommer Universal att licensiera titeln av oss och vi kommer att vara med som produktionsbolag. Det är de som finansierar, men vi har inflytande och får betalt för licensen och en del av vinsten om filmen går bra.

Arnold återvänder till rollen som sparkade igång hans karriär 1982, Conan Barberaren. Och Arnold, 65 år, ska spela Conan Barbaren?

- Han ska spela en Conan, som 65-åring, ja. Vad händer med superkrigarna när de blir gamla och har fått grått hår? Samtidigt som de har en legend att leva upp till? Det här är en krigare som är 65 och som dragit sig tillbaka för att dö. Men efter fem år ensam på bergstoppen märker han att han inte dör. Han bestämmer sig då för att dö på sina villkor, inte bara vänta in döden.

Hur reagerade han på det här?

- Han tände på alla cylindrar. Han tycker att det ska bli skitkul. Och jag tror faktiskt att han menar det. Han är extremt fascinerad av Conan.

Vad är hemligheten med att lyckas i Hollywood som producent?

- Till stor del att man är en obotlig optimist. Nästan som ett sjukligt beteende. Alltid se möjligheten. Det kommer många vägspärrar och man måste ta sig förbi dem. Det finns ingen glidarväg, säger Fredrik Malmberg.

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!