Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En skildring av Sverige – och Jonas Gardell

Foto: Stellan Herner
Foto: Stellan Herner
Foto: Stellan Herner
Foto: Stellan Herner

Han rotar i gammal rekvisita. Och i sin egen själ.

Jonas Gardells nya show är en både träffsäker och mycket rolig skildring av hur landet Sverige och Gardell själv har förändrats under de senaste 30 åren.

Jonas Gardells 30 år tillsammans

Show av och med Jonas Gardell på Cirkus i Stockholm.

Framförs 15, 16, 17, 22 och 23 april. Turné i höst: November: 19 Karlstad, 20 Örebro, 25 Malmö, 26 Norrköping, 27 Visby. December: 2 Linköping, 3 Halmstad, 8 Karlskrona, 9 Kalmar, 11 Växjö, 16 Uppsala, 17 Gävle.

Det är ett slags jubileum egentligen mest för honom själv, tror jag för det är ungefär 30 år sedan som Jonas Gardell gav ut sin första roman, gjorde sin första show och träffade sin man Mark Levengood.

Detta är, trots att namnet kan antyda det, absolut ingen best of-föreställning, även om det enda han har sällskap av på scenen är just rekvisita från alla sina tidigare föreställningar. Kläder, dekor, en t-baneskylt från Skarpnäck, från musikalen Livet är en schlager. Han rotar lite bland prylarna, minns, berättar och är plötsligt mitt uppe i en helt galet rolig monolog.

Några enstaka gånger kommer jag faktiskt att tänka på John Cleeses förra show.

Fast Gardell är ju mer som en komisk duracellkanin. Orden sprutar ur honom, när han utifrån minnena går loss på företeelser i det som var det svenska folkhemmet, men som nu är något annat. Det handlar om hur han och vi har påverkats av förändringarna. Där ingår förstås också inställningen till homosexuella. Från utanförskap och av att bli jagade på gatorna och få stryk, till dagens mer accepterande inställning.

Jonas Gardell är uppenbart och med all rätt väldigt stolt över att ha myntat uttrycket mellanmjölkens land. Just hans förmåga till sådana träffsäkra iakttagelser som har hög igenkänningsfaktor och att kunna skämta om alltihop på ett väldigt roligt sätt, fast hela tiden med en allvarlig klangbotten, tror jag är en av orsakerna till hans popularitet.

Han skämtar väldigt roligt, det är nog allra bäst, om svenskarnas inställning till mat under 30 år.

Han skämtar elakt om maken Mark, fast förstås med kärlek.

Han skämtar elakt om Stefan Löfven, fast med en vemodig underton.

Han är, egentligen, bara pardonlös mot Sverigedemokraterna.

Det är 30 år sen jag började böga mig offentligt, skojar han på scenen. Men även om gay-temat har återfunnits i mycket han har gjort, så tror jag att de flesta i dag främst ser honom som en av landets verkliga storfräsare i underhållningsbranschen överhuvudtaget. Som både provocerar och roar bättre än de flesta.

Showen är alltså ingen Gardells Greatest Hits. Snarare, om vi ska fortsätta med rockparalleller, ett slags Gardells Basement Tapes. Ibland lite väl lös i kanterna. Ett sångnummer är rätt förfärligt.

Men som helhet är det tankeväckande, vemodigt, galet, stundtals fruktansvärt roligt. Absolute Gardell.

 

Jan-Olov Andersson

 

Eftersom Jonas Gardell är medarbetare på Expressen Kultur recenseras hans föreställning av Aftonbladets Jan-Olov Andersson