Foto: OLLE SPORRONGFoto: OLLE SPORRONG
 Foto: OLLE SPORRONG

Efter stora satsningen – de vinner slaget om morgon-tv

Publicerad

SVT och TV3 väljer båda att satsa på ny morgon-tv.

Men det är TV4:s "Nyhetsmorgon" som vinner slaget om tittarna.

Samtidigt misslyckas SVT:s "Morgonstudion" med att nå sin unga målgrupp, visar nya siffror från MMS.

Den 28 augusti presenterade SVT sin nya storsatsning "Morgonstudion". 

Programmet, som ersatte det gamla "Gomorron Sverige", skulle rymma mer nyhetsbevakning och vara "mindre tillbakalutat". Samtidigt sänder TV3 sedan ett år tillbaka morgon-tv i samarbete med Aftonbladet.

Men TV4:s "Nyhetsmorgon" vinner slaget om morgontittarna, visar den senaste veckans siffror från MMS. Mellan klockan sju och nio på tisdagen nådde TV4:s program 166 000 tittare  – medan SVT:s "Morgonstudion" låg på 135 000. "Aftonbladet Morgon" i TV3 sågs samma morgon av 11 000 personer.

 

LÄS MER: Kritikstorm mot SVT:s nya morgonprogram 

 

SVT:s nya morgonsatsning har blivit utskälld sedan sin premiärsändning. Tempot är "flåsigt" och "lite väl högt" tyckte den tidigare "Gomorron Sverige"-programledaren Lennart Persson. I våras gick 13 SVT-anställda ut med en debattartikel i Expressen om att programmet har en brist på mångfald.

Överges av de unga tv-tittarna

"Morgonstudion" riktar sig till personer mellan 20-40 år, sa SVT inför sjösättningen av programmet. Men kanalen har hittills misslyckats med att nå de unga tittarna, visar MMS siffror.

Programmet nådde på tisdagsmorgonen 14 000 av alla tv-tittare i åldern 25-39 år. Det motsvarar 0,7 procent av målgruppen. I ålderskategorin 60 år och äldre nådde de drygt 107 000 tittare – 4 procent av den tv-tittande åldersgruppen.

Efter premiäravsnittet av "Morgonstudion" gick SVT ut på Facebook och bemötte kritiken mot programmet. De svarade då att de tar med sig kritiken tillbaka till redaktionen.

 

LÄS MER: SVT-profilen Lennart Perssons kritik mot nya morgonstudion 

 

"Jag är superglad för den här premiären. Vi har såklart saker att skruva på, men det är inte så konstigt första dagen, det är nervigt att starta ett nytt program. En återkommande kritik är att det är för stressigt och röriga skott. Vi känner själva att det ibland gick för fort och att vissa kameraskott innehöll för mycket, så det tar vi till oss", skrev SVT:s divisionschef Anne Lagercrantz.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag