Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Efter kritiserade kampanjen – influencern får skadestånd

Det här är Therese Lindgren
Natalie Eriksson har nu fått skadestånd av Arbetsförmedlingen efter den kritiserade kampanjen.Foto: Privat
Therese Lindgren, vars ansikte användes på affischen menars själv att kampanjen aldrig borde ha gjorts. Foto: EERO HANNUKAINEN / IBL
Den kritiserade affischen. Foto: SKÄRMDUMP/FACEBOOK / SKÄRMDUMP/FACEBOOK

Arbetsförmedlingen fick hård kritik efter en affisch där man klistrade in influencern Therese Lindgrens ansikte på cp-skadade Natalie Erikssons kropp.

Först plockades affischerna ned.

Nu får Natalie Eriksson även skadestånd av Arbetsförmedlingen.

”Det är klart att jag helst skulle slippa gå igenom detta. Men att begära skadestånd var självklart för mig. Jag är väldigt modig när det gäller mina rättigheter. Det känns bra att de förstått sitt fel”, skriver Natalie Eriksson i en kommentar till Expressen.

Det var tidigare höst som Arbetsförmedlingen med sin nya kampanj ”Gör plats” ville belysa problematiken och de fördomar som personer med funktionsvariationer möts av när de försöker komma in på arbetsmarknaden.

På en av affischerna klistrades Therese Lindgrens ansikte in på Natalie Erikssons kropp med bildtexten: ”Hade hon blivit en mäktig influencer?”. Något som fick Eriksson att reagera starkt. 

Natalie Eriksson, som själv har över 15 000 följare på sitt Instagram-konto och jobbar som influencer, berättade i sociala medier att hon inte kände till hur bilden skulle användas.

”Jag känner mig utskämd inför hela Sverige”, skrev hon i början av oktober. 

Arbetsförmedlingen bad om ursäkt och plockade därefter ned affischerna.

Natalie Eriksson: ”Var förjävligt”

På sin nya Youtube-kanal berättar nu Natalie Eriksson att hon också fått skadestånd av Arbetsförmedlingen – och om hur kränkt hon kände sig när hon insåg hur kampanjen utformades. 

– Sen hade de skrivit ”hade hon blivit en mäktig influencer?”, och jag blev så ledsen. Jag har jobbat som influencer i åtta år. Det kändes om att allt jag hade byggt upp hade de tagit ifrån mig .Det var förjävligt. Jag har aldrig skämts så mycket i hela mitt liv.

Hon berättar hur hon sedan lade upp bilden på Instagram, vilket reklambyrån reagerade på.

– Men ba ”jag måste få försvara mig ”. Och sen tog jag kontakt med en jurist. För jag ville veta om jag hade rätt på riktigt och vad jag kunde göra. 

– De sa att det går att begära skadestånd och jag ba ”ja vi gör det”. Så nu har Arbetsförmedlingen betalat ut ett skadestånd till mig. Arbetsförmedlingen har aldrig berättat för mig vad de skulle skriva. Jag skulle aldrig gå med på det. 

”Vill att AF tänker lite extra nästa gång”

Natalie Eriksson förklarar också sitt beslut att begära skadestånd för Expressen

”Jag är väldigt modig när det gäller mina rättigheter som arbetstagare. Jag sökte också för att i dagens samhälle är vi väldigt rädda om vårt kapital. Så jag vill att AF tänker lite extra nästa gång”.

Enligt Natalie Eriksson ligger skadeståndet på 30 00 kronor.

”Summan kommer att gå till att köpa utrustning och videomaterial till min Youtube. Jag är så trött på att söka jobb så jag skapar ett själv”, skriver hon till Expressen.

Arbetsförmedlingens pressavdelningen bekräftar för tidningen Resumé, som var först med att rapportera om att skadestånd har betalats ut.

– Vi har tidigare bett om ursäkt direkt till Natalie och via medier. Ni gör vi det även skriftligen. Hon upplever sig diskriminerad och det är en känsla vi har förståelse för, säger Katarina Pettersson Brdarski som är enhetschef för Arbetsförmedlingens kommunikationsavdelning till tidningen.

– Om det är så att hon inte visste hur hennes medverkan skulle porträtteras i själva kampanjen är det förstås förfärligt, fortsätter hon.

Katarina Pettersson Brdarski vill inte kommentera hur stort skadestånd det rör sig om.

Natalie Eriksson: ”Bra att de förstått sitt fel”

Natalie Eriksson uppger att hon helst hade sluppit gå igenom hela processen.

”Men att begära skadestånd var självklart för mig. Jag är väldigt modig när det gäller mina rättigheter. Det känns bra att de förstått sitt fel.”

Efter kritiken skrev även Therese Lindgren om kampanjen på Instagram.

”Kampanjen borde aldrig gjorts, och jag önskar att jag hade förstått det tidigare. Hade jag vetat bättre hade jag gjort bättre. Självklart. Jag ber om ursäkt och är så ledsen över att Natalie Eriksson drabbats negativt, och att jag fått information om hennes medverkan som senare visat sig inte stämma. Du är viktig”. 

Dagens toppnyheter inom nöjesvärlden

Dagens toppnyheter inom nöjesvärlden.