I veckan som gått har produktionen sett över hela programmet för att möta kritiken man fick från såväl tittare som tv-recensenter efter premiäravsnittet. Många upplevde programmet som tråkigt, svårbegripligt och tekniktungt.
- Vi ägnar rätt stor energi att få hela flödet att fungera, säger Anders G Carlsson och fortsätter:
- Vi vill hitta mer sväng. Vi har så bra beståndsdelar: Suveräna programledare, bra musik, en jättesnygg studio... Nu måste vi få de här bitarna att lira lite mer än i första programmet.
Det är framför allt två delar man har jobbat med. Dels vill SVT göra programmet tydligare även för den som väljer att titta utan appen.
- Tittarna måste få se den här kartan som visar var artisterna är som starkast. Det är faktiskt väldigt rolig info. Det är självklart att man ska kunna se detta även om man inte använder sig av appen. Det Karin Adelsköld pratar om blir lite abstrakt annars.
Är en tävling
Dels vill man lägga ett större fokus på själva låtarna och att det faktiskt är en tävling:
- Men i ett första avsnitt finns det jättemycket man ska etablera. Det kan ju bli lite mer information än vad som egentligen är underhållande en lördagskväll. Vi valde en "middle of the road"-väg där och var nog ganska otydliga.
Hoppas på fler tittare
I lördags landade programmet på 918 000 tittare. Ambitionen är givetvis att höja den siffran:
- Det låter som en dålig bortförklaring, men både jag och "Körslaget" led av det historiskt vackra vädret den sjunde september. Men vi vill så klart ha en så stor och bred publik som möjligt. Det är klart att vi vill ha 1,5 miljoner tittare eller så många som möjligt.