Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Efter fiaskot - nu görs "Alla tiders hits" om

Alla tiders fiasko - trots glada miner. Jessica Andersson vann förra veckans tävling, här flankerad av programledarna Niklas Strömstedt och Karin Adelsköld. Men kritiken när lamporna släckts lät inte vänta på sig, varken tittare eller recensenter gillade vad de sett. Nu har programmet gjorts om. Foto: Malin Lööf

"Obegripligt" och "tråkigt".

Efter förra veckans kritik av SVT:s nya helgsatsning "Alla tiders hits" görs programmet om.

– Vi har på alla fronter gått igenom vad vi kan vässa och förbättra. Nu är vi otroligt taggade på att fortsätta den här seglatsen säger projektledaren Anders G Carlsson.

Kvällens tävlande

Mikael Wiehe & Ebba Forsberg

"Och vinden ger svar"

Original: Lars Lönndahl

Linda Sundblad

"SOS"

Original: Agnetha

Fältskog

Cajsastina Åkerström

"Snart kommer

änglarna att landa"

Original: Ulf Lundell

Panetoz

"När vi två blir en"

Original: Gyllene Tider

Cookies n Beans

"Sparvöga"

Original: Marie

Fredriksson)

Tv-recensenternas massiva kritik

Problemet är ju egentligen frågan. Vem bryr sig över huvud taget om vilken låt som är tidernas största hit, folkomröstad dessutom?! Så otroligt ointressant.

Johan Croneman i Dagens Nyheter

Samtidigt kändes det lite ängsligt, man ville inte tynga ner med teknik, inte skrämma publiken. Och då blev det näst intill obegripligt för den som inte är van vid sociala medier.

Anders Björkman i Expressen

... att lyckas göra ett underhållningsprogram så tråkigt som 'Alla tiders hits' är något av en bedrift.

Ulrika Sjöblom i Aftonbladet

I veckan som gått har produktionen sett över hela programmet för att möta kritiken man fick från såväl tittare som tv-recensenter efter premiäravsnittet. Många upplevde programmet som tråkigt, svårbegripligt och tekniktungt.

- Vi ägnar rätt stor energi att få hela flödet att fungera, säger Anders G Carlsson och fortsätter:

- Vi vill hitta mer sväng. Vi har så bra beståndsdelar: Suveräna programledare, bra musik, en jättesnygg studio... Nu måste vi få de här bitarna att lira lite mer än i första programmet.

Det är framför allt två delar man har jobbat med. Dels vill SVT göra programmet tydligare även för den som väljer att titta utan appen.

- Tittarna måste få se den här kartan som visar var artisterna är som starkast. Det är faktiskt väldigt rolig info. Det är självklart att man ska kunna se detta även om man inte använder sig av appen. Det Karin Adelsköld pratar om blir lite abstrakt annars.

Är en tävling

Dels vill man lägga ett större fokus på själva låtarna och att det faktiskt är en tävling:

- Men i ett första avsnitt finns det jättemycket man ska etablera. Det kan ju bli lite mer information än vad som egentligen är underhållande en lördagskväll. Vi valde en "middle of the road"-väg där och var nog ganska otydliga.

Hoppas på fler tittare

I lördags landade programmet på 918 000 tittare. Ambitionen är givetvis att höja den siffran:

- Det låter som en dålig bortförklaring, men både jag och "Körslaget" led av det historiskt vackra vädret den sjunde september. Men vi vill så klart ha en så stor och bred publik som möjligt. Det är klart att vi vill ha 1,5 miljoner tittare eller så många som möjligt.

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!