Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Duon som satte hela 80-talet på popkartan

Tone Norum och Tommy Nilsson 2014. Foto: MAGNUS LILJEGREN/ GGFOTO / IBL BILDBYR / ALL OVER PRESS - SWEDEN/ALL OVER MAGNUS LILJEGREN
Tone Norum. Foto: VOTJA KLECKA / SYDSVENSKAN / IBL BILD / IBL BILDBYRÅ [DOWNLOADED]
Tommy Nilsson och Yvonne Ryding, Melodifestivalen 1989. Foto: JAN COLLSIÖÖ / SCANPIX SWEDEN

Nu firar den 30 år på toppen - den ultimata kärleksduetten.

Tommy Nilssons och Tone Norums "Allt som jag känner".

80-talet har varken låtit hårigare eller härligare. 

De kom från samma håll, från den tuperade pudelrock som trycktes på posters i tidningen Okej.

Tone Norum, lillasyster till Europes gitarrist John Norum, hade slagit igenom med powerballaden "Can’t you stay" - skriven av Joey Tempest - som 20-åring.

Tommy Nilsson hade varit med ett tag i hårdrocksbranschen, bland annat som sångare och frontfigur i hårdrocksbandet Easy Action.

"Allt som jag känner" spelades in och gavs ut 1987, men det var först året därpå som duetten blev en stor hit. Låten var ledmotiv till den ungdomsfilmen "PS sista sommaren", som hade premiär i januari 1988.

Originalmusiken var signerad Alexander Bard samt Ola Håkansson och Tim Norell från Secret Service. Bland trions hits på soundtracket fanns, förutom "Allt som jag känner", även Lili & Susies "Oh mama".

Filmen fick den överladdade duetten att flyga upp i topp på den svenska singellistan i januari, och där stannade den kvar till den 13:e april 1988. Då Tommy själv tog över tronen med en ny skoldanstryckare - "Maybe we’re about to fall in love" (ledmotiv från Björn Skifs film "Strul").

"Allt som jag känner" släpptes även i en engelskspråkig version, "My summer with you". En version som toppade radiolistan Tracks så länge att Tommy Nilsson slutade som årets mest spelade artist, före Pet Shop Boys.

80-talet var duetternas gyllene årtionde. 1982 sjöng Joe Cocker och Jennifer Warnes "Up where we belong" från filmsuccén "En officer och en gentleman". Sen kom Paul McCartney och Michael Jackson med "The girl is mine" och "Say say say". Därefter rullade fenomenet vidare, världen över.

Svenska artister hakade givetvis på.

Roxette formade till och med en världssuccé som mer eller mindre var baserad på duettens dynamik. 

"Allt som jag känner" är lika mycket 80-tal som hårmousse, moonboots och Rubiks kub. Synttrummorna låter lånade från Alphaville, syntkompet importerat från "Top Gun", den känsloladdade sången i refrängens crescendo lika svulstig som en Tina Turner-video - hela paketet är närmast en kitschig 80-talsparodi.

Ändå lever den härliga duetten vidare, år efter år.

På dagens topplistor möts artister fortfarande, men i "featuring"-form snarare än i duettformatet. Stora undantaget i fjol var Sias och Zayn Maliks "Dusk till dawn". 

En duett som låter väldigt 1988.

Faktiskt ganska mycket som Tone och Tommy.

Tre klassiska svenska 80-talsduetter

Tomas Ledin & Agnetha Fältskog "Never again" (1982)

Det svenska 80-talets första stora duett. Ledins uppföljare till "Sommaren är kort", med en fantastisk Agnetha vid mikrofonen.

Ratata & Frida "Så länge vi har varann" (1987)

Apropå fantastiskt: här är det Abba-Frida som går in i studion och äger när Mauro Scoccos känslor svallar som en tsunami.

Niklas Strömstedt & Anne-Lie Rydé "En kvinna och en man" (1989)

Soundet kopierar Roxettes album "Look sharp!", det medl "Listen to your heart". Melodin snyggt inringad av bombastiskt gitarrsolo.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!