Sunil Munshi, regissör från Dramaten, nu som nytt ansikte i Melodifestivalen 2018. Foto: / Photo by Ulrika MalmSunil Munshi, regissör från Dramaten, nu som nytt ansikte i Melodifestivalen 2018. Foto: / Photo by Ulrika Malm
Sunil Munshi, regissör från Dramaten, nu som nytt ansikte i Melodifestivalen 2018.  Foto: / Photo by Ulrika Malm
David Lindgren. Foto: SVTDavid Lindgren. Foto: SVT
David Lindgren.  Foto: SVT

SVT:s okända plan – så ändras Melodifestivalen

Publicerad

Melodifestivalen återvänder med ny regissör. 

Sunil Munshi kommer från Dramatens värld – och han har klara idéer om hur han vill förändra den populära tävlingen. 

– Jag gör det på mitt sätt. Framför allt att jag jobbar konceptuellt, det är kanske mitt signum som regissör, säger Sunil Munshi. 

Melodifestivalen har genomgått en rad förändringar genom åren – år 2002 infördes deltävlingar och programmet blev en flera veckor lång festival. 

I år vill programmets nya regissör, Sunil Munshi, ta vara på det formatet och se till att alla sex deltävlingar följer en röd tråd och ett gemensamt tema: "One together". 

Det temat är även namnet på låten som Sunil Munshi skrivit tillsammans med Peter Kvint, och som hörs i en ny trailer för programmet

Alla program en del av en helhet

Det hela handlar om att framhäva humanistiska värderingar och allas likabehandling, förklarar Sunil Munshi. 

– Jag gör det på mitt sätt. Framför allt att jag jobbar konceptuellt, det är kanske mitt signum som regissör. Det är det nya i år att jag tänker i långa banor, och bygger upp det mer som en föreställning. 

 

LÄS MER: Anders Nunstetd: Vrickade bilden på Kikki sa det mesta 

 

Programmen ska hänga ihop och vara en del av en helhet, säger Sunil Munshi. 

– Jag jobbar väldigt mycket med det, att se det både som en helhet och som delavsnitt. 

Ger tävlingen en tänkvärd kärna

Han vill se till att Melodifestivalen även i fortsättningen är bred, folklig och underhållande, men programmet kommer även ha en "tänkvärd kärna". 

– Jag skulle vilja att det genomsyrar hela tänket, att utmana, hur vi ser på normer, skärskåda det. Vi vill öppna upp för det, jobba med det som en mer genomgående tanke. Vi gör en öppning i varje program, på ett speciellt sätt med en viss tanke, och i mellanakterna har vi en annan tanke, som är genomgående för varje program. 

"Vill skapa känsla att vi är i gång"

Sunil Munshi vill även ta tillvara på det faktum att programmen direktsänds, och vill understryka för tittarna att det hela händer "här och nu". Men det traditionstyngda formatet innebar vissa begränsningar. 

– Jag ville göra Hamlet och Guns n' Roses-konsert av allt, men programmet är programmet. Men jag har alltid älskat Melodifestivalen, säger Sunil Munshi. 

 

LÄS MER: Turnéstäderna för Melodifestivalen klara

 

Den nya trailern ska ge känslan av en Melodifestival-armé som marscherar genom Sverige, säger Sunil Munshi. Han kom själv med idén till klippet, som regisserades av Torbjörn Edwall. 

I trailern går programledaren David Lindgren och ett gäng dansare genom ett vinterlandskap med flaggor i hand. 

– Vi vill skapa känslan att vi redan är i gång, vi traskar från norr till söder. Det blir en härlig folkfest som är på väg, säger Sunil Munshi. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag