Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Dramatentoppen om arbetsmiljön: ”Förfärligt”

Foto: FREDRIK SJÖSHULT
Ulrika Årehed Kågström om Dramatens medarbetarraport: ”Förfärligt” Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

En intern medarbetarrapport som DN har tagit del av avslöjar att var tionde medarbetare på Dramaten har upplevt hot eller mobbning. 

Dramatens egen styrelseordförande Ulrika Årehed Kågström reagerar kraftigt på resultaten.

– Det var ett fruktansvärt resultat, säger hon till tidnigen.

Under söndagen skrev Dagens Nyheter om delar ur interna medarbetarrapporter från Dramaten och kunde avslöja att ledningen och vd:n varnats om allvarliga brister i arbetsmiljön. 

2017 genomfördes en medarbetarenkät på kulturinstitutionen där nära var tionde medarbetare uppgav att de upplevt mobbning eller hot på arbetsplatsen. 

Året därpå skrev Dramatens egen företagshälsovård i en rapport att den var ”uppriktigt orolig över medarbetarnas hälsa och hur den här organisationen fortsättningsvis ska kunna leverera teater utan att allvarliga incidenter inträffar eller att vi står utan den kompetens och resurser som behövs för att fortsätta driva teatern.”

”Finns mycket kvar att göra”

Styrelseordförande Ulrika Årehed Kågström bekräftar för DN att Dramaten har haft stora problem med arbetsmiljön. 

– Det är ingen hemlighet att styrelsen varit kritisk till hur arbetsmiljön har sett ut på Dramaten. Det kom fram i medarbetarundersökningen, och i samband med metoo. Och det är därför vi har satt så stort fokus på att komma till rätta med de här frågorna. Det har funnits stora utmaningar, och det finns fortfarande mycket kvar att göra, säger Ulrika Årehed Kågström till tidningen.

Hon förklarar att rapporten först och främst skickades till tidigare vd:n Eirik Stubø och att beslutet att byta ut honom till stor del grundar sig i problem med arbetsmiljön. 

”Allvarliga synpunkter”

Styrelsen ska enligt Årehed Kågström ha fått ta del av rapporten i höstas. 

– Vi fick kännedom om rapporten. Det är en av de saker vi tagit på stort allvar, och som vi fortfarande följer upp. På varje styrelsemöte har vi en uppföljning av hur arbetsmiljöarbetet går, vad som skett sedan senaste mötet, ser över hur handlingsplanerna vi fattat beslut om följs och inte, och tittar på om de åtgärder vi fattat beslut om räcker. Det var allvarliga synpunkter som framkom, säger hon.

Hon säger vidare att det är oklart om arbetsmiljön är bättre i dagsläget och att det inte går att veta säkert förrän nästa stora mätning. 

”Har landat i personalens knä”

Teaterförbundets ordförande sa på fredagen att problemen med arbetsmiljön på Dramaten har landat i personalens knä, vilket Ulrika Årehed menar är ”olyckligt”. 

– Det är djupt olyckligt om medarbetare känner så. Jag tror att en del medarbetare har uppfattat att vårt beslut handlat om att vd måste ha tillräckligt många medarbetare för eller emot sig. Men det är inte så en styrelse arbetar. Det här handlar om att styrelsen måste ha ett förtroende för att vd ska kunna bedriva ett långsiktigt arbete framåt. Och beslutet att tillsätta eller avsätta en vd ligger helt i styrelsens händer.