Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Djävulens advokat” är beviset på att ”Beck”-filmernas framtid är ljus

Beck 38 - Djävulens advokat med Peter Haber.Foto: © Filmlance International AB 2017 Photo: Baldur
Beck 38 - Djävulens advokat med Kristofer Hivju.Foto: © Filmlance International AB 2017 Photo: Baldur
Beck 38 - Djävulens advokat.Foto: © Filmlance International AB 2017 Photo: Baldur

”Djävulens advokat är ett av de bättre bevisen på att ”Beck”-filmernas framtid är ljus. Och fler filmer lär det bli, även om det kan ta tid. 

Utskällda, uttjatade och endast undantagsvis underhållande. 

Ett tag och allt för länge var det fara och färde med ”Beck”-filmerna. 

Sedan skedde ett slags metamorfos för ”Beck”-franchisen som började med att Mikael Persbrandt och produktionsbolaget Filmlance gick skilda vägar.

Det öppnade för att Kristofer Hivju och hans Steinar Hovland snabbt kunde ta en given plats i utredningsgruppen, vilket i sin tur gav manusförfattarna en möjlighet att ta sig en rejäl funderare på Martin Beck.

Behövde han vara polis? Om inte: vad skulle han göra då?

När händelserna i ”Sista dagen” – japp, det är fortsatt den överlägset bästa i den nya vågen av ”Beck”-filmer – tvingade Martin Beck att ifrågasätta sitt liv och sitt yrke var bollen i rullning på riktigt.

När nu årets filmkvartett gått i mål - det innebär sändning i C More och TV4 samt dvd/bluray-försäljning - går det alldeles utmärkt att placera dem två och två bredvid varandra. 

De två första, ”Ditt eget blod” och ”Den tunna isen”, är som bäst när strålkastarljuset landar på Peter Haber och de val som Martin Beck måste göra.

Konsekvenserna av dessa val är det som ger ”Utan uppsåt” extra schvung och spänning, vilket i sin tur blir en språngbräda för ”Djävulens advokat”. 

I ”Beck - utan uppsåt” gör nya rollfiguren Alexandra ”Alex” Beijer entré på riktigt och hon både känns och upplevs som sista pusselbiten i det förändringsarbete som teamet bakom ”Beck” lagt i de senaste filmerna.

Jennie Silfverhjelm gestaltar Alex Beijer med sedvanlig skärpa; glimten i ögat är lika närvarande som den omedelbara uppfattningen om att det här är en person lika säker i sin profession som på sig själv. Och det behövs tyvärr, som kvinnliga gruppchef i ett mansdominerat yrke.

Dessutom: i och med Silfverhjelms skådespeleri och det samspel hon har med Kristofer Hivju blir ”Utan uppsåt” en av de första ”Beck”-filmerna där själva mordutredningen endast är ett verktyg för att skruva åt eller lufta relationerna mellan filmseriens huvudrollfigurer.

Samma lika gäller ”Djävulens advokat”, som för sammanhanget tar ut svängarna: handlingen står fortfarande på ett krimfundament, men dess funktion är som pådrivare för att skapa andra rörelsemönster än de invanda. Det intressanta och spännande händer i huvudpersonernas relationer till varandra, något som får mer utrymme och som även gör att pendeln kan nå privatlivet.

Minst sagt uppiggande.

”Djävulens advokat” börjar med ett restaurangmord och fortsätter med att blanda det personliga och polisiära. Speciellt så för Alex Beijer, vars bror är försvarsadvokat.

Parallellt faller de väggar som är Steinar Hovlands värld. Han blir irriterad, arg, annorlunda – något som också speglas på detaljnivå i hans förhörsteknik.

Fint så.

Å andra sidan skulle smakat med mer tid att etablera den splittrade relation som syskonen Beijer har. Och när Steinar Hovland bryter ihop på grund av omständigheter utanför hans kontroll klipper man snabbt från Kristofer Hivjus ansikte till nästa scen. Det går faktiskt så fort att jag undrar om det här fortsatt ska vara en machostinn filmserie rädd för känslor eller om det bara var ett trevande försök att hitta en ny väg framåt.

Som helhet är ”Djävulens advokat” en av de bästa ”Beck”-filmerna som gjorts. En ny nivå har nåtts där proffs som Peter Haber och Jonas Karlsson används för att bryta eller lätta upp stämningen i stället för att placeras längst fram.

”Beck”-gängets tålmodiga förändringsarbete har gett resultat och landat i en modern ton som lovar gott. 

Fler filmer lär komma – även om det kan dröja några år.

”BECK - DJÄVULENS ADVOKAT”

Manus: Johan Bogaeus. 

Regi: Jörgen Bergmark. 

Med: Peter Haber, Kristofer Hivju, Jennie Silfverhjelm, Anna Asp, Elmira Arikan, Jonas Karlsson, Måns Nathanaelson och Joel Spira.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.