Malou von Sivers, Foto: Nils Petter NilssonMalou von Sivers, Foto: Nils Petter Nilsson
Malou von Sivers, Foto: Nils Petter Nilsson
Claes Elfsberg. Foto: Anna-Karin NilssonClaes Elfsberg. Foto: Anna-Karin Nilsson
Claes Elfsberg. Foto: Anna-Karin Nilsson
Peter Jihde. Foto: Anders YlanderPeter Jihde. Foto: Anders Ylander
Peter Jihde.  Foto: Anders Ylander
Tilde de Paula. Foto: All Over PressTilde de Paula. Foto: All Over Press
Tilde de Paula. Foto: All Over Press

Det här får svenska medieprofilerna i lön

Publicerad

Under förra året tjänade programledaren Tilde de Paula mer än kollegan Peter Jihde.

I topp bland tv-profilerna ligger Malou von Sivers.

Så mycket tjänar de kända mediaprofilerna, enligt en lista från Dagens Media.

Miljonbelopp skiljer de bäst och sämst betalda medieprofilerna, skriver Dagens Media.

Under förra året drog TV4:s programledare och profil, Malou von Sivers, in miljonbelopp. Malou placerar sig högt upp på listan med sina 1199400 tjänade kronor under 2014, en ökning från 2013 då hon tjänade 1075100.

Inkomsten avser fastställd förvärvsinkomst för 2014, där ingår överskott av aktiv näringsverksamhet, dock inte överskott från kapital.

Även TV4:s Bengt Magnusson toppar listan. Förra året tjänade nyhetsankaret 1180600 kronor, men hans ökning i lönekuvertet är inte lika markant.

 

LÄS MER: Så mycket tjänar de folkkära artisterna

 

Programledarkollegorna Peter Jihde och Tilde de Paula, som gör "Nyhetsmorgon" tillsammans, hamnar också långt upp. Även om Tilde de Paula tjänar mer än kollegan.

Under förra året tjänade hon 511400 kronor, medan Peter Jihde tjänade 431700. 2013 var skillnaden dem emellan betydligt större, då tjänade de Paula 660 700 kronor mer än Jihde.

Jessica Almenäs drog under 2014 in 491500, en minskning från året innan.

 

LÄS MER: Så mycket tjänar de svenska dansbanden

 

SVT:s snart pensionerade profil, Claes Elfsberg, hade under förra året en förvärvsinkomst på 1004000 kronor.

Elfsberg har tidigare berättat att han inte alls vill gå i pension.

– Jag hade en förhoppning om att det skulle kunna gå att resonera om saker, åtminstone kunna förlänga ett år i taget, men SVT har varit väldigt bestämda i sin uppfattning, sade han då.

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag