Därför tog Björn Kjellman rollen som nya ”Ica-Stig”

De blir nya ”Ica-Stig” och ”Ica-Stina”
Björn Kjellman tar sig an ett reklamuppdrag härnäst.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
Suzanne Reuter och Björn Kjellman är Icas nya profiler.
Foto: Pressbild / Ica

För Björn Kjellman är rollen som Ica-Stig ett kanonjobb i en tuff tid.

Att tacka ja var inte självklart men coronapandemin och alla uppskjutna uppdrag bidrog.

– Det är verkligen ett toppengig. Och inte minst just nu, säger skådespelaren.

Björn Kjellman, 57, och Suzanne Reuter, 68, tar i rollerna som Stig och Stina över butiken i Icas omtyckta reklamfilmer. Reuter spelar Stigs världsvana storasyster, vilket ger en ny dynamik i serien.

– Det finns en grundläggande konflikt i att hon har 51 procent och Stig har 49 procent av ägandet i butiken. Han har alltid varit van att bestämma själv men får nu dela makten, säger Björn Kjellman.

Det är första gången som han och Suzanne Reuter samarbetar.

– Jag tycker om henne mycket som skådis och hon är kul att jobba med. Vi har ett spinn ihop. Det funkar bra helt enkelt. Jag gillar hela upplägget med att de är två, att det finns utrymme för mer lir och kanske lite mindre köttfärs, säger han.

Hur ser du på att det i grund och botten är reklam?

– Det är naturligtvis inte helt oviktigt vad det är för företag man gör reklam för. Samtidigt, att få försörjning på det här sättet gör att jag får tid över att göra det där jag verkligen vill göra. Jag har råd att tacka nej till saker och möjlighet att ta itu med mina egna idéer.

På 80-talet spelade Björn Kjellman mot föregångarna Loa Falkman, 73, och Hans Mosesson, 76, i ”Bröderna Mozart” respektive ”Sommarens tolv månader”. I den senare gör han Mosessons karaktär som ung.

– Jag stordiggar dem. Hasse har jag aldrig träffat sen dess men Loa har jag stött ihop med då och då. Båda två är väldigt bra skådisar och hyvens typer.

”Då fick jag ljuga”

Efter att ha skrivit på kontraktet har Björn Kjellman tvingats hålla nya jobbet hemligt.

– Jag har fått vara tyst väldigt länge, det är skitjobbigt, säger han.

När Expressen ringde i förra veckan för att fråga om han var nya Ica-Stig svarade han nej.

– Då fick jag ljuga väldigt rejält. Men då tänkte jag att jag också skrivit på ett papper att jag inte fick prata, så då var det lite lite okej att ljuga. Men ljuga ska man inte göra, men det gjorde jag, säger han och skrattar.

Är det någon du har kunnat berätta för?

– Ja, det här är ändå en så stor sak att göra, så det är klart att jag varit tvungen att dryfta det med några för att känna hur de reagerar. De har varit väldigt peppande. Det är inte lätt att ta sådana här beslut själv.

När han fick frågan att göra rollen tyckte han det lät intressant, men det tog lite tid innan han tackade ja.

– Men efter att jag väl bestämde mig har det känts jätteroligt – och så skönt att veta att jag ett tag framöver har en stadig inkomst att luta mig mot.

Hur mycket har coronaåret påverkat beslutet?

– Mycket, så klart. Det har det. Allt jag skulle ha gjort det här året har skjutits upp. Sedan har jag haft tur med några inspelningar som gjort att jag ändå har hållit det flytande. Jag är definitivt inte någon av de hårdast drabbade, men när jag räknar är det mycket pengar.

”Nöjd med min lön”

Vad han tjänar på nya jobbet vill han inte svara på. Ica hänvisar till att man inte kommenterar lön och kontrakt.

Men det är helt okej?

– Ja, ja, jag är nöjd med min lön, säger Björn Kjellman.

Hade du några särskilda krav för att tacka ja?

– Nej, inga krav, men jag ställde massor av frågor, om det finns regler för hur jag får bete mig och så där, men det var det inte. Så det kändes skönt. Jag är inte livegen.

Måste du handla på Ica nu?

– Nej, det måste jag inte. Men jag kanske får skicka i väg de andra i familjen att handla för att slippa alla kommentarer, oavsett om det är Ica, Coop eller något annat som jag går in på.

Hans Mosesson gjorde rollen i 13 år, hur länge kan du tänka dig?

– 13 år framåt är ju vidrigt att tänka för en gammal klaustrofob, men man ska aldrig säga aldrig.

Lidls pik till Ica: ”Välkommen in Stig”

I ett inlägg passade Lidl på att ge en skämtsam pik till den konkurrerande butikskedjan.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.