Foto: STINA STJERNKVIST/TT / STINA STJERNKVIST
 Foto: STINA STJERNKVIST/TT / STINA STJERNKVIST

Därför svek tittarna Benjamin i dramat

Publicerad

LISSABON. Det var logiskt att en kacklande k pop-diva skulle ta hem det här till slut.

Eurovision är en tävling som premierar pretentiöst allvar - eller högljudda energichocker.

Att vara modern och elegant är inte längre ett vinnarknep. Det får tittarna att tappa intresset.

I Eurovision är det bara segraren som räknas. Det delas inte ut några silver eller brons.

The winner takes it all.

Men det här dramat kräver ändå sin analys.

Skillnaden mellan jurygruppernas och tittarnas röster var ju bonkers och bananas.

När Italien vinkat ciao som maratonsfinalens tjugosjätte och sista bidrag infann sig en utdragen och plågsam väntan på resultatet. Portugisisk tv verkade aldrig vilja komma till saken.

Hoppades de att tiden skulle sudda ut minnet av den pinsamma nanosekunden när en sabotör tog sig upp på scenen under Storbritanniens nummer och ryckte mikrofonen ur den stackars sångerskans hand?

Herrrrregud, det är direkt otäckt att något sådant kunde få inträffa ännu en gång.

Efter femtioelva snabbrepriser och ett oändligt parti där fjolårsvinnaren Salvador Sobral avslutade ännu ett Benjamin Syrsa-framträdande med att säga "det där var lite äkta musik" - vad är det för väderkvarnar han fajtas med? - startade äntligen kvällens thriller. Och Michael Jackson hade inte kunnat regissera den bättre.

När de 43 jurygrupperna bestående av Europas främste ESC-experter, eller nåt, sagt sitt hade vi plötsligt fått ett blågult drama.

Ett otippat Österrike låg i topp - med Sverige i bakhasorna.

Tolvorna hade regnat över "Dance you off".

Benjamin Ingrossos utgångsläge var plötsligt chockerande bra.

Det var länge sedan jag upplevde ett så nervöst pressrum. Skulle tippade toppduon Cypern och Israel floppa?

Ur ett svenskt perspektiv var det en oväntad och härlig nagelbitare. På omgivningen verkade det se ut som att en mardröm var på ingång. Kärleken till Sweden har inte varit överväldigande i bubblan i år.

Men tv-tittarnas röster långt efter midnatt sänkte snabbt förhoppningarna om en blågul triumf. Det vilda jublet i pressrummet när Ingrosso inte fick mer än 21 poäng som tack från tittarna ringer fortfarande i mina öron.

Efter juryns hajp kom tittardissen som en chock för den svenska publiken.

Ingen verkade förstå någonting. Sa de "Sweden"? Menade de kanske "Switzerland"? Nähä, de var visst inte med i finalen. Okej då. 21 poäng.

"Dance you off" var för sofistikerat och svårt för att gå hem i Europas stugor. Tittarna gav till och med Alexander Rybaks luftfiolslott högre poäng - inte för att det räckte - och spred poängen som en vattenspridare med flera inbyggda kallduscher.

I några år har vinnarreceptet varit pretentiösa ballader på modersmålet. I år handlade det om att skrika och gapa högst.

Missförstå mig rätt. Rätt knas vann. Cypern var en värdig tvåa.

Benjamin Ingrossos sjundeplats var snöplig, men också hedersam.

Och kanske är den bara bra för framtiden. 

Långsiktigt kan det här ha varit det bästa resultatet för Benji. Han klev in på en av musikvärldens största scener, och han levererade.

Ingrosso slipper vinnarens ok i fortsättningen. Den Eurovisionstämpel, som är så svår att tvätta bort.

Han kan dansa vidare mot en lysande framtid.

Resultatet i Eurovision – land för land

1. Israel, 529 poäng

2. Cypern, 436 poäng

3. Österrike, 342 poäng

4. Tyskland, 340 poäng

5. Italien, 308 poäng

6. Tjeckien, 281 poäng

7. Sverige, 274 poäng

8. Estland, 245 poäng

9. Danmark, 226 poäng

10. Moldavien, 209 poäng

11. Albanien, 184 poäng

12. Litauen, 181 poäng

13. Frankrike, 173 poäng

14. Bulgarien, 166 poäng

15. Norge, 144 poäng

16. Irland, 136 poäng

17. Ukraina, 130 poäng

18. Nederländerna, 121 poäng

19. Serbien, 113 poäng

20. Australien, 99 poäng

21. Ungern, 93 poäng

22. Slovenien, 64 poäng

23. Spanien, 61 poäng

24. Storbritannien, 48 poäng

25. Finland, 46 poäng

26. Portugal, 39 poäng

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag