Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Därför försvann hon från rampljuset helt

Petra Nielsen när hon var med i Melodifestivalen. Foto: Sven Lindwall
Petra Nielsen söker nu nya jobb. Foto: Jocke Berglund
Petra Nielsen Foto: Jan Wiriden

Petra Nielsen uppträdde på Broadway – i dag vädjar hon om roller på småteatrar, men får nobben överallt.

Sveriges stora musikalstjärna är arbetslös och letar febrilt efter jobb för att dra in pengar.

– Jag är nervös och orolig, men min häst ger mig styrka, säger hon.

Hon är Petra Nielsen

# Petra Nielsen, 52, är en av de stora svenska musikalartisterna.

# Spelade i musikaler som ”Cats”, ”West Side Story”, ”Grease”, ”Fame” och ”Garbo The Musical” på teatrar som China och Oscars i Stockholm.

# Hyllades för rollen som Roxie Hart i ”Chicago” i Göteborg och Stockholm. Gjorde succé i samma roll på i London och på Broadway.

# På senare år har hon bland annat spelat Morticia i ”Familjen Addams”.

# Har belönats med teaterpriset Guldmasken tre gånger.

Petra Nielsen, 52, är en av Sveriges mest hyllade musikalartister. Hon framträdde i London och på Broadway, hon medverkade i klassiska musikaler på de stora Stockholmsteatrarna. För sina stora roller i ”Chicago”, ”West Side Story”, ”Cats” och en rad andra uppsättningar har hon belönats med teaterpriset Guldmasken tre gånger.

Men i dag vill ingen teater ha den legendariska stjärnan. Hon ringer och vädjar och ber, men får negativa svar. Om de ens svarar. Hon är nu allvarligt oroad för sin ekonomi om hon inte får ett jobb till hösten.

De senaste åren har Petra Nielsen mest ägnat åt sin häst Tarschan. Att ta hand om hästen, att rida och fälttävla är en mycket viktig del av hennes liv.

– Mitt kontrakt på Östgötateatern går ut och jag söker febrilt nytt jobb. Det är verkligen inte det enklaste. Jag är 52 år, står mitt i livet och det känns som att jag måste börja om karriärmässigt, säger Petra.

– Jag har sökt en massa jobb, både teaterroller och tv-serier. Men ingen nappar, jag är inte behövd längre. Det känns som att jag åldersmässigt har hamnat i en fallucka.

– Att känna att jag inte är behövd gör mig upprörd, säger hon.

 

Petra Nielsen uppträdde på Broadway – i dag vädjar hon om roller på småteatrar, men får nobben överallt.Foto: Jocke Berglund

 

 

Inga nya jobb

 

LÄS MER: Petra Nielsen sågar tävlingen

 

Petra spelade i musikalen ”La cage aux folles” på Östgötateatern, som har scener i Norrköping och Linköping. Sista föreställningen gavs den 19 mars och därefter är inget nytt jobb i sikte. Hon bor i Norrköping och tillbringar mesta tiden med hästen. I juni flyttar hon tillbaka till sin lägenhet på Söder i Stockholm.

– Jag är nervös inför hur hösten ska se ut. Det är framför allt en ekonomisk fråga. Jag är jobbmässigt i limbo, det är jättestressande, säger Petra Nielsen.

– Jag kan jobba på fik, med vad som helst egentligen. Men jag vill jobba med teater. Det känns orättvist, efter min 30-åriga karriär tycker jag att jag är värd att få vara med någonstans.

– Jag har ju haft en otrolig karriär jobbmässigt. Broadway, London, jag har verkligen varit på topp i allt jag gjort. Så för mig är det inte så viktigt att vara i de stora rollerna, jag kan ta en pytteliten roll med två repliker, säger hon.

Petra Nielsen betonar att det är gemenskapen hon vill ha. Känslan av att arbeta för samma mål i en ensemble. Och känslan av att vara behövd är särskilt viktig för henne.

Tidigare har rollerna kommit av sig själva. Hon säger att ”den ena gav den andra som gav den tredje och fjärde”. Nu måste hon för första gången på 30 år göra audition, alltså uttagningsprov.

Proven har hittills inte lett till något jobb. Hon säger att det är pressande och nervöst – och att hon ibland blir behandlad respektlöst och förödmjukande.

Petra berättar att en tv-kanal gjorde en tv-serie. De ringde upp och ville att hon skulle prova. Hon fick texten och pluggade in den. Efter auditionen bad hon dem att de åtminstone skulle meddela när de hade fattat sitt beslut, att hon skulle få veta om hon blivit antagen eller inte. Av respekt för hennes och hennes karriär.

– Jag hörde inget. Sedan såg jag att de hade börjat sända tv-serien. Jag tänkte ”fuck you too”, säger Petra.

– Det var så respektlöst och oprofessionellt. Jag blev verkligen arg, säger hon.

"Man är jättenervös"

Hon var på en annan audition på Playhouse Teater på Drottninggatan, två dagar före terrordådet där. Hon säger att de var proffsiga, hon fick svar dagen efter. Men hon fick inte rollen. Efter provet satte hon sig en stund i Klara kyrka i närheten.

– Det är häftigt med kyrkor. Man går in i en kyrka och andas och kommer i kontakt med sig själv. Framför allt efter en audition, säger Petra.

– Man är jättenervös, har pluggat in en lång text och ska visa upp den och hoppas att man får jobbet. Efter en sådan urladdning är det skönt att gå in i en kyrka och meditera en kvart, säger hon.

 

 

Petra Nielsen under Melodifestivalen. Foto: Sven Lindwall

 

LÄS MER: Snuvade SVT på Petra Nielsen

 

Den firade stjärnan, som var van att ta emot publikens jubel på alla de stora scenerna, är i dag beredd att arbeta bakom kulisserna, bara för att få syssla med teater. Hon skulle gärna jobba som scentekniker och undrar om det finns någon teknikerutbildning hon kan komma in på. Många frågar henne varför hon inte börjar med regi och koreografi, sätter upp egna föreställningar.

– Regissera och koreografera själv? Det är en för stor utmaning, jag har aldrig gjort det. Men jag skulle gärna börja som regiassistent, säger Petra Nielsen.

Hon vet att den nya tiden ställer nya krav. I dag måste artister sälja sig själva. De måste synas på Facebook och i andra sociala medier. Men hon har valt bort den delen av offentligheten och vet att det kan ha ett pris.

– Det är ett medvetet val att jag inte har varit ute i lekprogram, tidningar och veckotidningar. Jag har tagit avstånd. Jag har behövt det för att få distans.

– Man måste vara så driven själv i dag. Sätta upp egna enmansshower. Man måste ut på Facebook och överallt, visa upp sig konstant.

– Jag är inte en sådan person. Jag har inte lust att jobba så. Jag vill jobba i ensemble och känna att jag är med i en gemenskap, säger hon.

Det är tio år sedan Petra bröt med det intensiva livet i nöjesbranschen. Hon var utbränd, det var en ond cirkel av stenhårt artistarbete, ständigt festande och alkohol. Ett självdestruktivt liv som pågått ända sedan tonåren. Hon växte upp i ett artisthem där alkoholen flödade och hon hamnade i alkoholberoende.

Petra Nielsen behandlades för alkoholism

Till slut fick hon behandling för sin alkoholism och slutade dricka. Hon började ägna sig mer och mer åt hästar, som varit hennes stora hobby sedan barndomen och nu kom att dominera hennes liv.

Petra har i många intervjuer berättat om sin kamp mot alkoholismen och om hur glad hon är över att ha bytt liv. I dag har hon varit nykter i tio år och vill hellre tala om samhällets alkoholpolitik än sin egen situation.

– Det är tio år sedan jag drack alkohol. Jag vill helst inte tala om det. Men vårt samhälle är paradoxalt och korkat när det gäller alkohol, säger Petra.

– Alkohol är en drog och jag känner många som inte klarar att dricka på rätt sätt. Men det är fullt lagligt att dricka. Det flödar av alkoholreklam hela tiden, det är en väldig dubbelmoral, säger hon.

 

Sveriges stora musikalstjärna är arbetslös och letar febrilt efter jobb för att dra in pengar. Foto: Ronny Johannesson

 

Petra Nielsen föddes in i en teaterdynasti med skådespelare som mormor Marianne, mamma Monica och syster Paula. Monica Zetterlund var hennes gudmor och Gösta Ekman gudfar. Hon debuterade tidigt och fick stora roller på teatrar som China och Oscars i Stockholm. Hon gjorde succé på Broadway i rollen som Roxie Hart i ”Chicago”. Hon spelade också Anna Holt i tv-serien med samma namn.

I dag är det hästvärlden som gäller. Hon red mycket redan som barn, men ridningen kolliderade med balettskolan och senare artistkarriären. Efter ett 20-årigt uppehåll ökade suget efter ridning igen i slutet av 1990-talet. Hon anmälde sig till ridskola och efter några år köpte hon stoet Sonja.

Nu har hon sedan två år valacken Tarschan, fallen efter elitryttaren Malin Baryard-Johnsons berömda häst Tornesch. Petra är inriktad på fälttävlan och berättar att säsongen just har börjat.

Tar hand om sin häst

– Vi var ute på första träningen i terrängen efter vintern. Det gick strålande, vi hoppade över stock och sten. Efter vintern är hästen väldigt laddad, säger Petra.

– Jag är väldigt nöjd och glad och trött i kroppen. Hästen är mycket pigg och väger 700 kilo, det är en stor kraft.

– Tarschan kastar sig och reagerar på allt som fladdrar förbi. Han är lätt distraherad, vänder på klacken på en millisekund. Det är lite problematiskt, jag har åkt av honom fem gånger, säger hon.

Hon säger att det är en stor utmaning att ha en sådan häst. Och att hon gillar det. Det lär henne att inte stressa, att ha tålamod. Och att bli samspelt med hästen.

– Hos Tarschan finns inget tillgjort, han är som han är. Det är avslappnande rent själsligt att vara med honom. Det ger mig distans till jobbet, säger Petra Nielsen.

– Jag har inte barn, har inte skapat familj. Tarschan är en väldigt viktig del av mitt liv. Som barn, kompis.

– Jag är singel. Det känns bra, det känns som att jag kommer att förbli det. Tarschan är min pojkvän, säger hon och skrattar.