Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Därför anklagas Netflix för att ljuga om Bird box

”Bird box” hade premiär 21 december 2018 på streamingtjänsten och blev en omedelbar snackis.
Foto: Saeed Adyani/Netflix
Sandra Bullock i ”Bird box”.
Foto: Courtesy Netflix
Sandra Bullock i ”Bird box”.
Foto: Saeed Adyani/Netflix
Sandra Bullock i ”Bird box”.
Foto: Merrick Morton/Netflix

45 miljoner tittare, ropade Netflix och utnämnde Susanne Biers film ”Bird box” med Sandra Bullock till den mest sedda filmen på streamingtjänsten.

Men stämmer verkligen det?

Här är förklaringen till att Netflix spenderar miljarder på nytt originalinnehåll och skälet till att siffrorna för ”Bird box” ifrågasätts. 

45 miljoner användare såg Susanne Biers ”Bird box” under filmens första sju dagar. 

Hävdar Netflix. 

”Bird box” hade premiär 21 december 2018 på streamingtjänsten och blev en omedelbar snackis. Sandra Bullock spelar huvudrollen, en ensamstående mamma som försöker rädda sina två barn när ett slags mystisk kraft invaderar jorden och tvingar människor att ta sina egna liv. 

För att överleva i den postapokalyptiska världen tvingas alla bära ögonbindel eller bli utsatta för sina värsta rädslor av den utomjordiska kraften. 

”Tog av min ögonbindel i morse och upptäckte att 45,037,125 Netflix-konton redan har sett ”Bird box” - de bästa sju dagarna någonsin för en Netflix-film”, skrev företagets film-Twitter-konto i slutet av förra året. 

Men vad betyder siffrorna och vad har det för betydelse?

Netflix har sedan start aldrig delat med sig av tittarsiffror på ett traditionellt sätt. Det finns inte heller någon möjlighet för tredjepart att verifiera att siffrorna, som de för ”Bird box”, faktiskt stämmer. 

Därmed är det också omöjligt att säga om de konton som sett ”Bird box” har tittat på hela filmen, halva filmen eller bara tio minuter av filmen. 

Och som förväntat: Netflix har avböjt att kommentera all slags fördjupning i vad det innebär att 45 miljoner har sett ”Bird box”.  



137 miljoner Netflix-användare 2018

I december hävdade Ted Sarandos, innehållschef på Netflix, att streamingtjänstens originalfilmer växer i popularitet och ses av fler personer än någonsin. Som exempel tog han ”The Christmas Chronicles” med Kurt Russell, som Sarandos menade sågs av 20 miljoner användare under filmens första sju dagar. 

Sarandos likställde detta med att om filmen gått på bio så hade den dragit in 200 miljoner dollar under sin första vecka. Jämförelsen haltar rejält, bland annat eftersom Netflix-användaren betalar en fast summa varje månad i stället för att köpa biobiljett till en specifik film. 

I oktober förra året hade Netflix 137 miljoner användare runtom i världen. Att en tredjedel av dessa konton sett en och samma film, som i fallet med ”Bird box”, är ändå inte omöjligt - 2019 förväntas Netflix spendera 12 miljarder dollar på innehåll och har de senaste åren lagt större och större del av sin innehållsbudget på film. 

Orsakerna till detta är många, men en startpunkt kan hittas 2011, då Netflix insåg att de hade problem: streamingtjänsten betalade stora summor för att licensiera andra företags tv-serier och filmer, vilket gjorde att innehållet som var företagets grund kunde försvinna om en annan aktör la mer pengar på bordet för rättigheterna. 

Lösningen blev att Netflix började producera egna serier - först ut var numera nedlagda ”House of Cards”. Fördelen för Netflix, nu som då, jämfört med många konkurrenter: de har stenkoll på vad användarna tittar på. 

Företagets framgångar bygger på algoritmer. De vet vad du tittar på, hur länge du ser på någonting och, utifrån det, vad du kan tänkas vilja se sedan. 



Regissören hyllar streamingjätten

I slutet av 2017 konstaterade Netflix i en rapport att mer än 80 procent av serierna på streamingtjänsten hittas genom rekommendationer, det vill säga vad algoritmen menar passar dig som tittare bäst baserat på det som du har sett tidigare. 

Netflix använder också sina algoritmer och resultaten från dem för att bestämma vilka kreatörer de ska jobba med och vilka projekt de kan ska producera. 

I slutet av 2018 hade Netflix drygt 1000 original - serier, filmer, barninnehåll - tillgängliga på streamingtjänsten. Enligt Ted Sarandos ser drygt 90 procent av användare regelbundet originalinnehåll - bland detta innehåll finns alltså ett antal filmer, vars budgeter sträcker sig från indienivå till blockbusterklass. 

– Våra konkurrenter säger att filmerna försvinner på Netflix, men vi har även stor publik för våra mindre projekt, sa Ted Sarandos på en konferens i mitten av 2018 och menade att de filmer som Netflix licensierar inte har samma effekt som tjänstens originalinnehåll: 

– Chansen är stor att du redan har sett en film när de kommer till oss tio månader efter att den hade premiär på bio. Då tänkte vi att kan lägga miljarderna vi betalar för dessa filmer på originalfilmer som vi producerar själva i stället. 

Det ökade antalet originalproduktioner som Netflix beställer har också att göra med att bland andra Apple och Disney förväntas sjösätta sina respektive streamingtjänster någon gång under 2019. 

Ju mer tilltalande innehåll för användare, desto större chans att de stannar kvar och fortsätter titta på en och samma tjänst. 

Danska regissören Susanne Bier har tidigare vunnit en Oscar, flera Golden Globes och även en Emmy. Hon säger till Variety att det under arbetet med ”Bird box” var avgörande att hon hade att göra med ”ett modigt företag” som inte automatiskt låter sina filmer ”följa ett särskilt mönster”. 

Hon hyllar samtidigt den plattform som Netflix innebär för filmskapare: 

– Ingen annan än streamingtjänsterna kommer finansiera innovativa filmer, så nu måste vi hitta ett sätta att använda oss av den synergin, sa Susanne Bier också. 


”BIRD BOX” OCH NETFLIX

# Netflix originalfilm ”Bird box” baseras på Josh Malermans roman från 2014 med samma titel. Susanne Bier (”Hämnden”, ”Efter bröllopet”) regisserar filmen, där Sandra Bullock gör huvudrollen. Eric Heisserer har skrivit manuset, och filmen är producerad av Dylan Clark, Chris Morgan och Clayton Townsend.

# I ”Bird box” syns även Sarah Paulson, John Malkovich, Jacki Weaver, Danielle Macdonald, Lil Rel Howery, BD Wong, Machine Gun Kelly och Tom Hollander. 

# ”Bird box” hade premiär 21 december 2018 på Netflix. Enligt Netflix såg 45 miljoner av tjänstens användare filmen under de första sju dagarna. Siffrorna går inte verifiera, vilket gör att det är omöjligt att veta om alla 45 miljoner sett klart hela filmen, eller om de bara sett några minuter. 

# Handling: ”När en mystisk kraft börjar utrota världens befolkning är det bara en sak som är säker: om du ser den dör du. Utan vetskap om vad som väntar runt hörnet hittar Malorie kärlek, hopp och en ny början – men ganska snart raseras allt. Malorie tvingas i stället fly med sina två barn nerför en förrädisk flod mot den enda platsen där de kan tänkas finna trygghet. Men för att överleva måste de ge sig ut på den farliga tvådagars-resan med ögonbindel.”

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.