Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Daniel & Emil Norberg: "Det är en pojkdröm"

Daniel och Emil Norberg har startat bolag ihop – och gör succé på Youtube. Foto: Olle Sporrong
Några av deras mest kända klipp är parodierna på Melodifestivalen.
Också musikaliska videoserien "Vem är bäst?" klickas friskt på Youtube.
Daniel Norberg slog igneom i "Idol 2010". Foto: Sven Lindwall

Deras parodi på Melodifestivalen har visats över 3,5 miljoner gånger på Youtube.

Nu startar Daniel och Emil Norberg ett bolag - och pressen på att leverera finns alltid där.

– Man kan aldrig slappna av helt, säger Daniel Norberg.

Det här är Daniel och Emil Norberg

■ 2006 startade Daniel Norberg kanalen. Senare börjar han plugga i Uppsala men hoppar senare av studierna för att satsa på sina sketcher. Han tävlade i "Idol" 2010 och slutade på åttonde plats, men insåg där att det inte var för honom.

■ 2013 började Emil Norberg hjälpa till med manus och grafik, och för en månad sedan sade han upp sig från sitt jobb för att i stället starta bolag med sin bror.

På Youtube lägger de upp sketcher som berör olika ämnen. ■ De mest visade är parodierna på finalen i Melodifestivalen. Videon från 2014 års Melodifestival fick över 3,4 miljoner visningar, och en separat parodi på Sanna Nielsens "Undo" har i dagsläget över en miljon visningar.

■ Parodin på finalen av Melodifestivalen 2015 har visats över 3,5 miljoner gånger. Emil Norberg säger upp sig från sitt jobb och bröderna startar ett bolag för att satsa helhjärtat på videoklippen.

■ Totalt har bröderna Norberg 119 000 prenumeranter på Youtube.

Det här är Youtube-stjärnorna

■ Deras videoklipp har miljoner visningar och de tjänar stora summor varje år på sina videobloggar.

■ I en artikelserie i Expressen presenteras de nya tv-stjärnorna, som på Youtube har nått stora framgångar.

Daniel Norberg, 25, startade sin Youtubekanal 2006. Han flyttade till Uppsala och började plugga kurser för att träffa nya människor - men det slutade med att han hoppade av studierna för ett och ett halvt år sedan. I stället satsade han på videoskapandet.

– Jag kände att jag ville bli bättre och göra mer, jag hade alltid drömmen men trodde inte att det skulle gå egentligen. Men på sista tentan glömde jag att vända på papperet, där det fanns fler frågor. Jag kuggade den totalt och märkte det inte förrän på festen efteråt. Sedan kom jag aldrig tillbaka, säger Daniel Norberg.

De senaste två åren har hans storebror, Emil Norberg, 27, även hjälpt till med manus och grafik. De gjorde en parodi på finalen i Melodifestivalen i fjol, där Daniel Norberg framför bidragen som respektive artist, men med en annorlunda text. Klippet har över 3,4 miljoner visningar i dag.

Men det stora rekordet sattes i år - klippet från 2015 års Melodifestival har visats över 3,5 miljoner gånger på Youtube.

"Det är drömmen"

I dag har "Daniel Norberg", som Youtubekanalen heter, 119 000 prenumeranter. Och nyligen startade bröderna bolaget Två Bröder Media AB, och Emil Norberg lämnade jobbet som jurist.

– Det känns fantastiskt, även om det är lite skrämmande. Jag har sparat lite för att kunna satsa på det här, vi har räknat på det och det ska gå ihop. Jag hade svårt att sova när jag skulle bestämma mig, men det är värt det. Det är en pojkdröm, säger Emil Norberg.

Daniel Norberg fyller i om succén.

– Det är drömmen, det är helt otroligt. Nu händer något extra, för nu tar man steget från hobbyskojare till någon sorts professionalitet. Man får ansvara för sin egen tid. Men det är också väldigt mycket arbete, och också så klart lite ångest över att man ska leverera, säger han.

 

"Är aldrig ledig"

Pressen om att nästa videoklipp ska få ännu mer visningar ligger alltid i bakhuvudet.

– Du är ju aldrig ledig. Vi har alltid chansen att göra Sveriges nästa "bäst sedda klipp". Möjligheten finns alltid och därför känner man pressen hela tiden. Man kan aldrig slappna av helt, säger Daniel Norberg.

En karriär på Youtube betyder även att man inte har någon fast inkomst, eftersom att det varierar beroende på hur populärt klippet är.

Brödernas studio, och allt runtomkring, kostar också mycket pengar. Därför har Daniel Norberg haft andra projekt vid sidan om, till exempel att dubba barnprogram.

Men drömmarna slutar inte med Youtube.

– Nu ska vi göra så mycket vi kan för att hålla oss kvar i detta, och göra bra saker. Vi kommer vilja bredda verksamheten till olika plattformar, jag kommer göra lite tv-grejer i sommar. Vi skulle vilja göra en bok och börja köra live också, säger Daniel Norberg.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!