Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Dalle: "Jag kom med idén till Ica-reklamen"

Skådespelaren och regissören Peter Dalle, 57, hävdar att det var han som kom på idén med Ica-reklamen i tv.

Och tanken var att Coop skulle göra reklamfilmen.

– Men reklambyrån tackade nej – och så småningom började Ica med sin reklamfilm, säger Peter Dalle till Expressen.

Upphovsmännen har dock aldrig hört talas om det här.

Idéer är fria, men Peter Dalle har måhända fått erfara att det inte alltid är till nytta att gå omkring och prata om storslagna idéer.

Ica-filmen med Ica-Stig (Hans Mosesson) är en av de verkliga långkörarna bland reklamfilmerna och drygt 550 avsnitt har spelats in sedan 2001.

Peter Dalle, känd från Lorrygänget och skådespelare och regissör till en rad filmer, berättar:

– Man kan inte säga att det var jag som uppfann Ica-reklamen, men det var jag som kom med idén. Jag föreslog min idé för den reklambyrå som på den tiden arbetade med Coop. Men reklambyrån var inte intresserad av min idé. De ville göra annat.

18 år sedan

– Det var för 18 år sedan när vi hade fått vår dotter (Eira; Expressens kommentar) som jag försökte mig på att göra reklamfilm. Men sedan slutade jag, för jag fick bara nej till mina förslag på byråerna. Och de manus som jag fick var så dåliga, att jag inte tyckte att det var så kul.

– Jag kan inte påstå att någon har stulit min idé, men det vore konstigt om det inte var så. Men jag vet att andra idéer som jag lämnade manus till, de gjordes – utan att jag fick betalt.

Vad tycker du om Ica-reklamen?

– Jag tittar inte på den. Jag tycker att reklamen är urusel, säger Dalle.

Men om du inte tittar kan du ju inte säga att den är usel?

– Jo, men jag har sett tillräckligt mycket, säger han.

Icas marknadsdirektör Håkan Sjöstrand, 47, säger att han inte har hört talas om att det från början var Peter Dalles idé:

– Idén till vår reklamfilm kom till 2001 när vi hade en upphandling och vår reklambyrå King presenterade. Det var just det här konceptet som det gällde.

– Vår ambition är att vi ska köra reklamfilmen i minst tio år till. Jag ser det som en typ av James Bondkoncept – just nu är det Ica-Stig som är James Bond, men konceptet måste hela tiden förändras och förbättras, säger Håkan Sjöstrand.

Byrån kom med idéen 2001

Sunit Mehrotra var med och startade reklambyrån King 1995. Byrån låg bakom idén till dagens reklamfilm för Ica och Mehrotra är i dag vd för byrån.

– Det var min kompanjon Frank Hollingworth och Peter Fjäll som kom på idén med Icas reklamfilm och konceptet startade 2001, säger han.

Det är inte så att ni hade hört talas om Dalles idé?

– Nej, jag har aldrig hört något liknande. Det intressanta är ju att Ica och Icareklamen bygger på att det är handlare. Hela Icakonceptet handlar ju om att det är handlaren som är i centrum. Därför förstår jag inte vad Peter Dalle pratar om. Coops affärsmodell är ju en helt annan än vad Icas är, säger Sunit Mehrotra.

Frank Hollingworth säger:

– Det här låter konstigt. Det var Peter Fjäll och jag som kom på idén och det var inte så konstigt, för vi hade då gjort en såpa för Telia. Om Peter Dalle kommer på någon till reklamfilmsidé är han välkommen att höra av sig.

Peter Fjäll säger:

– Det där har jag aldrig hört talas om.

Det var inte så att du snappat upp Dalles idé?

– Verkligen inte, säger Peter Fjäll.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.