Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Chernobyl” kan ta storslam – och det är inte mer än rätt

Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: LIAM DANIEL / AP TT NYHETSBYRÅN

Att ”Chernobyl” och Stellan Skarsgård kan vinna på Golden Globe Awards är rätt och riktigt. 

Det här är en serie som bör prisas så många gånger som möjligt. 

De måste ha kliat, de där kläderna som Stellan Skarsgård har på sig i ”Chernobyl”, Johan Rencks och Craig Mazins suveräna tv-serie som hade premiär i maj i år. 

Huruvida och exakt hur mycket det kliade, det är oklart, men upphovsmännens numera erkända träffsäkerhet vad gäller detaljer gjorde att de insisterade på att all kostym i serien skulle sys av tyger från mitten av 80-talet. 

Det skulle kännas äkta, på riktigt, som om tittaren var där när katastrofen skedde i slutet av april 1986. 

Och så känns det. 

Förstås. 

”Chernobyl” är en drabbande serie, men inte bara för att vi redan vet utgången, eller för skådespelarnas gedigna insatser, det enastående hantverket eller Rencks regi och Mazins fantastiska manus, utan också för det som Jared Harris rollfigur Valery Legasov konstaterar redan i inledningen: ”Vad har lögner för pris? Det är inte att vi misstar lögnerna för sanning, utan det riktigt farliga är att om vi hör tillräckligt många lögner, för då känner vi till slut inte igen sanningen”. 

Och med det, innan det ens gått en minut av ”Chernobyl”, har serien etablerat en koppling till vår tid och dragit en röd tråd mellan då och nu. 

”Chernobyl” är naturligtvis en serie om Tjernobylolyckan, men även en serie om hur människor vägrar se och acceptera fakta och sanning. Om valet mellan att lyfta blicken eller att blunda. Därför har den kunnat skapat svallvåg efter svallvåg, spridits och hyllats och diskuterats och kritiserats. 

Att ”Chernobyl”, Stellan Skarsgård, Jared Harris och Emily Watson kan vinna statyetter på Golden Globe Awards i januari är inte bara logiskt för att serien, Renck och Mazin stod som segrare i var sin kategori på Emmy Awards, utan också för att det är årets mest välgjorda och bästa tv-upplevelse, alla kategorier. 

Om det säkrar ytterligare vinster när den lättimponerade juryn i Hollywood Foreign Press Association ska dela ut priser är en helt annan fråga, samtidigt som tycker att valet inte borde vara svårt. ”Chernobyl” är en modern tv-klassiker om mänskliga öden som är närmast musikalisk i sin uppbyggnad, eller, om man så vill: ett varnande tidsdokument som inte bara är aktuellt nu, utan med stor sannolikhet under många år framöver. 

Det är skälet till att ”Chernobyl” förtjänar alla priser serien kan få, liksom orsaken till att det kliar av obehag i hela kroppen när man ser de fem avsnitten. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.