"Förkvälls" programledare Carin da Silva och Yvonne Ryding är besvikna över att Elisabet Höglund valt att föra kritiken via media Foto: Tommy Pedersen
"Förkvälls" programledare Carin da Silva och Yvonne Ryding är besvikna över att Elisabet Höglund valt att föra kritiken via media Foto: Tommy Pedersen

Carin da Silva: Elisabet Höglund hugger oss i ryggen

Publicerad
Uppdaterad
Hon hävdade att de får mer tid i rutan för att de är yngre. Nu slår Elisabet Höglunds kollegor Carin da Silva och Yvonne Ryding tillbaka.
- Hon snackar skit om oss, säger Carin da Silva.
Carin da Silva och Yvonne Ryding, fram tills i går två tredjedelar av "Förkvälls" programledartrio, är märkbart tagna av de senaste dagarnas skriverier.
Förlusten av en kollega är svår, samtidigt som Elisabet Höglunds uttalanden retar upp dem - ordentligt.
- Hon snackar skit om oss och om programmet. Hon hugger oss i ryggen och det känns supertråkigt, säger Carin da Silva, som av Höglund pekats ut som den som får all programtid.

"Hon får mer tid än oss"

- Hon har mer tid i rutan än vad vi har. Och jag är ju inte mycket yngre, så att det handlar om ålder är bara bullshit, säger Yvonne Ryding.
De menar att Höglund uttryckt sitt missnöje under en längre tid, att hon vantrivts - och att hon haft samarbetssvårigheter.
- Elisabet är inte den lättaste att jobba med. Man märker att hon jobbat mycket själv. Nu är vi tre som ska samarbeta, men jag tror att hon är van vid att få som hon vill, säger Carin da Silva.

Besvikna på Höglund

Ryding och da Silva är besvikna på att Elisabet Höglund valde att gå ut i media med sin kritik.
- Jag tycker inte att man ska sköta det här via tidningarna, men nu valde hon att gå den vägen. Det hade känts bättre om hon hade pratat med oss, säger Yvonne Ryding.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag