Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bornebuschs plan trotsade pandemin – vägrade vika sig

Josephine Bornebusch berättar om nya säsongen av serien som har premiär i höst.
Josephine Bornebusch är aktuell med långfilmen ORCA.Foto: KARIN TÖRNBLOM/TT / KARIN TÖRNBLOM TT NYHETSBYRÅN
Josephine Bornebusch med skådespelaren Joel Spira.Foto: CARL ANDERSSON / SPA SPA | SWEDISH PRESS AGENCY
Josephine Bornebusch.Foto: CARL ANDERSSON / SPA SPA | SWEDISH PRESS AGENCY
Josephine Bornebuschs serie ”Älska mig” vann Kristallen för bästa tv-drama.Foto: KARIN TÖRNBLOM/TT / KARIN TÖRNBLOM TT NYHETSBYRÅN
Foto: CARL ANDERSSON / SPA SPA | SWEDISH PRESS AGENCY

När kulturbranschen tvingades stänga ned i våras, så vägrade Josephine Bornebusch att foga sig.

Istället för att gå utan jobb, så styrde hon upp en coronaanpassad produktion, och filmade just när smittan peakade i Sverige.

– Det har hjälpt i ett terapeutiskt syfte att få älta de här sakerna, säger skådespelerskan och menar att hon nog hade blivit tokig utan jobbet.

Svenska filminstitutets höstpresentation brukar normalt fungera som ett framtidsentusiastiskt skolupprop för branschen, och locka hundratals filmmänniskor. Men i år blev det inte så. Evenemanget är smittskyddssäkrat med kraftigt begränsad deltagarlista, och inleds med ett anförande om det allvarliga läget för svensk filmproduktion i kölvattnet av corona.

Men Josephine Bornebusch, som är på plats, har inga planer på att lägga ned. När det mesta stängde ned i våras, så sjösatte hon i stället en helt ny filmproduktion

– Är det inte allas reaktion – att det här går ju inte? säger hon.

Nja. Man har ju alltid alternativet att lägga sig ned och ge upp…

– Jo, det kan man ju. Men jag har inte det i mig. Jag kände: ”vår kreativitet ska inte dödas”. Sen var det ett spännande experiment. Är det möjligt?

Josephine Bornebusch trotsade coronapandemin

Möttes du aldrig av några nej-sägare som tyckte att man faktiskt inte kunde filma under corona?

– Hela tänket var ju att om man inte kan filma med skådespelare i samma rum, inte kan ha statister, inte kan ha ett stort team – hur kan vi göra då? Då får det vara coronasäkrat: Minska teamet till en jätteliten grupp, och hålla skådespelarna var och en för sig. Så började det.

– Sen hoppade folk på eftersom massa produktioner behövde läggas ned. Samtidigt behöver alla content, både streamingtjänster, biografer och kanaler, och skådespelare behöver jobb.

Rollistan blev i slutändan imponerande med Johan Rheborg, Alba August, Marie Göranzon, Gustav Lindh, Vera Vitali, Erik Johansson med flera.

Vad handlar det om?

– Det är ingen film om pandemin. Tror man det så kommer man bli besviken. Men den rör sig absolut i en värld av isolering. Alla sitter ju hemma, och det handlar om att inte kunna vara där när man skulle vilja vara det – både i sorg och glädje: Att inte kunna vara med sin nyfunna kärlek eller sin döende mamma eller det här med att lösa konflikter över FaceTime.

”Surrealistiskt hur allt hände samtidigt”

Hur var det att jobba så isolerat?

– Det var ju superkonstigt! Alla i teamet fick göra allt, och det blev ju komplikationer. Det var någon dag vi inte kunde sätta i gång för vår inspelningsledare var och parkerade våra bilar och det fanns ingen parkering. Ingen kunde hjälpa till med något, och man förstod hur mycket alla behövs i ett stort filmteam.

– Sen eftersom vi började film mitt under ”peaken”, så var det som att vi hade skrivit en film som hände här och nu. Det var nästan surrealistiskt hur allt hände samtidigt som vi filmade.

Vad tror du att den här isoleringen just nu gör med oss?

– Jag tror att den gör en galen. Jag tror att det är ett igenkännande drag i hela världen just nu – frustrationen. Men också före pandemin så började vi få relationer till varandra på ett annat sätt. Att barnens mormor och morfar är med via FaceTime, att mormor bara är med och barnen går runt med telefonen. Det är ett annat liv idag.

Filmen heter ORCA. Hur gör du för att orka? Spelar in en film?

– Det har hjälpt i ett terapeutiskt syfte att få älta de här sakerna. Bara att få gå dit och jobba. Men framför allt att se möjligheterna.

Jag gissar att du hade blivit tokig om du inte hade fått jobba?

– Ja, det hade jag. Det hade jag inte orkat med. Ha, ha!

Det blev nyligen klart att filmen inte bara får premiär på Viaplay, utan också på bio. Finns det något hopp om Guldbaggar i den strategin?

– Jag är inte ens klar med filmen än, så jag har inte börjat fundera på det. Men jag kan säga att skådespeleriet håller alla gånger. För mig som sitter i klipprummet nu, så är det helt ofattbart att de inte har någon på andra sidan skärmen (skådespelarna fick agera mot post-it-lappar). Det är så otroligt nära och intimt.

ORCA

Josephine Bornebusch, 38, har både regisserat, skrivit manus, samt agerar i filmen, som får biopremiär den 30/10, följt av en premiär på streamingtjänsten Viaplay 13/11.

 

Det är den andra långfilmen från Bornebusch som tidigare regisserat ”LasseMajas Detektivbyrå – det första mysteriet”. Hon ligger även bakom den hyllade tv-serien ”Älska mig”.

 

I rollerna ser vi bland annat Johan Rheborg, Alba August, Gustav Lindh, Marie Göranzon, Joel Spira, Vera Vitali, Erik Johansson, Peter Andersson, Rebecka Josephson och Tova Magnusson. 

Filmen spelades in i våras efter att Bornebusch på grund av coronapandemin tvingats pausa produktionen av dramat ”Harmonica”:

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.