Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

BMW fälls för reklam med supermodellen

Gigi Hadids reklam med BMW har kritiserats. Nu fälls den av Reklamombudsmannen. Foto: Fameflynet Pictures / STELLA PICTURES
Reklamombudsmannen fäller reklamen för att vara könsdiskriminerande. Foto: Faksimil Youtube

BMW Sveriges reklam med supermodellen Gigi Hadid fälls.

Det var Sveriges Kvinnolobby som anmälde reklamkampanjen som könsdiskriminerande.

Reklamombudsmannen går på anmälarens linje och anser att reklamen framställer modellen som ett sexobjekt.

Supermodellen Gigi Hadid, 21, frontar BMW Sveriges reklam av bilmodellen BMW M2. Nu fälls reklamen av Reklamombudsmannen efter att den anmälts som könsdiskriminerande av Sveriges Kvinnolobby.

Enligt anmälan anser Sveriges Kvinnolobby att BMW använder Gigi Hadid "som blickfång för att sälja sin produkt".

I anmälan står det: "Kvinnans kläder i kombination med den inledande kommentaren ”Can you keep your eyes on Gigi?” är objektifierande och sexualiserande. Även om fotomodellen kör en av bilarna så använder BMW uppenbart henne som blickfång. Det är dessutom irrelevant för produkten att hon bär kort klänning och höga klackar."

 

LÄS MER: Fansen rasar – efter bilden på Gigi Hadid

 

BMW:s reklam med Gigi Hadid fälls

Reklamen består av flera bilder, filmer och texter. På en bild på BMW:s hemsida poserar supermodellen i en kort och djupt V-ringad röd klänning med fem blåa bilar uppradade bakom sig. Gigi Hadid tittar rakt in i kameran och håller i sitt hår som är uppsatt i en tofs. Framför bilarna står siffrorna ett till fem skrivna på marken.

På en av bilderna står det skrivet: "Möt två sensationer – Gigi Hadid och BMW M2" följt av texten "Gigi har stän­digt världens blickar på sig men kan du hålla koll på vilken BMW M2 hon kör?".

I reklamkampanjen ingår även filmer där Gigi Hadid bland annat filmas nerifrån och upp samt filmer där hon filmas från sidan när hon går mot bilarna. I bakgrunden säger en manlig röst "Can you keep your eyes on Gigi?" ("Kan du hålla ögonen på Gigi?"). I filmerna kör Gigi Hadid en av de fem bilarna.

 

LÄS MER: Joe Jonas om triangeldramat med Gigi Hadid och Zayn Malik

 

Reklamombudsmannen: "Framställs som ett sexobjekt"

BMW har svarat på anmälan och menar att de "alltid har arbetat med olika samhällsaktuella personer". Som exempel lyfter de bland andra artisten James Blunt och skådespelerskan Marion Cotillard. Enligt BMW har syftet varit att nå ut till en ung målgrupp genom att ha Gigi Hadid i kampanjen. Företaget poängterar även att supermodellen har flera miljoner följare på sociala medier, vilket gjort henne till "den perfekta matchen för kampanjen".

Trots BMW:s svar på anmälan väljer Reklamombudsmannen att gå på Sveriges Kvinnolobbys linje och fälla reklamen. I bedömningen står det: "Reklamombudsmannen finner att kvinnan på bilderna och i filmerna, genom sin klädsel och sättet hon filmas på, framställs som ett sexobjekt."

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!