Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Blondinbella och Kissie granskas

Alexandra "Kissie" Nilsson granskas av Konsumentverket efter ett inlägg på sin blogg som misstänks vara smygreklam. Foto: Robert Eklund
Även Isabella "Blondinbella" Löwengrip granskas efter ett inlägg. Foto: Roger Schederin

Alexandra ”Kissie” Nilsson och Isabella ”Blondinbella” Löwengrip misstänks för smygreklam, skriver Göteborgs-Posten.

Nu granskas bloggarna av Konsumentverket.

– Det är svårt att se skillnad på redaktionellt innehåll och reklam, säger juristen Axel Frick, som driver ett ärende mot Kissie, till tidningen.

Det är Göteborgs-Posten som skriver att Alexandra ”Kissie” Nilsson, 25, och Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, 25, misstänks för smygreklam.

I artikeln skriver tidningen att Konsumentverket valt att agera mot bloggarna.

Tidningen skriver att Kissie nyligen skrev ett blogginlägg om en firma som köper upp begagnade mobiler. Enligt GP ska företaget ha betalat 45 000 kronor för blogginlägget.

 

LÄS MER: Bilden på Kissie får Instagram att se rött

 

Konsumentverket har "slagit ner på"

GP rapporterar att inlägget avslutades med orden "Inlägget är i samarbete med", utan fortsättning.

Tidningen skriver även om ett av Blondinbellas blogginlägg, där entreprenören skriver om en pensionstjänst. Inlägget avslutades med textraden "I samarbete med Kollektiva fondval".

GP skriver att Konsumentverket "slagit ner på" dessa två texter, som nu lett till tillsynsärenden.

- Det verkar röra sig om bristande reklamidentifiering. Det är svårt att se skillnad på redaktionellt innehåll och reklam, säger Axel Frick, som driver ett ärende mot Kissie, till tidningen.

 

LÄS MER: Kissie: Jag blev neddrogad tre gånger

 

Bloggare har informerats om reglerna

GP skriver att man arbetat aktivt mot smygreklam det senaste halvåret, där bloggare informerats om reglerna.

- Ofta är det barn som läser bloggarna och det gör att vi ser extra allvarligt på den här dolda marknadsföringen. Barn är en utsatt och extra skyddsvärd grupp. De har svårare att förhålla sig kritiskt till reklam och ännu svårare blir det om det inte ens framgår att det är reklam, säger vikarierande konsumentombudsmannen Cecilia Tisell till tidningen.

Enligt GP hade Alexandra Nilsson under tisdagsmorgonen inte svarat Konsumentverket. Löwengrips advokat ska ha svarat att inlägget följer reglerna.

I ett mejl skriver Alexandra Nilsson.

"Jag tar alltid marknadsföringslagen på största allvar, jag förstår vad för inflytande jag har på människor och vikten att vara tydligt mot mina läsare. Till skillnad från många andra bloggare därute så annonsmärker jag ALLA mina sponsrade inlägg", skriver hon och fortsätter:

"Konsumentombudsmannen tycker att jag inte inte var tydlig nog. Jag må tycka att jag har varit tydligt nog, men jag lyssnar och respekterar självklart konsumentombudsmannens bedömning som expert i detta område och rättar mig efter deras synpunkter. Jag tycker faktiskt det är bra att detta tas upp, för jag vet att det är väldigt många som inte annonsmärker alls, medans både jag och Blondinbella är väldigt noga".

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!