Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bloggarna som drar in miljoner och växer

Kenza Zouiten, 24.
Foto: Robert Eklund
Angelica Blick, 25.
Foto: Robert Eklund
Isabella Löwengrip, 25.
Foto: Mikael Sjöberg
Janni Delér, 25.
Foto: Izabelle Nordfjell
Petra Tungården, 27.
Foto: Alexander Donka
Alexandra "Kissie" Nilsson, 24.
Foto: Robert Eklund
Hugo Rosas, 26.
Foto: Alexander Donka
Paula Uribe, 24.
Foto: Alexander Donka
Annica Englund, 25.
Foto: Julia Dansarie
Nicole Falciani, 18.
Carolina Gynning, 37.
Foto: Pelle T Nilsson
1 / 11

De behöver inget kontor, ingen maskinpark eller en massa anställda.

Allt som behövs är en dator, ett personligt driv och ett innehåll som tilltalar läsarna.

Bloggarna Carolina Gynning och Isabella ”Blondinbella” Löwengrip har visat hur man drar in miljoner.

Expressen har kartlagt några av de ledande bloggarna i landet.

Carolina Gynning, Isabella Löwengrip och Kenza Zouiten sticker ut från mängden. I dag är de inte bara bloggare utan fullfjädrade entreprenörer som hela tiden expanderar sina verksamheter.

På fyra år Löwengrip Invest har haft intäkter på 10,3 miljoner kronor. Isabella Löwengrip är en riktig företagare. Hon sitter i sju aktiebolag varav hon är helägare eller delägare i sex av dem, enligt offentliga uppgifter hos Bolagsverket. Enda undantaget är den plats som suppleant hon har i sin makes bolag.

– Mycket av framgångarna är ju tack vare bloggen, förklarar Isabella Löwengrip

– Dels handlar framgången om timing, jag började ju blogga i precis rätt tidpunkt. Då hade jag möjlighet att bygga upp varumärket. Sedan dess har det hänt otroligt mycket. Från början var det lite pinsamt att kalla sig för bloggare. Stora bolag ville inte alls lägga några pengar för annonsering där, utan vände sig till traditionell media.

"Var skamligt att kalla sig bloggare"

Till en början var det nog många som tittade lite över axeln på bloggandet. Att det ofta var unga, oförvägna tjejer gjorde knappast saken bättre.

– Det var lite skamligt att kalla sig för bloggare förut. Men ska man nå en kvinna i 30-årsåldern nu, då vet man att det är till mig man ska komma. Jag har en miljon följare men kostar betydligt mindre än bästa sändningstid i TV4, säger hon

Löwengrip Care Color AB omsatte i fjol drygt tio miljoner kronor. Då hette det egentligen Economista Sweden AB och sysslade med försäljning av handelsvaror, skönhetsprodukter samt skor och kläder.

– Den gemensamma nämnaren för framgången i alla mina bolag är transparensen gentemot kunderna. Man svarar på frågor, man finns där, man kommunicerar. När det gäller Löwengrip Care Color AB har vi nästan all produktutveckling online, i dialog med våra kunder, säger Isabella.

Moderbolaget i koncernen är Economista Sweden Holding AB som till hälften ägs av Isabella och till hälften av partnern Pingis Hadenius.

Isabella Löwengrip har inga tankar på att slå ner på farten - tvärtom.

– Planen framöver är att gå mer internationellt. I dag översätter jag bloggen och har inlägg på engelska och svenska, men nästa år kommer jag att lansera en parallell blogg som är på engelska.

– Det är samma innehåll, men på engelska. Det är för att rikta mig utomlands. Jag gör det därför att jag har blivit en förebild för många kvinnor i Sverige vilket är kul, men också ett stort ansvar. Därför vill jag också visa andra kvinnor i andra delar av världen att man kan kombinera föräldraskap med företagande. Jag vill bryta den bilden i andra länder. Tänk dig själv i Saudiarabien, att kunna visa ett bra svenskt exempel på en kvinna som inte behöver välja mellan det ena eller det andra.

Gynning vet vad som gäller

Carolina Gynning har varit med nu ett tag och hon vet vad som gäller.

– Det handlar ju om att ha många besökare på bloggen. Annars är företag inte intresserade av att annonsera. Vi får ju betalt för varje visning av annonsen, säger hon.

– Det är ju så i den här världen, att syns man inte så finns man inte. Det har blivit ett måste för dagens företagare i största allmänhet. Det är så himla viktigt att företag finns i sociala medier. Man måste bara se till att hitta ett sätt att underhålla de här kanalerna. De är otroligt viktiga.

Hur får man många besökare på bloggen?

– Det handlar om att uppdatera ofta, flera gånger om dagen. Att bjuda på sig själv så mycket som man känner att man vill och orkar. Läsarna vill ju veta hur jag lever mitt liv, alltifrån att man är hemma med barn till när man gör olika aktiviteter, säger Carolina Gynning.

Gynning Productions AB grundades 2008. Under de sju år som företaget varit i gång har bolaget haft stadiga intäkter. 2013 blev lite av en topp då omsättningen nådde nästan 6,5 miljoner kronor. I fjol sjönk omsättningen till 3,6 miljoner. Men totalt har bolaget dragit in 27,5 miljoner kronor.

Kenzas bolag har omsatt 10 miljoner

Men det mest framgångsrika bolaget är det nystartade Gynning Design AB. Det grundades 2013 och ägs till 70 procent av Carolina Gynning själv medan resten ägs av vd:n Camilla Falgén. I mars i år lämnade man in den första årsredovisningen. Omsättningen var smått fantastiska 10,8 miljoner kronor och med en vinst på 3,5 miljoner före skatter. Visserligen var räkenskapsperioden 15 månader mot normala 12. Men det visar ändå på en väldigt stor framgång.

Det har med andra ord gått bra för Carolina Gynning och den naturliga frågan är hur hennes inkomster påverkat henne:

– Det känns bra. Men jag tänker ju hela tiden framåt. Hur kan man utveckla det här? Man vill ju hela tiden bli bättre, säger Carolina.

Kenza Zouiten är Sveriges mest framgångsrika bloggare när man räknar besökare. Trots sina låga ålder är hon sedan länge en höginkomsttagare. Hennes bolag har på två år omsatt tio miljoner kronor.


SÅ MYCKET TJÄNADE BLOGGARNA:

Kenza Zouiten, 24 

Bor: I lägenhet på Gärdet i Stockholm

Inkomst: 1 155 500 kr

Kapitalinkomst: 415 714 kr

Bolag:

■ Kenza Zouiten AB

Omsättning: 4 440 000 kr

Vinst före skatt: 2 925 000 kr

■ IvyRevel AB

Omsättning: 9 318 000 kr

Vinst före skatt: 314 000 kr

Kenza äger 25 procent i bolaget.


Angelica Blick, 25

Bor: i lägenhet på Södermalm i Stockholm

Inkomst: 754 200 kr

Kapitalförlust: - 5 kr

Bolag:

■ Angelica Blick AB

Omsättning: 300 000 kr

Vinst före skatt: 268 000 kr


Isabella Löwengrip, 25

Bor: i lägenhet på Kungsholmen i Stockholm

Inkomst: 947 100 kr

Kapitalinkomst: 91 404 kr

Bolagen:

■ Blondinbella AB

Omsättning: 12 000 kr

Vinst före skatt: 1000 kr

Ägs till 60 procent av Isabella Löwengrip.

■ Löwengrip Invest

Omsättning: 3 541 000  kr

Vinst före skatt: 1 691 000 kr

Ägs till 100 procent av Isabella Löwengrip.

■ Löwengrip Care Color AB

Omsättning: 10 021 000 kr

Vinst före skatt: 615 000 kr

Ägare är Isabella Löwengrip.

■ Flattered AB

Omsättning:  3 565 000 kr

Vinst före skatt: 373 000 kr

Economista Sweden Holding AB äger 501 aktier och Hekto Invest äger 499 aktier.

■ Odd Spångberg AB

Omsättning: 762 000 kr

Vinst före skatt: 222 000 kr

Helägt av Isabella Löwengrips make.

■ Löwengrip Social Relations

Omsättning: 245 000 kr

Vinst före skatt: 240 000 kr

Helägt av Isabella Löwengrip.

■ Economista Sweden Holding AB

Nybildat.  Har inte lämnat in första bokslutet än.

Ägs till hälften av Isabella Löwengrip och till hälften av Pingis Hadenius.


Janni Delér, 25

Bor: i Lägenhet i Vasastan i Stockholm.

Inkomst: 369 300 kr

Kapitalinkomst: 2 063 kr

Enskild firma.



Petra Tungården, 27


Bor: i lägenhet på Norrmalm i Stockholm

Inkomst:  242 900 kr

Kapitalförlust : 65 356 kr

Bolag:

■ bypmsthlm AB

Omsättning: 0 kr

Vinst före skatt: 14 000 kr

Petra Tungården äger 20 procent av aktierna.

■ Petra Tungården AB

Omsättning: 522 000 kr

Vinst före skatt: 112 000 kr



Alexandra "Kissie" Nilsson, 24


Bor: i lägenhet i Solna

Inkomst: 491 200 kr

Kapitalinkomst: 64 996 kr

Bolag:

■ Kissie Media Sweden AB

Omsättning: 876 000 kr

Vinst före skatt: 768 000 kr

■ Kissify App AB

Nystartat. Har inte lämnat in första bokslutet än.



Hugo Rosas, 26


Bor: i Huddinge

Barrvägen 4 B

141 69 Huddinge

Inkomst: 381 100 kr

Kapitalförlust: 16 753 kr

Bolag:

■ MSR MEDIA GROUP AB

Omsättning:4 747 000 kr

Vinst före skatt: - 231 000 kr

Hugo äger hälften av aktierna.

■ Hugo & Paula Rosas Invest AB

Nystartat. Har inte lämnat in första bokslutet än.

Hugo Rosas och Paula Uribe äger hälften var av bolaget.



Paula Uribe, 24


Bor: i lägenhet i Hägersten i Stockholm

Inkomst: 435 300 kr

Kapitalförlust: 12 435 kr

Bolag:

■ Hugo & Paula Rosas Invest AB

Nystartat. Har inte lämnat in första bokslutet än.

Hugo Rosas och Paula Uribe äger hälften var av bolaget.


Annica Englund, 25

Bor: i lägenhet på Södermalm i Stockholm

Inkomst:  505 100 kr

Kapitalförlust: 6 160 kr

Bolag: Enskild firma.



Nicole Falciani, 18 


Bor: i lägenhet på Kunsholmen i Stockholm

Inkomst:  266 200 kr

Bolag:

■ Nicole Falciani AB

Omsättning: 435 000 kr

Vinst före skatt: -93 000 kr

Nicole Falciani äger samtliga aktier.


Gynning, Carolina, 37

Bor: I villa på Ekerö.

Inkomst: 719 500 kr

Kapitalinkomst: 361 610 kr

■ Gynning Productions AB

Omsättning: 3 592 000 kr

Vinst före skatt: 1 094  000 kr

Helägt bolag av Carolina Gynning.

■ Gynning Studio AB

Omsättning: 3 002 000 kr

Vinst före skatt: 335 000 kr

 Helägt bolag av Carolina Gynnings mamma skulptrisen Agneta .

■ Gynning Design AB

Omsättning: 10 768 000 kr

Vinst före skatt: 3 496 000 kr

Ägs till 70 procent av Carolina Gynning och till 30 procent av Camilla Falgén.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.