SPOILER ALERT

Squid game krossar Netflix tidigare rekord – så många användare har tjänsten

”Squid Game” av Hwang Dong-hyuk är Netflix mest sedda originalserie någonsin under de fyra första tillgängliga veckorna på streamingtjänsten. 142 miljoner användare har börjat titta på serien. Foto: Netflix

214 miljoner globala användare. Netflix rider på ”Squid game”-vågen och går bättre än förväntat. Samtidigt krossar den sydkoreanska serien streamingtjänstens tidigare rekord. 

Netflix kan räkna hem 4,38 miljoner nya användare under årets tredje kvartal, vilket gör att företaget nu har 214 miljoner prenumeranter världen över. 

Tillväxten är större än förväntat, både internt och hos investerarna. Netflix skriver att man under årets första halvår, på grund av pandemin, har ett haft mindre nytt innehåll än normalt, men att företaget nu ser ”de positiva effekterna av ett starkare erbjudande under den andra halvan av året”. 

Detta, och naturligtvis framgångarna med ”Squid game”, gör att Netflix förväntar sig 8,5 miljoner nya användare under årets sista kvartal. Om så sker kommer företaget för första gången har fler än 220 miljoner globala användare. 

Netflix konstaterar också, förstås, att ”Squid game” numera får anses vara ”ett globalt fenomen” och lyfter ännu en gång att den sydkoreanska serien är streamingtjäntens överlägset mest framgångsrika serie. 

Fyra veckor efter premiären är 142 miljoner användarkonton som har valt att börja titta på ”Squid game”. ”Familjen Bridgerton” hade det tidigare rekordet och samlade ihop 82 miljoner användarkonton under seriens första 28 dagar på Netflix. 

Brasklappen: Det räcker att ett användarkonto har sett två minuter av ”Squid Game” för att räknas in bland de 142 miljonerna. Det finns ingen bekräftad information om hur många som faktiskt sett ett helt avsnitt eller alla åtta. Det jag har fått höra är att ”Squid game” inte bara är en framgång sett till antal starter, utan också när man ser till hur många som fortsätter titta och framför allt ser klart serien. 

Netflix meddelar samtidigt att man kommer ändra hur man delar med sig av siffror kring hur många som är intresserade av en film eller en serie. Redan senare i år börjar med räkna antalet sedda timmar i stället för antalet starter. 

”Den osannolika mördaren” har premiär 5 november på Netflix. Här syns Robert Gustafsson och Eva Melander på en bild från serien. Foto: Johan Paulin/Netflix
Leonardo DiCaprio och Jennifer Lawrence på en bild från ”Don’t Look Up”. Foto: Niko Tavernise/Netflix

Vidare skriver Netflix att ”La casa de Papel” säsong 5 och ”Sex education” säsong 3 landade på 69 miljoner respektive 55 miljoner under de fyra första tillgängliga veckorna. Företaget skriver också att man förväntar sig att två tredjedelar av alla danska Netflix-konton ska ha börjat titta på ”Kastanjemannen” under seriens fyra första tillgängliga veckor. 

I slutet av året kan Netflix fortsätta rida på ”Squid game”-vågen, men har också ett av de starkaste kvartalen någonsin sett till innehåll som förväntas locka användare. Framför väntar premiärer för nya säsonger av ”The Witcher”, ”Tiger king” och ”Cobra Kai” samt avslutningen av ”La casa de Papel”. 

På filmsidan har Netflix, bland annat, ”Red notice” med Dwayne ”The Rock” Johnson, Gal Gadot och Ryan Reynolds i huvudrollerna samt ”Don’t Look Up” i vilken Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Jonah Hill, Timothée Chalamet och Meryl Streep ingår i ensemblen. 

Vad gäller svenska originalserier är det bekräftat att ”Den osannolika mördaren” med Robert Gustafsson i huvudrollen har premiär 5 november. Efter det, men utan bekräftade premiärdatum, väntar Jonas Åkerlunds ”Clark” med Bill Skarsgård och ”Folk med ångest”, serien som baseras Fredrik Backmans roman med samma titel. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix originalserier