SPOILER ALERT

Därför riskerar svenska tv-vatten att färgas röda när HBO Max lanseras

Cynthia Nixon, Sarah Jessica Parker och Kristin Davis på första bilden från ”And just like that…”, serien som ska sändas på HBO Max i Sverige och som är en fortsättning på ”Sex and the city”. Premiär i december 2021. Foto: HBO Max

HBO Max lanseras snart i Sverige. Det här är skälen till att tv-vattnet kommer färgas rött. 

Som en haj simmar WarnerMedia in i nordiska tv-vatten med tjänsten HBO Max och det med en hunger som snabbt kan förändra det som slarvigt kallas ”The Streaming Wars”. 

Självklart, och detta måste poängteras om och om och om igen, är HBO Max varken en Disney Plus- eller Netflix-dödare. Det finns plats för alla tre och några till. Nej, det som är intressant med HBO Max är hur WarnerMedia resonerar kring prissättningen. 

Först: 26 oktober förvandlas HBO Nordic till HBO Max. Den för svenska ögon nya streamingtjänsten bjuder på serier och filmer från Warner Bros., HBO, DC och Cartoon Network samt det som kallas Max Originals. 

Utöver det, och det som var grejen under veckans många presentationer av företagets europeiska chefer: Filmer från Warner Bros. blir tillgängliga på HBO Max 45 dagar efter det att de har haft svensk biopremiär. 

För att snabbt sammanfatta: ”The Sopranos”, bio-aktuella ”Dune”, ”Sex and the city”-fortsättningen ”And just like that…”, ”The Wire”, ”Vita huset”, ”Cityakuten” samt ”Borta med vinden” och nästa år även ”Game of thrones”-serien ”House of the dragon” på en och samma plats. Och mycket mer, förstås. 

Sofia Helin och Julia Dufvenius på en bild från ”Lust” som har premiär 2022 och är HBO Max första svenska originalserie. Foto: Johan Paulin/HBO

Ändå ägnade jag en stor del av mitt samtal med Christina Sulebakk – hon har den smidiga titeln General Manager, HBO Max EMEA – åt att diskutera tid. 

Så här är det: Netflix, The Walt Disney Company, WarnerMedia och alla andra aktörer som konkurrerar på streamingmarknaden behöver inte bara finnas till i ett här och nu, de måste även se framåt. 

De vill alla, vilket oftast uttrycks med ord som unikt och exklusivt, locka användare med innehåll som man inte kan hitta någon annanstans. 

Samtidigt är de mycket väl medvetna om att barn, ungdomar och yngre vuxna många gånger väljer YouTube, TikTok och Fortnite framför den där unika och exklusiva serien som alla äldre och ”jättegamla personer” snackar om. 

Dessa barn, ungdomar och yngre vuxna är framtidens användare. För att HBO Max och Netflix ska vara relevanta måste ett flyktigt beteende utan starka band stärkas så fort som möjligt.  

Och det är då tid kommer in. 

Det måste finnas tid att upptäcka. Har man aldrig hört talas om ”The Sopranos” vet man inte heller var man hittar serien. 

Detta är, naturligtvis, kopplat till priset. För dyrt, då försöker man inte ens hitta guldkornen trots att man kanske vill.

Christina Sulebakk är öppen med att ett av skälen till att HBO Max ”bara” kostar 89 kronor i månaden är att tjänsten måste bredda sin användarbas.

Med den prissättningen och det innehåll som erbjuds kommer HBO Max växa snabbt. 

Och helt plötsligt riskerar tv-vattnet att färgas rött. 

Det ska bli intressant att se vilken streamingtjänst som HBO Max biter först.  

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om serier på HBO Max

Cassie Stuart (Nicola Walker) och Sunny Kahn (Sanjeev Bhaskar) på en bild från ”Saknad, aldrig glömd”. Foto: Des Willie/Mainstreet Pictures LTD/SVT

HELGENS 4 TV-MÅSTEN

”Saknad, aldrig glömd” – säsong 4 (9 oktober, SVT)

Och så, i och med lördagens sändning, är ännu en säsong klar. Detta är ju serien som man ser för skådespelarna Nicola Walker och Sanjeev Bhaskar; den förstnämnda är en ofta underskattad favorit, som kan ta sig an det mesta. För de som missat finns seriens tidigare säsonger och från och med lördag även omgång 4 i sin helhet.

”Lego Masters Sverige” (9 oktober, TV4)

Helgens avsnitt, det som är säsongens semifinal når nya höjder. Fortsatt är ”Lego Masters” tv-underhållning för helgen och ett tävlingsprogram med ständig potential att överraska och utvecklas. Numera går det, till och med, att acceptera att domaren Magnus Göransson matchar sina kläder med tävlingarnas teman.

”Idol” (8 oktober, TV4)

Nej, inte blev det väl så där spännande som man hade tänkt sig, de där nya röstningsreglerna. Men: Det har något, och med stor sannolikhet växer hela grejen i takt med att deltagarna blir färre. I kväll är jag ändå mest intresserad av hur juryns Alexander Kronlund ska få in ett särskilt ord som han fått i uppdrag av Gry Forssell att säga. 

”Dave Chappelle: The Closer” (tillgänglig nu, Netflix)

Han bör få kritik, och Dave Chappelle är förstås medveten om just det när han nu bjudet på ett slags säsongsfinal efter att ha fått miljoner för att göra ett antal Netflix-specialare. I ”The Closer” ska han förklara och försvara, vilket är roligt emellanåt, insiktsfullt ibland och stundvis som att se någon rulla navelluddsbollar. Chappelle är komikens tryckpunktsmästare och alltid intressant när han mixar empati med narcissism, även om han missar målet flera gånger.  

PREMIÄRER PÅ STREAMINGTJÄNSTERNA

”Acapulco” (8 oktober, Apple TV Plus)

Enrique Arrizon spelar huvudrollen som Máximo Gallardo i denna härligt varma och lagom urvattnade serie om killen som söker drömmen på en resort i Acapulco i mitten av 80-talet.  

”Mupparnas haunted mansion: Spökhuset” (8 oktober, Disney Plus)

Kermit, Miss Piggy och, framför allt, Gonzo i vad som är Mupparnas första Halloween-special. På rollistan finns, bland andra, Will Arnett, Yvette Nicole Brown, Taraji P. Henson. 

”Bäst när det gäller” (10 oktober, SVT Play)

Dokumentärserie som under fem avsnitt följer det svenska längdskidlandslaget säsongen 2020-2021. Börjar efter sommaren, då när åkare och tränare har siktet på Oberstdorf-VM.