Så bra är The Morning show säsong 2 – premiär 17 september på Apple TV Plus

Jennifer Aniston, Billy Crudup och Reese Witherspoon på en bild från ”The Morning Show” säsong 2, som har premiär 17 september på Apple TV Plus. På rollistan finns även Steve Carell och Mark Duplass. Foto: Apple

”The Morning show” slår knut på sig själv och misslyckas gång på gång. Det är för skådespelarna, inte handlingen, man ser säsong 2.

I säsong 2 är ”The Morning show” stundvis en sörja. Rollfigurerna agerar inte efter hur deras personligheter presenterats, utan har som uppgift att hjälpa handlingen att ta sig ur fälla efter fälla. I ena stunden kan en rollfigur säga och påstå en sak, för att i nästa göra motsatsen. En bit in i andra halvan av säsongen blir detta som mest uppenbart och lösningen på seriens ”problem” – man har skrivit in i sig i, nej, nästan klistrat fast sig i ett hörn – är nära nog skrattretande.

Det är lätt att inbilla sig att även skådespelarna ser igenom manusets brister, om inte annat märks det i några halvhjärtade gestaltningar. Det positiva: När ”The Morning show” vadat sig igenom berättelsens geggamoja ger det upphov till konfrontationer som sätter ljus på några av rollfigurernas värsta och mest egoistiska personlighetsdrag. Då brinner det till en aning.

”The Morning show” säsong 2 börjar med att huvudpersonerna försöker fixa allt som gick sönder och förändrades i och med händelserna i första omgångens explosiva final. Det går, förstås, så där. I stället för att försöka fördjupa relationen mellan Jennifer Anistons och Reese Witherspoons rollfigurer Alex Levy och Bradley Jackson – de är polare, inte nära vänner och konkurrenter – väljer seriens showrunner Kerry Ehrin och seriens manusförfattare att låta dem vara uppblåsta ballonger på väg att spricka.

Det går att argumentera att deras, och andras, beslut beror på mänsklighetens mysterier, sådant som förnuftet tidigare förbjudit blir plötsligt tillåtet, men för att det ska rimma i en tv-serie kan det inte ske gång på gång och med snarlik brist på emotionell logik.

I de här tio avsnitten och som i första säsongen är det med Billy Crudup man har roligast. Han står inte bara ut, han lyfter också sina scener; emellanåt är det som att han är med i egen serie, annorlunda och bättre än den man tittar på. Mot slutet, särskilt i säsongens två sista avsnitt, träffar även Jennifer Aniston rätt på den emotionella sanningens piltavla. Hennes rollfigurs högmod byter sakteliga plats med ett slags inre rannsakan och det är i den förvirringen som Aniston är som bäst.

Ständigt i bakgrunden finns även coronapandemin. Ett slags isberg där seriens huvudspelare ser toppen, men inte vad som finns under ytan. Med mer och skarpare fokus hade det kunnat ge något av värde, precis som om ”The Morning Show” koncentrerat mer av handlingen kring det maskineri som är tv-programmet i seriens titel i stället för relationerna mellan personerna som jobbat där.

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om serier på Apple TV+

# ”The Morning show” säsong 2 har premiär 17 september på Apple TV Plus. Kerry Ehrin är seriens showrunner. På rollistan finns bland andra Jennifer Aniston, Reese Witherspoon, Steve Carell , Billy Crudup, Mark Duplass, Nestor Carbonell, Karen Pittman, Marcia Gay Harden, Hasan Minhaj, Holland Taylor och Julianna Margulies.