SPOILER ALERT

Film är bäst på bio – frågan är hur länge det fortsätter vara en sanning

Leonardo DiCaprio och Christopher Nolan under inspelningen av filmen ”Inception”. Nolan ska nu göra en film om Robert Oppenheimer och kärnvapen. Foto: Warner Bros. Entertainment

Film är bäst på bio. Hur länge fortsätter det vara en sanning?

Christopher Nolan vet vad han vill. 

I Hollywood Hills i Los Angeles har regissören ett slags postproduktionsverkstad där han bland annat klipper sina filmer och det var dit han förra veckan bjöd flera av filmvärldens mäktigaste för att läsa ett manus om Robert Oppenheimer och kärnvapen. 

Till slut bestämde Christopher Nolan att Universal var bolaget han ville jobba med. 

Samma vecka som Nolan – han har bland annat gjort filmer som ”The Dark Knight”-trilogin, ”Inception”, ”Dunkirk” och ”Interstellar” – tog sitt beslut berättade branschtidningen Hollywood Reporter om de krav han ställde för att säga ja. Bland kraven och i hur Nolan resonerar hittas skiljelinjen mellan ett allt mer desperat Hollywood och ett nytt, mer streaminganpassat tankesätt. 

Förutom pengarna och en marknadsföringsbudget som passar kräver Christopher Nolan att filmstudion, i detta fall Universal, inte har någon annan ny film på bio tre veckor före och tre veckor efter det att Nolans film har premiär. På det: Runt hundra dagar från det att filmen släpps på bio tills den görs tillgänglig för köp eller streaming. Hollywood Reporter skriver att en uppgiftslämnare hävdar att det handlar om 130 dagar, en annan att det är 110 dagar. 

En av parterna som var inbjudna att läsa manuset var Apple Studios. 

Apple har länge haft plånboken öppen och spenderat stora summor för att kunna landa filmer av och med bland andra Martin Scorsese, Frances McDormand, Leonardo DiCaprio, Will Smith, Denzel Washington och Robert De Niro på Apple TV Plus. När det gäller Nolans Oppenheimer-film var pengarna inga problem för Apple, däremot kunde man inte komma överens om biofönstret, hur länge filmen ska vara exklusiv för biograferna. 

”1899” är en ny Netflix-serie av Baran bo Odar och Jantje Friese, upphovsduon bakom ”Dark”. Foto: Rasmus Voss/Netflix

Christopher Nolan är en filmmakare som pressar gränser, experimenterar och som har ett ess i rockärmen i varje nytt projekt. Han är också en försvarare av biografernas ofta enastående ställning. 

Ungefär samtidigt som Nolan och Universal kom överens, befann sig Netflix vd Reed Hastings i Tyskland. Det är där, i Babelsberg i Potsdam, som ”1899”, en massiv europeisk seriesatsning av Baran bo Odar och Jantje Friese, spelas in. Den nybyggda inspelningsstudion använder sig av ny teknik med vilken bland annat scenografin, miljöer och landskap görs digitalt.

Reed Hastings beskriver det som ”den mest avancerade produktionstekniken i världen”. 

”1899” kommer inte ha premiär på bio, utan på en tv hos alla Netflix-användare. Att Netflix fortsätter investera stora pengar i film, och säkerligen kommer använda den tyska inspelningsstudion i framtiden för just det syftet, är förstås ingen hemlighet. 

Christopher Nolans nya film förväntas ha premiär 2023 eller 2024. 

Frågan är om film fortfarande är bäst på bio även då. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om din favoritserie

Robert Gustafsson och Samuel Fröler gör två av huvudrollerna i ”Det som göms i snö” säsong 2, som har premiär 19 september på Viaplay. Foto: Lukas Salna/Viaplay

HELGENS 4 TV-MÅSTEN

”Det som göms i snö”, säsong 2 (19 september, Viaplay)

Tillbaka med fem nya avsnitt. Robert Gustafsson fortsätter som Peter Wendel, medan Samuel Fröler gör en utmärkt gestaltning som polischefen som ”lever ett mörkt dubbelliv”. Det här är en serie att se och förundras av bland annat tack vare ett kassaskåpssäkert manus av Aron Levander och Hans Jörnlind och Kristian Petris och Camilla Strøm Henriksens fina regi.  

”Gåsmamman”, säsong 5 (20 september, C More)

Början på slutet, basunerar C More ut, och det stämmer förstås: ”Gåsmamman” ska avslutas med en sjätte säsong, vilket för att den nu aktuella femte bygger mot det slutet. Det gör avsnitten spännande, men också att de saknar en sista nödvändig udd. Med bland andra Alexandra Rapaport, Christian Svensson, Edvin Ryding, Joel Lützow och Clara Christiansson Drake.

”The Morning show” (17 september, Apple TV Plus)

Frustrerande förstås att serien fortsätter fastna i så många fällor – denna gång är de till och med värre – även i säsong 2. Å andra sidan har ”The Morning show” skådespelare som kan mildra besvikelsen. I de här nya avsnitten gäller detta framför allt Billy Crudup och Mark Duplass. 


”Lego masters Sverige”, säsong 2 (18 september, TV4, C More)

Helgunderhållning som håller. I den nu pågående omgången avsnitt har också de få brister som fanns i första säsongen slipats bort. TV4 borde hålla hårt i programledaren Mauri Hermundsson, som är framtidsnamnet alla andra kanaler borde försöka locka till sig. 

PREMIÄRER PÅ STREAMINGTJÄNSTERNA

”Sex education”, säsong 3 (17 september, Netflix)

Mikael Persbrandt finns fortsatt på rollistan när Laurie Nunns ”Sex education” fortsätter. Detta är, utan tvekan, seriens svagaste omgång. Att ta ut svängarna gör nödvändigtvis inte allt bättre. 

”The Mad Women’s Ball” (17 september, Amazon Prime Video)

Fransk film av och med Mélanie Laurent baserad på romanen av Victoria Mas. Ett kostymdrama som enkelt uttryckt handlar om trauma. På rollistan: Lou de Laâge och Emmanuelle Bercot,

”Nona” (17 september, Disney Plus)

Under paraplytiteln Sparkshorts fortsätter Pixar och Disney ösa ur sig animerade kortfilmer- och serier. ”Nona” handlar om en mormor som vill titta på tv när barnbarnet kommer på besök.