Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Därför sätter Netflix europeiska storsatsning 1899 press på alla andra aktörer

”1899” är en ny Netflix-serie av Baran bo Odar och Jantje Friese, upphovsduon bakom ”Dark”. Foto: Rasmus Voss/Netflix

Netflix har sedan länge fått in foten på den europeiska tv-marknaden. När företaget nu börjar nafsa på hela stycket påverkar det svenska och nordiska produktioner. 

”1899”. 

Det är titeln på Netflix massiva europeiska seriesatsning av Baran bo Odar och Jantje Friese, upphovsduon bakom krumelursensationen ”Dark”. Tidigare denna vecka meddelades att produktionen dragit igång, samtidigt som en sprattlande ensemble bekräftades. Bland skådespelarna: Emily Beecham, Aneurin Barnard, Andreas Pietschmann, Miguel Bernardeau, Maciej Musial och Lucas Lynggaard Tønnesen. Tanken: rollfigurerna ska prata skådespelarnas egna språk, även om det inte kommer vara uteslutande så. 

Bland annat franska, spanska, danska, polska och engelska på menyn, vill säga. 

Allt som allt blir det åtta avsnitt. Utgångspunkt: Ett fartyg med europeiska immigranter ska ta sig till USA. Passagerarna tror och hoppas på något upplyftande och tillfredsställande. De tänker: Ett nytt århundrade kan inte börja bättre än i ett nytt land. Då: Ett annat skepp, ett som varit försvunnet i flera månader. Väl ombord kommer rollfigurerna upptäcka något mardrömslik och en gåta som knyter ihop deras hemligheter.  

För att uppfylla tanken med ”1899” har Netflix investerat stora summor pengar i en ny inspelningsstudio i Babelsberg i Potsdam. Inspirationen kommer från ”The Mandalorian”, ”Star wars”-serien som använder StageCraft, med vilken delar av scenografin och framför allt bakgrunder, miljöer och landskap görs digitalt. Detta skapar möjligheter utan motstycke; en virtuell värld som är här och nu när skådespelarna ska göra sina scener.

Den tyska studion ska vara minst lika imponerande. Enligt Netflix hittar man ”en av världens största LED-installationer” samtidigt som det finns plats för traditionella kulisser. 

Mäktigt. 

Sofia Helin spelar kronprinsessan Märtha i ”Atlantic crossing”. På rollistan finns även Tobias Santelmann, Kyle MacLachlan och Harriet Sansom Harris. Foto: Dusan Martincek/NRK/SVT

Alldeles i slutet av april bekräftade Netflix att man ökar sin närvaro i Sverige. Efter sommaren öppnar företaget ett skandinaviskt regionkontor i Stockholm för att möta den ökade produktionstakten av originalserier- och filmer i Sverige, Norge, Finland, Danmark och på Island. 

Att Netflix kommer öppna sin enorma pengapåse och satsa på något liknande – om än i mindre skala – här hemma som studion i Tyskland är att hoppas på för mycket. Däremot skulle det inte överraska om företaget inom en inte alltför avlägsen framtid väljer att köpa in sig i eller till och med bygga ett inspelningsnav i någon av de nordiska huvudstäderna. 

Tanken att sammanföra europeiska skådespelare är inte heller något främmande för oss här i norden. Vi är väl ändå några stycken som minns ”Bron”, som märker att norska skådepelaren Tobias Santelmann varit med i andra säsongen av danska ”Den som dräper” och spelat mot Sofia Helin i ”Atlantic crossing” och Simon J. Berger i ”Exit”. Tänk också på SVT:s ”Snöänglar”, där upphovskvinnan och huvudförfattaren Mette Heeno är dansk. 

När Netflix trycker på är det, förstås, helt rätt att tänka sig att det är framtiden. 

Inga gränser. 

Bara bra berättelser. 

”Mythic Quest” säsong 2 har premiär 7 maj på Apple TV+. Foto: Apple

HELGENS 4 TV-MÅSTEN

”Mythic Quest” – säsong 2 (7 maj, Apple TV+)

Min favorit bland förra årets komediserier fortsätter i toppform. Efter två specialavsnitt i vilka handlingen på skilda sätt rör pandemin utvecklar och fördjupar säsong 2 relationerna bland rollfigurerna. I ”Mythic Quest” finns också tv-världens just nu finaste platoniska förhållande, som bärs fram av skådespelarna Rob McElhenney och Charlotte Nicdao. Säsongsfinalen? Den är logisk och ljuvligt perfekt. (Läs recension här)

”Masked singer Sverige” (7 maj, TV4)

Känslan numera: Vad är en fredag utan ”Masked Singer Sverige”, detta avväpnande format som trots allt det där löjliga som är så lätt att störa sig på ändå flyter fram som årets stora svenska tv-vinnare? Om du är tveksam: svälj stoltheten och andas in TV4-tramset. 

”Jupiter’s Legacy” (7 maj, Netflix)

Baserad på serietidningsmakaren Mark Millars verk med samma titel tar Netflix-serien de rätta vägarna, väljer de rätta bilderna och får till en befriande tung framåtrörelse. Handlingen byggs kring den första generationen superhjältar och vad som händer när deras barn ska ta över facklan. Kräver nya tider nya metoder och ett annat sätt att tänka?

”Mäklarna” (7 maj, discovery+)

Två säsonger hos SVT. Nu, flera år senare, är ”Mäklarna” tillbaka, även denna gång med Kjell Bergqvist som Kaj Modin, Cecilia Frode som Vilma och Lotta Tejle som Kajs exfru Maggan. William Spetz är nykomlingen i gänget. (Läs recension här). 

PREMIÄRER PÅ STREAMINGTJÄNSTERNA

”Monster” (7 maj, Netflix)

Film om rollfiguren Steve Harmon, sjuttonårig toppstudent som anklagas för mord. Ett komplext rättsfall tar vid. Kelvin Harrison Jr. i huvudrollen, Anthony Madler regisserar.

”The crime of the century” (11 maj, HBO Nordic)

Dokumentärserie på två avsnitt av Oscarsvinnaren Alex Gibney. Handlar om opioidkrisen i USA, och skärskådar politiken, överproduktionen, distributionen och missbruket. Stark tv. 

”Keeping Faith” – säsong 3 (12 maj, C More)

Ny omgång och nu har det gått 18 månader sedan seriens startpunk. En vårdnadstvist, en cancersjuk tonåring, Faiths mamma och massa hemligheter väntar sista säsongen.