Så bra är Without remorse med Michael B Jordan på Amazon Prime Video

Michael B. Jordan i ”Without remorse”, som har svensk premiär 30 april på Amazon Prime Video. Taylor Sheridan och Will Staples har skrivit filmens manus. Stefano Sollima regisserar. Foto: Paramount Pictures/Amazon Studios

Ett kompakt och lagom klumpigt manus. Fint konstruerande actionscener. ”Without remorse” med Michael B. Jordan är en film som vet vad den är och vad den vill åstadkomma.

Frukta den som inget har kvar att förlora.

Det sammanfattar ”Without remorse” med Michael B Jordan i huvudrollen som John Kelly, Navy SEAL-soldaten som ska bli John Clark och som hämtas från Tom Clancys romanuniversum. Som genrefilm av den gamla skolan fungerar den utmärkt. Här finns inget nytt vad gäller berättelsens framåtrörelse eller vändningar, men den sortens actionpoesi som regissören Stefano Sollima visat att han behärskar flera gånger tidigare.

”Without remorse” bör liknas vid ett påkostat pilotavsnitt. Det är uppenbart att alla inblandade vill och hoppas kunna bygga ett franchise, vilket bland annat den i eftertexterna insprängda scenen skvallrar om. När Michael B. Jordan presenterades som huvudrollsinnehavaren var grejen dessutom att han ska ha skrivit kontrakt för två filmer: ”Without remorse” och ”Rainbow Six”.

Sedan blev saker och ting som de blev.

Som en följd av pandemin tog Amazon Studios över rättigheterna från Paramount Pictures. Å andra sidan lär det öka möjligheterna för en uppföljare till ”Without remorse”; Prime Video har sedan tidigare Tom Clancy-serien ”Jack Ryan” och behöver positionera sig inom genren med originalproduktioner.

Hur som haver: Taylor Sheridan och Will Staples har med ”Without remorse” skrivit ett kompakt manus som behåller några få linjer i Tom Clancys roman från början av 90-talet. John Kelly presenteras i en sekvens i vilken han och hans team ska frita en CIA-agent som ska hållas fången av den syriska armén. Icke så. Väntar gör före detta ryska militären.

Några månader senare gör sig John Kelly redo för att lämna livet i den amerikanska flottan. Han och frun Pam, spelad av Lauren London, väntar sitt första barn och ett jobb inom den privata säkerhetsbranschen finns i Kellys framtid. Mitt i natten störs friden av maskerade ryssar.

John Kelly klarar sig.

Pam dör.

Dags för hämnd.

Jodie Turner-Smith och Michael B. Jordan i ”Without remorse”. Foto: Paramount Pictures/Amazon

Stefano Sollima och rutinerade filmfotografen Philippe Rousselot driver handlingen framåt med scener i vilka kameran aldrig är dömande eller tar någons parti. Att slåss, skjuta och kämpa för sitt liv är i ”WIthout remorse” ofta klumpigt professionellt. Två sekvenser under vatten är särskilt imponerande. De scenerna, liksom resten av spänningen, höjs av den för filmen komponerade musiken av Jónsi.

Rollfigurerna runtom John Kelly har däremot inte särskilt mycket kött på benen. Mest framträdande, och de man minns, är Jodie Turner-Smiths rollfigur Karen Greer samt Robert Ritter, spelad av Jamie Bell. I en möjlig uppföljare kan dessa två förhoppningsvis utvecklas. Kemin mellan Turner-Smith, Bell och Michael B. Jordan finns där.  Samtidigt: ”Without remorse” tillhör Michael B. Jordan. Hans karisma och intensitet, både fysiskt och emotionellt, är filmens hjärta.

Så till det som inte lirar som det borde: ”Without remorse” har en cynisk, ofta dyster och nihilistisk syn på världen den utspelas i. Med det följer att filmen helt saknar humor.

Patriotism och idealism är till en början ledande ord som av naturliga anledningar kommer ifrågasättas, fast aldrig tillräckligt. Dialogen är dessutom och vid flera tillfällen skriven efter vad som måste ha varit en mall av 80-talsactionklichéer. På det: CIA, amerikansk militärmakt och snäva konspirationer. Stefano Sollimas förmåga att konstruera scener som ofta innehåller överraskande detaljer döljer till viss del till de värsta delarna i ”Without remorse”. När så inte sker gör det inte särskilt mycket. Trots filmens svagare stunder sitter jag klistrad.

Med ögonen på actionscenerna och hjärnan bortkopplad är ”Without remorse” den typ av kommersiellt hantverksmässiga film som vet vad den är, vad den vill åstadkomma och därmed med stor sannolikhet precis det som många av oss saknat.

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Prime Videos serier och filmer

# ”Without remorse” har svensk premiär 30 april på Amazon Prime Video. Taylor Sheridan och Will Staples har skrivit filmens manus inspirerade av Tom Clancys roman. Stefano Sollima regisserar. Michael B. Jordan, Jamie Bell, Jodie Turner-Smith, Luke Mitchell, Jack Kesy, Brett Gelman, Colman Domingo och Guy Pearce finns på rollistan.