Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Jens Lapidus och Nicklas Wikström Nicastro startar produktionsbolaget Strive Stories

Författaren Jens Lapidus startar produktionsbolaget Strive Stories med Nicklas Wikström Nicastro, producenten bakom bland annat ”En man som heter Ove” och Netflix ”Snabba cash”. Foto: Strive Stories

Författaren Jens Lapidus och profilerade film- och tv-producenten Nicklas Wikström Nicastro startar produktionsbolaget Strive Stories. För Spoiler alert berättar duon varför. ”Det jag har lärt mig är hur otroligt dynamiskt och fruktbart det är när man samlar kreativa hjärnor i samma rum för samma projekt”, säger Jens Lapidus. 

Den ena är författaren som skapade det som kom att kallas Stockholm noir. 

Den andra är film- och tv-producenten bakom bland annat Oscarsnominerade ”En man som heter Ove” och serier som ”Advokaten” och Netflix ”Snabba cash”. 

Nu bekräftar Jens Lapidus och Nicklas Wikström Nicastro för Spoiler alert att de tillsammans startar det oberoende produktionsbolaget Strive Stories. 

Så här säger de om skälen bakom beslutet: Gör de innehåll för att tittarna ska slökolla på en serie och läsarna bläddra lite slappt i en bok på semestern, eller ska det de gör ha en större funktion?

– Jag vill tro att det ska ha det, säger Nicklas Wikström Nicastro och fortsätter: 

– När jag tittar på det jag är mest stolt över och det som blivit bäst av det jag har gjort finns en stark tematik i historierna. Det är mer än bara spänning, mer än bara humor. Det finns en djupare mening. Det är tydligt att det är det som kan få en serie eller en film att lyfta.

Jens Lapidus, som för drygt fyra år sedan slutade som försvarsadvokat, har varit sin egen sedan dess. Nicklas Wikström Nicastro kommer närmast från SF Studios. 

– När jag började skriva ”Snabba cash” och ”Aldrig fucka upp” och alla andra böcker ville jag underhålla, främst mig själv men också andra, samtidigt som jag ville säga något om den värld jag såg omkring mig som försvarsadvokat och det Stockholm och det Sverige som jag såg. Beskriva arenor som inte fått så mycket utrymme i litteraturen och beskriva romanfigurer som andra i svensk litteratur aldrig bemödat sig med att försöka ta sig in i huvudet på, säger Jens Lapidus och fortsätter: 

– Allt mitt skapande springer ur den idéen. Det ska tilltala, vara kul, spännande och givande att läsa eller titta, men det ska också säga något att vad det är att vara människa och något om samhället. Jag hade kunnat skriva sjutton ”Snabba cash”-böcker till och bara mata på som en fabrik. Det är inte intressant.

Ni startar bolaget i en tid när det unika är viktigare än någonsin i tv-världen som en följd av att det finns så mycket innehåll. 

– Vi lever i en spännande tid, både som kreatörer och som konsumenter. Nivån, i Sverige, i Norden och internationellt, går upp hela tiden. Publiken blir smartare och ställer högre krav. Det gör det här lite läskigt, men också väldigt roligt eftersom vi hela tiden måste bli vassare, säger Nicklas Wikström Nicastro.  

Evin Ahmad i ”Snabba cash”, en svensk originalserie på Netflix som Nicklas Wikström Nicastro producerat och som Jens Lapidus utvecklat tillsammans med manusförfattaren Oskar Söderlund.  Foto: Netflix

Nicklas Wikström Nicastro och Jens Lapidus är nu i vad de beskriver som ”en lustfylld uppbyggnadsfas” där de ska vidareutveckla idéer och projekt. Det handlar dels om pågående produktioner och dels att duon letar ”nya, kreativa samarbeten”.

Det jag ser framöver mig är att ni skapar manusrum och tar in begreppet showrunner i den svenska tv-branschen på ett nytt sätt, men det kanske är att drömma. Berätta, hur ser planerna ut den närmaste tiden? 

– Rent konkret vill vi bygga ett bolag och bli större. Det jag menar med ett produktionsbolag som är oberoende är att alla som äger och styr bolaget ska vara kreatörsdrivna. I dag är det jag och Jens som är ägare, men det kan mycket väl ändras framöver. Många av de stora svenska bolagen är duktiga och bra, men jag tror att det är svårt att få till något äkta och kreativt i ett bolag när man ägs av en kommersiell koncern eller ägargrupp. 

Jens Lapidus: 

– Det där med manusrum är intressant, för jag har gått igång på det från mina erfarenheter av att sitta med under ”Snabba cash”-filmerna, ”Top dog”, ”Snabba cash”-serien och ”Advokaten”. Jag har inte varit med på varenda möte och petat i varje detalj, men det jag har lärt mig är hur otroligt dynamiskt och fruktbart det är när man samlar kreativa hjärnor i samma rum för samma projekt. 

– Jag och Nicklas har en ambition att jobba vidare på det sättet. Det finns otroligt mycket bra folk där ute, inte minst författare. Tidigare har de sålt en rättighet och sedan inte brytt sig. Jag tror att de både bör vara med mer i processen och att de vill vara det.

Om vi pratar innehåll: Era namn gör att man i tv-sammanhang tänker en viss genre. Gör bolaget att ni kan vara mer öppna och göra annat än, exempelvis, spänningsdrama? 

– Verkligen. Jens skriver barnböcker, jag har producerat julkalendern. Överallt där man kan hitta spjutspets och kvalitet är intressant, säger Nicklas Wikström Nicastro medan Jens Lapidus fyller i: 

– Det här är inte ett noir-produktionsbolag. Bara för att mina böcker och en hel del av det jag har varit involverad i tidigare tillhör den genren så är det absolut inte vår ambition. Vi är inte genrestyrda, utan vill vara kvalitetsstyrda. 

Jens, när dina böcker blivit film och serier har du visserligen varit involverad i processen, men jag tänker att du känner att detta är ytterligare ett steg att vara än mer involverad när någon tar över och ska adaptera det du skrivit. 

– Jag har upplevt att jag har fått mycket gehör för mitt engagemang i de projekt som jag har varit med i, men absolut, detta är ytterligare ett steg att kunna vidmakthålla kontrollen över kvaliteten. Att det blir så bra som det kan bli. 

– Den andra delen av det här är att jag har tyckt om det mellanmänskliga samarbetet där det uppstår väldigt mycket nytt i diskussionerna. Jag ser fram emot att vara en del i det, inte kanske som manusförfattare, utan som kreatör, inspiratör och bollplank kring andra människors idéer och världar.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om din favoritserie