Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Roligt, underhållande, inkluderande – så lyckas Marvel med sin tv-satsning på disney+

Marvel Studios gör, bland annat, ”The Falcon and the Winter Soldier” för disney+. Bakom Marvels framgångssaga med serierna och filmerna står Kevin Feige. Foto: Chuck Zlotnick/Marvel Studios/Disney

Kommersiellt driv, smart planerande och underhållning i fokus. Följ Kevin Feige och gå på en av de vägar som leder till tv-branschens framtid.  

Kevin Feige är 47 år gammal och en av film- och tv-världens mäktigaste. Det märks sällan när man pratar med honom. Han har alltid keps, ofta svart kavaj, jeans och alldagliga sneakers. Feige är beviset på att framgång inte alltid är synonymt med dyra kläder, flashiga klockor eller lyxiga bilar. 

Så här: 1993 behövde Marvel Films pengar och licensierade sina superhjältar till andra filmstudios. Det gjorde, som exempel, att de i början av 2000-talet populära ”Spider-Man”-filmerna producerades av det som då hette Sony Columbia Pictures.

Kevin Feige var tidigt en av ett fåtal som försökte övertyga sina chefer om vikten att äga film- och tv-rättigheterna till Marvels hjältar och skurkar. 

2007 blev Feige chef för Marvel Studios. Ett år senare var det premiär för ”Iron man” med Robert Downey Jr. i huvudrollen. Ytterligare ett år senare köpte The Walt Disney Company företaget för 4,3 miljarder dollar. 

Kevin Feige fick fortsätta som chef. 

Sedan dess har Feige byggt en miljardimperium med bland annat ”Black Panther”, ”Avengers”-kvartetten och ”Thor”-filmerna. 

Han har inga tankar på sluta. 

”Loki” är en ny Marvel-serie med Tom Hiddleston och Owen Wilson som har premiär 11 juni. Foto: Marvel Studios/Disney

Det smarta: Feige övertygade tidigt skådespelarna om sin vision: en rollfigur skulle vara huvudattraktionen i en film, sedan en del av ensemblen i en annan, göra ett kort inhopp i en tredje och därefter bära titelrollen igen i en fjärde. Pollinationen av stjärnglans är ett serietidnings-tänk som när det genomförs med sådan fingertoppskänsla som Feiges blir oemotståndlig för majoriteten intresserade av populärkultur. 

Det går att hata Marvels filmer, men det är omöjligt att inte bli imponerad av det kommersiella drivet och smarta planerandet. 

Samma tänk genomsyrar Marvel Studios tv-satsning på disney+. Nu finns dessutom möjlighet att fördjupa, berätta om mindre kända rollfigurer och ta ut svängarna.

Kevin Feige var tidigt informerad om The Walt Disney Companys planer på att starta disney+. När streamingtjänsten lanserades var ”Star Wars”-serien ”The Mandalorian” dragplåstret. Nu, sedan årsskiftet, är det Marvel som presenterar flaggskepp efter flaggskepp. 

Först ut var ”WandaVision”. Sedan följde ”The Falcon and the Winter Soldier”, vars premiäravsnitt är tjänstens mest sedda hittills. I juni kommer ”Loki” med Tom Hiddleston och Owen Wilson. Senare väntar, bland annat, ”Hawkeye”, ”Ms. Marvel”, ”Moon Knight”, ”She-Hulk” och ”Secret Invasion”. 

På ett eller annat sätt hör serierna ihop med de Marvel-filmer som varit eller som kommer. Med det följer en dynamik som är sällsynt i tv-världen, i vilken de bästa serierna ofta rutar in sitt eget hörn och står stilla på en och samma plats. 

Med Marvel är det annorlunda. Framför allt roligt, underhållande och inkluderande. 

”Masked Singer Sverige” fortsätter i TV4. David Hellenius är programledare. Foto: Emma Larusdottir/TV4

HELGENS 4 TV-MÅSTEN

”Masked Singer Sverige” (9 april, TV4)

Visst, ”Masked singer Sverige” är löjligt, men också engagerande på ett underligt sätt. I tredje avsnittet ska ”spännande” kuriosa om de medverkande avslöjas samtidigt som de har med sig föremål som ledtrådar. Enhörningen och och Monstret är två av fredagens tävlande.

”Snabba cash” (tillgänglig nu, Netflix)

Energi och framåtrörelse. Några dagar har gått sedan premiären och alla som sett seriens sex avsnitt kan förstås hålla med att det finns något utöver det vanliga i ”Snabba cash” med Evin Ahmad. Här är kameran aldrig dömande, utan presenterar rollfigurerna så som de är och berättar vad de vill bli. 

”The Falcon and the Winter Soldier” (9 april, Disney+)

Premiären var det mest sedda avsnittet hittills av alla nya serier på disney+ och med tanke på att ”The Falcon and the Winter Soldier” fortsätter hålla den superhjälte-fanan högt men i lite annorlunda vinkel lär det fortsätta så. Nytt avsnitt i dag och två fredagar till, sedan är säsongen slut. 

”Sommarskuggan: Skuggornas dal” (10 april, SVT)

Och så börjar det igen… det här är serien vars handling leder rakt in i ”Sommarlov”. Denna gång handlar det bland annat om att Vinterskuggan måste återvända till Skuggornas dal, att en nya skugga, Lavaskugga, ska introduceras samtidigt som ett enormt Skuggslemsmoln uppenbarar sig. Virrigt? Inte för dina barn.  

PREMIÄRER PÅ STREAMINGTJÄNSTERNA

”Thunder force” (9 april, Netflix)

Film som utspelas i en tid då superskurkar tillhör vardagen. Tur då att två vänner kan ta ett serum och skydda staden de älskar. Med Melissa McCarthy och Octavia Spencer. 

”Them” (9 april, Amazon Prime Video)

Little Marvin är upphovsperson och huvudförfattare för serien vars första säsong utspelas på 50-talet i Los Angeles. Både grannar och övernaturliga ting skrämmer och terroriserar. 

”The Nevers” (12 april, HBO Nordic)

Börjar i slutet av 1800-talet i London. Överraskande, hastigt och lite lustigt, får ett antal personer, mestadels kvinnor, övernaturliga krafter. En kamp för deras rättigheter börjar.