Så bra är Jägarna säsong 2 med Rolf Lassgård, Lena Endre, Simon J. Berger

Rolf Lassgård spelar Erik Bäckström i ”Jägarna” säsong 2, som har premiär 8 mars på C More och 23 mars på TV4. På rollistan finns även Lena Endre, Simon J. Berger, Johan Marenius Nordahl, Annika Nordin och Johannes Kuhnke. Foto: TV4/C More

”Jägarna” fortsätter att gräva i samma moraliskt tvetydiga grop. Med Rolf Lassgård och Simon J. Berger är det en fröjd att följa – samtidigt tappar säsong 2 snabbt bort en del spänningsingredienser.

Erik Bäckström är tillfreds.

Han är inte längre polis och nöjd med att vara i stunden. Att få och kunna njuta av vardagens lunk, naturen, tystnaden och ändå, fortsatt och förstås, vara högst medveten om allt som ligger bakom honom.

Då: ett telefonsamtal som startskott för omkullkastande skeenden. Friden störtas, skuggor växer och Bäckströms moraliska kompass riskerar att gå sönder. För att förstå varför måste bandet backas till när Therese försvann. I spåren av det hemska döms Joar Särn till ett långt fängelsestraff. Mitt i allt stod Erik Bäckström som pådrivande utredare. Gjorde han rätt val? Missade han något?

När sanningen bokstavligen slår Bäckström i huvudet följer tvivel och ifrågasättande. Hans rättvisepatos tvingar återigen ut honom på klippans rand. Att hoppa är att välja rätt men förlora mycket, att stå still och vara tyst innebär däremot att Erik Bäckström kan få behålla det som vuxit till något kärt.

På ytan är ”Jägarna” säsong 2 en enkel historia. Om Joar Särn inte är en mördare, vem bär i så fall ansvaret för att en människa mist sitt liv? Jakten på den sanningen är aldrig särskilt spännande. Snabbt, faktiskt redan i säsongspremiären, går det att ana hur det ligger till. Mer intressant är den dominoeffekt som får fart tack vare skuldfrågan och som accelererar på grund av Bäckströms stundvis felriktade engagemang.

Det är också tack vare det som det går att hitta några råbarkade scener mellan Rolf Lassgård och Simon J. Berger. Den senare spelar Joar Särn och har valt en tjock dialek som det tar ett tag att vänja sig vid men som blir effektfullt ju längre in i serien man kommer. Berger nyttjar det mesta i sitt register för att lyfta fram ilskan hos sin rollfigur i snäsande och retsam ton. Samtidigt: bakom ögonen pågår alltid något annat som väcker nyfikenhet.

När regissörerna Jens Jonsson och Johan Lundin väljer trånga utrymmen för olika sorters konfrontationer mellan Bäckström och Särn blir det intensiva skådespelerifester för oss tittare. Som sig bör finns ständiga motsatsförhållanden; det snäva mot det rymliga där Norrbottens natur är lika storslaget öppen som samhället där allt utspelas är stängt för de med andra rötter.

Jag tycker mig se ett slags modern western-inspiration i både manus och regi, i hur berättelsen låter en stå mot alla, hur huvudspelarna agerar när de ställs ansikte mot ansikte. Hur det moraliskt rätta krymper ställt mot sådant som familj, heder, hämnd och hemmasnickrad rättvisa.

I detta etiska virrvarr styr Rolf Lassgård logiskt och rättframt Erik Bäckström framåt. Han är mittpunkten som säsong 2 utgår från och kretsar kring. Förutom Simon J. Berger och i några scener Johan Marenius Nordahl och Johannes Bah Kuhnke, tappas resten av ensemblen bort.

Eller: de och deras rollfigurer har inte kraft att ta plats.

Det, och de illa dolda hemligheterna, gör säsong 2 fattigare än den borde vara.

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om C Mores serier

# ”Jägarna” säsong 2 har premiär 8 mars på C More och 23 mars på TV4. Björn Carlström och Stefan Thunberg har skrivit manus, medan Jens Jonsson och Johan Lundin regisserar. På rollistan finns Rolf Lassgård, Lena Endre, Simon J. Berger, Johan Marenius Nordahl, Annika Nordin, Johannes Kuhnke och Caroline Johansson Kuhmunen, Ulf Stenberg, Maja Rung och Inger Nilsson. Serien produceras av Per Janérus och Björn Carlström på Harmonica Films i samarbete med SF Studios och i samproduktion med Filmpool Nord. ”Jägarna” distribueras internationellt av ITV Studios. Exekutiv producent på C More och TV4 är Lisa Dahlberg.