Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Satsningen bakom Star – så ska Disney+ förändra svenska streamingmarknaden

I Sverige har The Walt Disney Company lanserat Star som en del av Disney+. Hans Van Rijn, chef för Disney i Norden, berättar om planen för att lyckas locka nya kunder med innehåll från flera av företagets många kreatörer. Foto: LucasFilm Ltd/Disney

Med Star har Disney+ fått ännu ett innehållsben att stå på samtidigt som det öppnar för att The Walt Disney Company ska kunna producerat lokala serier och filmer. ”Det handlar inte bara om att göra svenska eller danska serier, utan internationella”, säger Hans van Rijn, chef för företaget i Norden. Här berättar han mer om strategin för att fortsätta locka nya prenumeranter. 

Den svenska streamingmarknaden är i förändring. 

Redan har The Walt Disney Company lanserat Star, en underkategori på Disney+, och väntar gör Paramount+ samt den förvandling som HBO Nordic ska genomgå när tjänsten blir HBO Max. 

I samband med detta kommer filmer och serier byta plats, avtal avslutas och de svenska spelarna mer än tidigare vara tvungna att satsa på lokalt innehåll. 

Det var i december som Star, The Walt Disney Companys internationella innehållsvarumärke, bekräftades. Lanseringen skedde 23 februari. 

En innehållsbibliotek samt nya serier och filmer från Disneys kreativa studios, vilket innefattar Disney Television Studios, FX, 20th Century Studios och 20th Television, finns bland det som erbjuds. 

Tillgängligt på premiärdagen fanns serier som ”Modern Family”, ”Desperate housewives”, ”Lost”, ”24”, ”Sons of anarchy”, ”Prison Break”, ”Scandal”, ”Alias”, ”Scrubs” och ”How I Met Your Mother”.

Nu i mars landar ”The Americans” och ”Atlanta”, två av det senaste decenniets bästa serier, i sin helhet.

Längre fram: ”The Old Man”, ”Platform”, ”Reservation Dogs” och “Y: The Last Man” samt ”Dopesick” med bland andra Michael Keaton och Rosario Dawson och ”The Dropout” med Kate McKinnon.

Detta är titlar som samlas på Star. Tillkommer gör, förstås, de många nya Marvel- och ”Star wars”-serier som ska ha premiär de närmaste åren på Disney+. 

Ett guldläge? 

Hans Van Rijn, Nordenchef på The Walt Disney Company, har konstaterat att fler än 750 titlar kommer till Star under 2021. Bland dessa finns titlar som varit tillgängliga på andra streamingtjänster i Sverige. När licenser och avtal går ut, då landar flera av dessa exklusivt på Disney+ och Star. 

Hans van Rijn förklarar i en intervju med Spoiler alert: 

– Ser vi bara till Star så har vi redan plockat hem en del innehåll som kommer vara exklusivt för tjänsten. Sedan finns det avtal som rullar på. När de tar slut kommer innehållet att vara exklusivt hos oss. Samtidigt kommer det finnas innehåll som kommer leva sida vid sida på olika tjänster.

– I den senare kategorin handlar det om innehåll som har ett värde på Star, men som nödvändigtvis inte behöver vara exklusivt. Det finns en del bibliotekstitlar som inte är anledningen till att en kund skaffar Disney+ men som är trevligt att ha på tjänsten.

Så när en ny serie från FX har premiär på Hulu i USA, då kommer den till Star i Sverige? 

– Ja, det är så det blir. Nya serier från FX och ABC Signature blir en del av våra original på Star.

Hur ser ni på säsonger kontra avsnitt? Är det aktuellt att släppa en hel säsong av en ny serie på premiärdagen eller kommer det vara som med exempelvis serier från Marvel Studios, ett nytt avsnitt i veckan? 

– Vi får lära oss genom att testa. Vi upptäcker fortfarande vad som fungerar och vad som inte fungerar. Jag tror att det kommer finnas innehåll där alla avsnitt släpps på en gång, men det är nog mer undantag. Vi kommer fortsätta som vi har gjort med ”WandaVision” och ”The Mandalorian”.

– En av orsakerna till att vi gör så är att tittaren ska få möjlighet att upptäcka annat. Det finns fördelar med att släppa allt på en gång, som andra tjänster gör, men nackdelen är att efter premiären och tre veckors marknadsföring så kan det glömmas bort. När man släpper ett avsnitt i veckan kan man ha strålkastarljuset på den serien under en längre tid och då kan fler användare upptäcka serien.

– Det vi har sett med ”The Mandalorian” och ”WandaVision” är att den typen av serier tjänar på att släppas med ett nytt avsnitt i veckan. Nu, med Star, får vi testa och lära oss vad som fungerar bäst.

Med ”The Mandalorian” säsong 2 kan man ju föreställa sig att majoriteten av tittarna hade blivit spoilade vad gäller slutscenerna i finalen om hela säsongen hade haft premiär samtidigt. 

– Du har helt rätt. Det tv gjorde tidigare, ”snacket vid kaffemaskinen”, det är vad sådana serier kan åstadkomma.

”Wandavision” med Elizabeth Olsen och Paul Bettany är den första serien från Marvel Studios och finns tillgänglig på Disney+. Foto: Disney

Det var efter att Disney+ lanserats i Sverige som The Walt Disney Company bestämde att Star skulle bli tjänstens sjätte innehållsvarumärke och inte en separat streamingtjänst som i exempelvis Latinamerika. 

Hans van Rijn berättar om research som visar att abonnenterna har efterfrågat ”mer vuxet innehåll”. 

Tanken med Star: när de yngsta somnat ska de äldre ha passande serier och filmer att titta på. Samtidigt är Star ett sätt att till fullo utnyttja och gräva i den innehållsgruva som The Walt Disney Company har i sin ägo. 

Det lär behövas. 

I december meddelade The Walt Disney Company att man höjt målen för Disney+ rejält. När 2024 tar slut vill företag att 230 till 260 miljoner prenumeranter ska betala för tjänsten.

Hur många svenska användare har Disney+ egentligen? 

– Haha. Som du vet delar vi inte med oss av antalet användare nationellt. Vi har haft en bra start, men det är fortfarande tidigt och mycket finns kvar att göra. Det som var bra med Disney+ var att Disney, Marvel, Pixar och Star Wars, och till National Geographic, inte behövde någon större introduktion eftersom svenskar vet vad det är för något, säger Hans Van Rijn och fortsätter:

– Med Star lanserar vi något som nästan ingen hört talas om. Nu måste vi bygga det och det innebär en hel del jobb.

Hur ser strategin ut vad gäller antalet nya serier på Star? En i veckan, en i månaden?

– Det kommer komma en stadig ström av serier på Star, precis som det kommer komma en stadig ström av Marvel Studios- och Star Wars-serier. Jag kan inte säga att det blir en ny serie i veckan, men i takt med att vi rör oss framåt kommer det vara en stadig ström av nytt innehåll.

– Star ska inte bara vara ett bibliotek med gamla serier. Vill man se en filmklassiker från Disney så kan man göra det på Disney+ men också nytt material från Disneys olika filmstudios. Samma gäller med Star. Förhoppningsvis blir det en bra mix för många användare.

Den 23 februari lanserades Star som en del av Disney+. Bland de serier som finns tillgängliga: ”Modern Family”, ”Desperate housewives”, ”Lost”, ”24”, ”Sons of anarchy”, ”Prison Break” och ”Grey’s Anatomy”. Foto: Ron Tom/ABC

The Walt Disney Company äger även ESPN. Har ni snackat om att göra något med livesport i Norden? 

– Ska jag vara ärlig så är sporträttigheter så dyra och vår strategi är att vi både vill skapa innehållet och äga det. Problemet med sporträttigheter är att man bara har det tills man inte har det längre.

Och då måste man ha en stor plånbok för att få tillbaka det. 

– Exakt. När vi nu lanserar Star har vi tillräckligt med eget innehåll, så det enda innehåll vi kan tänka oss att lägga till är lokalt innehåll. Det är det vi saknar och det är det som vi undersöker möjligheten att göra. Nordiskt innehåll fungerar i flera länder, vilket gör att en sådan investering blir mer vettig för ett globalt företag som The Walt Disney Company.

Innan Star tänkte man att ni inte skulle göra animerade filmer från Norden, för ni har ju Pixar, men nu, med Star, öppnas en hel marknad för lokalt producerat innehåll i olika genres. 

– Precis. Det handlar inte bara om att göra svenska eller danska serier, utan internationella. Svenska tittare ser inte bara på amerikanska serier och filmer, vilket man bland annat märker med några av Netflix europeiska serier som funkat bra i Norden. Så det här är ett område som vi tittar på.

Hans van Rijn är Nordenchef på The Walt Disney Company. Foto: Disney

Är det viktigt för The Walt Disney Company att vara störst på marknaden?

– För oss handlar det inte om någon slags rankning, utan om två saker, och nu pratar jag från ett lokalt perspektiv: vi håller fortfarande på att etablera oss och siktar på att göra en så bra tjänst som möjligt för konsumenten och vi tror verkligen att det vi gör med Star kommer bidra till fler nya användare och användare som stannar kvar på tjänsten.

– Som andra sak: vår målsättning, må det handla om antalet abonnenter eller tid på tjänsten, är det som vi måste lyckas med. Det handlar inte om att vara etta, tvåa, tre eller fyra i Sverige, utan om att vi lyckas med de målsättningar som vi har satt upp.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Disney+