Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Så bra är Big Sky på Star hos Disney+

Kylie Bunbury och Katheryn Winnick på en bild från ”Big sky”, en serie som i Sverige visas på Star, en underkategori hos Disney+. Foto: ABC

Klichéer, klichéer, klichéer, i ”Big sky” står de som spön i backen. När inte ens John Carroll Lynch kan rädda en serie vet man att det är illa.

I inledningen av ”Big sky” känns allt fejkat på fel sätt.

Miljöerna andas inget äkta, scenografin påminner om inget och allting och när kameran rör sig för att fånga något nytt suddas det som varit ut. Seriens första avsnitt är länge den värsta sortens exploaterande dynga. Motvilligt stannar två bilder kvar, övriga är sedan länge och per automatik raderade från minnet.

Så här: Cassie Dewell är privatdetektiven som arbetar med tidigare polisen Cody Hoyt. Han är separerad från sin fru Jenny, som i seriens början får berätta om förutsättningarna: Cassie ligger med Cody och Jenny är arg och besviken. Att introducera kvinnliga rollfigurer – trion spelas av Kylie Bunbury, Ryan Phillippe och Katheryn Winnick – utifrån deras respektive relation till en man är tröttsamt, fast bara ett av seriens många problem. 

På väg till stan är flickvännen till Codys och Jennys son. Med sig har hon sin syrra. Båda försvinner. Dags att börja leta. 

Som tittare är man redan medveten om Ronald Pergman, en stereotyp rollfigur formad efter Norman Bates. Japp, han har en underlig relation till sin mamma – vid frukostbordet häller Pergman en skål med flingor över hennes huvud och hon reagerar knappt – och så mycket undertryck ilska att Ronald i skådespelaren Brian Geraghtys gestaltning blir något att skratta åt i stället för att frukta. 

Lägg till att Ryan Phillippe gäspar sig igenom sin gestaltning och att varken Bunbury eller Winnick har material nog att ta sig förbi tråkig och menlös som beskrivningar. Efter ett tag önskar man till och med att ”Big Sky” var en parodi och, framför allt, att serien inte tagit sig själv på så stort allvar. 

Skeva klichéer bockas av och det våld mot kvinnor som aldrig tycks ta slut passar knappt ”Criminal Minds”. Där liksom här spelar det ingen roll vad för sorts våld det handlar om, argumentet bakom scenerna är ett slappt ”eftersom vi kan visa det så gör vi det”. Fingertoppskänsla noll, vill säga. 

Nåväl, så långt är allt kasst. 

I slutet av första avsnittet presenteras John Carroll Lynchs rollfigur Rick Legarski. Han blir någon att klamra sig fast vid. Här är en skådespelare som har investerat tid och tanke i sin rollfigur. Efterhand väcks även Katheryn Winnicks rollfigur Jenny ur pastischens slummer, men vägen dit är lång och frustrerande och fylld av konstruerade vändningar, många gånger skrivna utan sans och logik. 

Till slut saknar man anledningar att fortsätta titta.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Disney+

# ”Big sky” hade svensk premiär 23 februari på Star, en underkategori på Disney+. David E. Kelley är upphovsman till serien, som baseras ”The Highway”, en roman av C.J. Box. På rollistan finns Kylie Bunbury, Katheryn Winnick, Natalie Alyn Lind, Jade Pettyjohn, Jesse James Keitel, John Carroll Lynch, Brian Geraghty och Ryan Phillippe. Jag har sett de första sex avsnitten för den här recensionen.