Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Därför säger slutet av Beck – den förlorade sonen något om tv-tiden vi lever i

”Beck – den förlorade sonen” har premiär 5 februari på C More. Här syns Peter Haber som Martin Beck och Jennie Silfverhjelm som Alexandra ”Alex” Beijer. Foto: Johan Paulin/C More

En kvartett ”Beck”-filmer ska gå i mål. Slutet säger mycket om den tv-tid vi lever i. 

En skrattretande sak hände: när nomineringarna till årets Golden Globe Awards presenterades fanns Spike Lees film ”Da 5 Bloods” inte med, samtidigt som ”Emily in Paris” blev nominerad. 

Också: ”Malcolm & Marie” med Zendaya och John David Washington kan inte vinna, men pråligt usla ”Ratched” kan ta hem både en och två statyetter och från filmen ”The Prom” är James Cordon nominerad och vad ”Hillbilly Elegy” ens gör på galan är ett mysterium. 

Bara för det är världen inte uppochner, eftersom The Hollywood Foreign Press Association – de är de som tar fram de nominerade och som röstar om vinnarna – genom åren har visat sig ha både underlig och värdelös smak. 

Allt detta vore ointressant om det inte vore för fyra grejer: svenska kompositören Ludwig Göransson är återigen nominerad, denna gång för musiken i Christopher Nolans ”Tenet”; TV4 Play och C More direktsänder galan natten till den 1 mars; Thomas Vinterbergs film ”En runda till” med Mads Mikkelsen kan vinna pris; Netflix dominans. 

I filmkategorierna är Netflix den mest nominerade distributören med 22 nomineringar, medan det på tv-sidan handlar om sammanlagt 20 nomineringar.

Mer än hälften av galans alla nomineringar landade hos Netflix. 

Som ett bevis på Netflix makt på den globala streamingmarknaden och de förändringar som påskyndats av pandemin är den näst mest nominerade distributören Amazon Studios med tio prischanser. 

Nåväl. Priser är som tittarsiffror, de säger inget om kvalitet. 

Det som däremot står klart är att den svenska streamingmarknaden är på väg mot ett slags värmeslag. I slutet av februari lanseras Star av The Walt Disney Company, vilket är en underkategori på Disney+, en månad senare följer Paramount+ och därefter ska HBO Nordic förvandlas till HBO Max.

Samtidigt vill discovery+ spänna musklerna och har beställt samt börjat spela in flera nya svenska dramakomedier. Lägg till övriga globala och lokala spelare och alla inser att sömmarna snart spräcks. 

Som exempel: ”Glaciär”, en ny film med Lena Endre och Alexander Karim, landar inte på bio, utan på Viaplay. Och Netflix ska premiärvisa minst en ny film varje vecka, året ut

För lokala finansiärer innebär detta, bland annat, att det trygga och redan säkra är väl investerade pengar. 

I dag har den sista i en omgång på fyra nya ”Beck”-filmer premiär på C More. De tre tidigare filmerna har, knappast överraskande, varit tittarframgångar på streamingtjänsten. Ytterligare fyra filmer är beställda och börjar spelas in inom kort. 

”Beck – den förlorade sonen” lämnar tittaren med ett stort frågetecken i slutet. Man kan, om man vill vara drastisk, påstå att filmseriens framtid hänger på svaret. Det svåra är ju inte att förändra, utan att förändra och samtidigt behålla det familjära. 

För C More borde svaret vara givet, men vi lever i nya tv-tider där överraskningar inte alltid är att föredra. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om ”Beck” på C More

John David Washington och Zendaya på en bild från ”Malcolm & Marie”. Filmen har premiär 5 februari på Netflix. Foto: Dominic Miller/Netflix

HELGENS 4 TV-MÅSTEN

”Malcolm & Marie” (5 februari, Netflix)

En film som kommer älskas och hatas. Sam Levinson har skrivit och regisserat, medan Zendaya och John David Washington gör huvudrollerna. Som sig bör är är filmens fundament dialogen, men musiken har också sin roll att spela. En film som John Cassavetes hade kunnat göra.

Melodifestivalen (6 februari, SVT)

Dags igen, och nu, för första gången på länge, ska det bli spännande att se vad Melodifestivalen kan åstadkomma när det direktsända tv-programmet måste begränsas på grund av pandemin. Klart redan nu: Lena Philipsson är första deltävlingens enda stjärna.  

”Beck – den förlorade sonen” (5 februari, C More)

Inte den bästa, inte den sämsta. ”Beck – den förlorade sonen” avslutar en kvartett ”Beck”-filmer som både höjt och sänkt förväntningarna. Känslan av spänning är nära nog borta, och mer och mer intressant blir relationerna mellan rollfigurerna som huvudensemblen spelar. 

”En mördare bland oss” (6 februari, SVT)

En familj, ett hus, en brand och hemligheter som får bägaren att rinna över. David Tennant och Cush Jumbo finns på rollistan i denna brittiska serie som Daisy Coulam skrivit och Lynsey Miller regisserar. Värd att se och följa. 


PREMIÄRER PÅ STREAMINGTJÄNSTERNA

”Snobben och hans vänner” (5 februari, Apple TV+)

Redan 2018 köpte Apple loss rättigheterna till ”Snobben”. Nu har en av de nya serierna premiär. För hela familjen, om än lite hysteriskt emellanåt. Behåller känslan från originalen. 

”Leif och Billy” – säsong 5 (6 februari, SVT Play)

Ny omgång med Alfred Svensson och Klas Eriksson. Första avsnittet har några poänger som tidigare saknats, annars är sig mycket likt. Om det är bra eller dåligt får vara osagt. 

”Vitals – a true human story” (7 februari, HBO Nordic)

Dokumentär på tre avsnitt som följer personerna på ett sjukhus i Barcelona under pandemin. Intimt och drabbande, både när det gäller patienterna och vårdpersonalen.