Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Netflix skriver tv-historia – har nu 204 miljoner globala användare

Netflix har nu gått ut med att streamingtjänsten har 204 miljoner globala abbonenter. På bilden: Josh O’Connor och Emma Corrin som prins Charles och prinsessan Diana i ”The Crown” säsong 4. Foto: Des Willie/Netflix

Netflix har passerat en historisk gräns. Streamingjätten har nu 204 miljoner abbonenter.  

Det var förväntat och är nu också bekräftat: Netflix har ännu en gång skrivit tv-historia. 

För första gången har företaget fler än 200 miljoner abbonenter. Den större delen av de nya prenumeranterna kom under första halvan av 2020 som en följd av coronapandemins restriktioner. Under året handlar det om mer än 36 miljoner nya prenumeranter, och en avslutning i kvartal 4 med 8,51 miljoner abonnenter. Sammanlagt: cirka 204 miljoner globala användare. 

Netflix har nu konstaterat att 83 procent av de nya betalande användarna var internationella, vilket i detta sammanhang betyder andra länder än USA och Kanada. 

Netflix brukar prestera bra under sista kvartalet varje år, då företaget ofta planerar in stora premiär och emotsedda nya säsonger. 2020 handlade det exempelvis om ”The Crown” säsong 4, George Clooney-filmen ”The Midnight sky”, ”The Queen’s Gambit” och ”Familjen Bridgerton”. 

Med 2020 bakom sig är Netflix fortsatt den ledande globala streamingtjänsten vad gäller antalet användare. Men konkurrensen ökar. Den 2 december var det exempelvis och enligt The Walt Disney Company 86,8 miljoner globala abonnenter som betalade för Disney+. Samtidigt växlar flera andra företag upp, och WarnerMedia planerar att lansera HBO Max i Sverige senare i år, medan Discovery redan har sjösatt discovery+ och ViacomCBS planerar en vårlansering för Paramount+. 

Reed Hastings, vd på Netflix, kommenterar konkurrensen under en intervju i samband med att Netflix släppt siffrorna för fjärde kvartalet 2020: 

– Det som Disney har gjort är superimponerande. Det visar att tittare världen över är villiga är betala för mer innehåll och söker sig till bra berättelser. Disney är bra på det, vilket gör att vi bli peppade på att öka antalet prenumeranter och öka vår innehållsbudget. Det är bra för tittarna att Disney och Netflix tävlar serie för serie, film för film, säger Reed Hastings, vd på Netflix och fortsätter: 

– Vi vill gärna passera dem vad gäller animerad familjefilm, men det är långt dit. Samtidigt vill vi behålla vår ledning, och ett sätt är en serie som ”Familjen Bridgerton”, som jag inte tror du kommer få se hos Disney inom någon slags nära framtid. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix originalserier