Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Så gick det till när sista scenen i Vår tid är nu – 1951 spelades in

Hedda Stiernstedt och Charlie Gustafsson som Nina Löwander och Calle Svensson på en bild från sista scenen i ”Vår tid är nu – 1951” i SVT. Ulf Kvensler skrev manus, medan Måns Herngren regisserade. Foto: Niklas Maupoix/SVT

”Vår tid är nu – 1951” är slut. Nu berättar regissören Måns Herngren om detaljerna och tankarna kring de sista scenerna med Hedda Stiernstedt och Charlie Gustafsson. ”Syftet är enkelt – att vi som publik får njuta av att se Nina och Calle lyckliga”, skriver Måns Herngren i ett mejl.

En kärlekshistoria och ett skilsmässodrama, men också en mor som förlikas med sin dotter och hennes tankar, vilja och känslor. 

”Vår tid är nu – 1951” är slut. 

Visserligen blev de fyra avsnitten tillgängliga på premiärdagen, men nu har de även sänts i SVT. Och med det, är familjekrönikan över. 

Minns att det fortsatt är seriens tredje omgång som är seriens kronologiska slut. När SVT gav ”Vår tid är nu” grönt ljus beställde man två säsonger som spelades in under en och samma period. Första säsongen var en omedelbar framgång och växte till vad som kan beskrivs som en folkrörelse – sedan dess har seriens avsnitt setts av fler än två miljoner tittare i snitt. 

Mot slutet av första omgången kom beskedet att ”Vår tid är nu” även skulle få en tredje säsong. Ungefär samtidigt bestämdes att det skulle bli seriens sista.  Den inspelningen avslutades under hösten 2018 i Göteborg. I mitten av maj 2019 kunde jag berätta att SVT beställt ytterligare fyra avsnitt, som skulle samlas med tillägget ”1951” i titeln. 

”Vår tid är nu” är skapad av Ulf Kvensler, Malin Nevander och Johan Rosenlind. Göran Danasten är seriens projektledare på SVT. 

Kvensler har skrivit ”Vår tid är nu – 1951”, som regisseras av Måns Herngren. Vid sin sida, som många gånger förr, har han filmfotografen Göran Hallberg. 

På rollistan finns, bland andra, Hedda Stiernstedt, Charlie Gustafsson, Suzanne Reuter, Adam Lundgren, Peter Dalle, Anna Bjelkerud, Rasmus Troedsson, Hannes Fohlin och Malin Persson. 

”Vår tid är nu – 1951” börjar några månader efter att seriens första säsong tagit slut. Familjen Löwander har bestämt sig för att driva sommarrestaurang på Gällnö i Stockholms skärgård. Allt sker i efterdyningarna av att Nina Löwander försökte, och nästan lyckades, ta sitt eget liv.

Det fjärde och sista avsnittet i ”Vår tid är nu – 1951” har titeln ”Sensommar”. Har du inte sett det: SPOILER ALERT. Sluta läs här, se avsnittet och kom tillbaka. Under bilden berättar regissören Måns Herngren om inspelningen och avgörande detaljer i handlingen. 

Hedda Stiernstedt som Nina Löwander i ”Vår tid är nu – 1951”. Foto: Niklas Maupoix/SVT

”Jag är din fru, Calle, men det är inte mig du älskar”, är det första riktiga klivet fram till det slutet av ”Vår tid är nu – 1951”. Fanns det andra versioner av avsnittet där detta kom senare eller visste ni omedelbart hur tempot skulle vara och avsnittet balanseras?

”Sonja sätter ord på de känslor som Calle går omkring med. Men knappt ens vågar tänka. Jag tänker att Sonja och Calle i grunden inte har ett dåligt, dysfunktionellt äktenskap. De skulle kunna fortsätta leva tillsammans, om det inte vore för att Calle i grund och botten älskar Nina och inte kan leva utan henne. Nina och Eriks förhållande är något helt annat, mer destruktivt. För att inte tala om konflikterna mellan Nina och hennes mamma Helga”, skriver Måns Herngren och fortsätter: 

”Så när alla konflikter ska få sin förlösning i sista avsnittet så kändes det naturligt att låta Calle och Sonja ha sin slutuppgörelse relativt tidigt i första akten. Detta för att ge mer plats och utrymme för allt det Nina måste gå igenom för att till slut vara redo att lämna Erik – och inte minst sin dotter Christina.”

En roadtrip med Helga och ”Stickan” borde förstås vara en serie – livsvisdomarna i den ändå – men att Helga tar steget och faktiskt åker till Skåne för att prata med Nina känns helt avgörande. Hon ber om förlåtelse och säger att hon skäms. Hur mycket pratar Helga också om sig själv när hon säger till Nina att hon ”förtjänar att vara lycklig”?

”De flesta föräldrar har en tendens att vilja uppfostra och påverka sina barn till att ta samma beslut som de själva gjort i livet. Oavsett om det gjort dem lyckliga eller inte. Jag tror det handlar om att vi människor vill intala oss att vi valt rätt, gjort det rätta. Vi försöker rättfärdiga destruktiva beslut, som gjort oss mindre lyckliga, som nödvändiga, oundvikliga. Om våra barn väljer att ta andra beslut, som att till exempel skilja sig, så kan det plötsligt få oss att börja ifrågasätta om vi själva gjort rätt i våra liv”, skriver Måns Herngren och fortsätter:  

”Jag tror Helga kommer till insikt om detta. Att hon försökt tvinga sin dotter att ta samma destruktiva beslut som hon själv gjort. Och hon ångrar kanske snarare det – hur hon betett sig som förälder – än hur hon levt sitt eget liv.”


Vi vet alla att det ska komma, ändå känns det så mycket. Hur mycket jobbade ni med de avslutande scenerna för att, så att säga, maximera tittarnas emotionella respons på bilder, dialog och musik? 

”Det var lite laborerande med Ninas och Calles resa fram till deras slutliga möte i skogen. Båda två måste gått igenom sina separationer, vara redo emotionellt. Vi diskuterade även mycket vem som skulle ta initiativet att ta sig över ön till den andre. Men det kändes rätt att det var ett initiativ som måste komma från dem båda”, skriver Måns Herngren och fortsätter: 

”När vi hittade inspelningsplatsen till avsnitt två, när Nina och Calle kysser varandra i skogen så föddes idén att det självklart måste vara där de skulle återförenas i avsnitt fyra. Det var en väldigt speciell stämning i skogen, nästan magisk med sina knotiga, vindpinade tallar som fick mig att tänka på filmer av Tim Burton.”

Fanns det funderingar på att göra slutscenen, den med Nina, Calle och segelbåten, längre eller inkludera dialog?

”Nej, det fanns aldrig någon tanke på dialog här. I avsnittets sista scen har allt fallit på plats för dem. Syftet med scenen är enkel – att vi som publik får njuta av att se Nina och Calle lyckliga. I en gemensam båt som de seglar tillsammans! Hedda hade en idé om att bära en tröja med bara axlar, liknande den Harriet Andersson bär i ”Sommaren med Monika”. Och det funkade väldigt bra tycker jag, för visst är det den filmens känsla man får i sista scenen?”. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om ”Vår tid är nu” i SVTpastedGraphic.png