Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Hemligheten bakom viktiga scenen i Vår tid är nu – 1951 i SVT: Fick rysningar och gåshud

”Vår tid är nu – 1951” i SVT regisseras av Måns Herngren efter ett manus av Ulf Kvensler. På bilden: Charlie Gustafsson och Hedda Stiernstedt som Calle och Nina i avsnitt 2. Foto: Niklas Maupoix/SVT

Känslor både framför och bakom kameran. Nu berättar regissören Måns Herngren om inspelningen av en av de viktigaste scenerna i ”Vår tid är nu – 1951” i SVT. ”Jag fick rysningar och gåshud”, skriver Herngren i ett mejl.

Nina som hovmästare.

Calle i en tidstypisk morgonrock på stranden.

Helga och ”Stickan” som snackar gamla sommarminnen.

Och, självklart, en avloppsbrunn från helvetet. 

När ”Vår tid är nu – 1951” fortsätter i avsnitt 2 är titeln ”Midsommar”. Som sig bör väntar svallande känslor. 

Ulf Kvensler har skrivit och Måns Herngren regisserar de fyra avsnitt som utspelar sig sommaren efter att första säsongen avslutades. Förutsättningarna: Familjen Löwander driver sommarrestaurang på Gällnö i Stockholms skärgård. Det har gått ett halvår sedan Nina Löwander försökte, och nästan lyckades, ta sitt eget liv.

Nu, i avsnittet som heter ”Midsommar”, kommer slumpen och, bland annat, vattkoppor konspirera och var ett slags start på nya tider. 

På rollistan för ”Vår tid är nu – 1951” finns bland andra Hedda Stiernstedt, Charlie Gustafsson, Suzanne Reuter, Adam Lundgren, Peter Dalle, Josefin Neldén, Anna Bjelkerud, Rasmus Troedsson och Malin Persson. 

Under bilden berättar regissören Måns Herngren bland annat om känslorna i samband med att den där avgörande scenen spelades in. 

SPOILER ALERT om du inte har sett ”Midsommar”, avsnitt 2 i ”Vår tid är nu – 1951”. Gör det först och kom tillbaka för att fortsätta läsa. 

Suzanne Reuter och Peter Dalle som Helga Löwander och Stig ”Stickan” Backe i ”Vår tid är nu – 1951”. Foto:Niklas Maupoix/SVT

Slumpen och ödets nyck, ändå. Calles son Björn får vattkoppor och det har Calle aldrig haft. Fanns det andra alternativ som skulle hålla Calle kvar på ön för midsommarfirandet, och om så, vilka?

”Nej, inte som jag och Ulf diskuterade. Ofta vill man undvika att slumpen påverkar eller styr en berättelse. Det är karaktärernas vilja som ska styra utvecklingen. Men i en kärlekshistoria tycker jag det fungera bra, någonting man känner igen sig i. Typ; ”Tänk om jag inte hade missat bussen, då hade vi aldrig träffats” Det finns en fin känsla av ”meant to be” när slumpen påverkar.”

Calles och Ninas dans på bryggan och det som följer, berätta, hur viktigt kände ni att det var få till det alldeles rätt, både när manus skrevs, när det spelades in och sedan i klippningen? Musiken gör mycket förstås, liksom Ninas repliker om drömmen som inte var en dröm, sedan Calles erkännande, men mest: Ninas ”förlåt. Förlåt mig”.” 

”Ja, det är verkligen en av de viktigaste scenerna i hela serien.  Det visste vi både när vi arbetade med manus, skulle välja location och till sist skulle filma. Attraktionen mellan Nina och Calle får dem att oundvikligen gravitera till varandra. Och publiken väntar på att det här ögonblicket ska ske. Det finns alltid en risk att det ska knyta sig när man väl ska filma viktiga scener. Därför försöker jag, om det går, planera så man har så mycket tid som möjligt att ta om många tagningar. Men både dansen, som är tagen i solnedgång, och nästa scen som är tidig gryning, gav oss inte det utrymmet”, skriver Måns Herngren i ett mejl och fortsätter: 

”Både Charlie och Hedda lyckades hantera den tidspressen och fokusera på att vara närvarande i ögonblicket. Jag fick rysningar och gåshud bakom kameran, där jag satt och tittade i min monitor, och kände mig mer än nöjd med materialet de gav mig.”

Charlie Gustafsson och Hedda Stiernstedt som Calle Svensson och Nina Löwander i ”Midsommar”v avsnitt 2 av ”Vår tid är nu – 1951”. Foto: Niklas Maupoix/SVT

Aldrig har väl stopp i avloppet varit eller upplevts äckligare. Den scenen, med Adam Lundgren och Mattias Fransson, blir en kort andningspaus i kärleksdramatiken mellan Nina och Calle. Att hitta den balansen handlar det om tur, skicklighet, rutin eller känsla och hur mycket tid har ni lagt lagt på sådana detaljer? 

”Vi försökte jobba så mycket som möjligt med att hitta den rätta balansen redan i manus. Så klart. Och det finns en hel del trådar som ska flätas i avsnittet med Nina och Calle, Maggan och Eivor, Stickan och Helga, Hilding och Peter. Men i slutändan vet man aldrig förrän man sitter i klippningen med de färdiga scenerna. Det är först då man känner om balansen och ordningen på scenerna funkar. Vi ändrade om ett antal gånger och den slutgiltiga klippningen skiljer sig lite från manus.”

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om ”Vår tid är nu” i SVT